AGC perlu pertimbang semula kes Khairuddin - Badan Peguam Malaysia

 




Masih terlalu banyak persoalan yang perlu diperjelaskan bagaimana Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali boleh terlepas daripada menjalani kuarantin wajib seperti yang tertakluk kepada semua individu yang pulang dari luar negara, kata Badan Peguam Malaysia.

 

Ini selepas Jabatan Peguam Negara (AGC) membuat keputusan bahawa 'no further action' atau tiada tindakan lanjut akan dibuat terhadap Khairuddin walaupun gagal menjalani kuarantin selepas pulang dari Turki kerana tidak cukup bukti.

 

AGC berpendapat Khairuddin tidak diberikan Borang 14B yang memerlukan Perintah untuk Pengawasan dan Pemerhatian (Arahan Kuarantin) sebagaimana yang ditetapkan di bawah Seksyen 15 (1) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

 

Perkara itu membuatkan Presiden Badan Peguam Malaysia, Salim Bashir tampil mempersoalkan mengapa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak memberikan borang tersebut bagi menjalani kuarantin wajib selama 14 hari.

 

“Di bawah Seksyen 15 (1), diperuntukkan yang ‘seseorang pegawai diberi kuasa boleh memerintahkan supaya mana-mana kontak menjalani pemerhatian di mana-mana tempat dan bagi apa-apa tempoh yang difikirkannya patut, atau menjalani pengawasan sehingga dia boleh dilepaskan tanpa membahayakan orang ramai’.

 

"Sejak rakyat dibenarkan masuk dan keluar negara, kerajaan telah memutuskan agar semua orang yang memasuki Malaysia dari luar negara akan dikenakan perintah kuarantin. Seseorang individu tidak hanya menjadi orang yang berada di bawah pengawasan (PUS) setelah menerima salinan Borang 14B, tetapi juga ketika seseorang memasuki Malaysia dari luar negara.

 

"Sekiranya Menteri Khairuddin dikecualikan dari Perintah Kuarantin, pihak berwajib harus mengemukakan sebab terhadap pengecualian ini, ketiadaan sebab munasabah akan menyebabkan kes ini berulang pada masa akan datang. Ini sangat penting kerana masyarakat umum telah diminta untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan juga kuarantin semasa wabak.

 

"Oleh itu, Badan Peguam Malaysia meminta KKM memberikan jawapan mengenai alasan mengapa Borang 14B tidak diberikan kepada Menteri Khairuddin, dan mengapa dia dibenarkan bergerak bebas di khalayak ramai setelah kembali dari Turki. Orang ramai berhak mengetahui alasan pengecualiannya dari perintah kuarantin," katanya dalam kenyataan.

 

Pada masa sama, Salim juga meminta AGC mempertimbangkan semula keputusan untuk tidak mendakwa Khairuddin.

 

"Hal ini termaktub dalam Fasal 8 (1) Perlembagaan Persekutuan bahawa "semua orang sama di hadapan undang-undang dan berhak mendapat hukuman yang sama".

 

"Dalam keadaan tidak menentu akibat wabak itu, para pemimpin negara harus memberi contoh yang baik kepada warganya. Hal ini berlaku terutama jika seorang menteri sedar bahawa penyakit seperti Covid-19 mengancam nyawa, dan dia mempunyai kewajipan moral terhadap kuarantin kendiri.

 

"Seksyen 269 Kanun Keseksaan memperuntukkan adalah menjadi kesalahan sebarang perbuatan yang dilakukan menyebabkan merebaknya penyakit yang membahayakan kepada nyawa.

 

“Mungkin Peguam Negara boleh menggunakan prerogatif Perlembagaan untuk mempertimbangkan semula keputusan awalnya berdasarkan peruntukan yang disebut di bawah Kanun Keseksaan," katanya.