Budaya Lukisan Dinding Di Kuala Lumpur – Dinding Mural VS Grafitti

 


Antara karya seni jalanan yang dihasilkan artis tempatan yang dinikmati Andre Lai sesuai dengan budaya dan citarasa Malaysia.

PENDAPAT, 17 Mar – Saya ingin membincangkan mengenai pengindahan yang semakin aktif dilaksanakan di ibu kota. Seiring dengan visi untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandar pintar, serta acara besar seperti Sidang Kemuncak ASEAN dan kempen Tahun Melawat Malaysia 2026, banyak usaha dijalankan untuk memperindah kawasan sekitar Kuala Lumpur.

Antara yang paling ketara adalah lukisan dinding pada bangunan dan lorong belakang yang semakin berkembang pesat, ibarat cendawan selepas hujan. Malah, Dato’ Seri Dr. Maimunah selaku Datuk Bandar Kuala Lumpur turut mengalu-alukan penglibatan sektor korporat untuk melaksanakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) dalam usaha pengindahan ini.

Pada tahun lepas, DBKL juga menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan ThinkCity, sebuah entiti di bawah Khazanah, untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai “Daerah Kebudayaan dan Kreatif.” Segala usaha sedang giat dijalankan untuk mempercepatkan usaha pengindahan ibu kota.

Andre Lai meneliti beberapa karya seni yang dihasilkan sekitar pusat bandaraya mampu menarik minat pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia 2026.

Namun begitu, timbul isu mengenai lukisan dinding yang menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat. Saya percaya ramai masih ingat mengenai mural di bangunan Jalan Panggung, yang dihasilkan oleh seorang artis dari Rusia.

Beliau mendakwa DBKL telah merosakkan muralnya. Baru-baru ini, terdapat juga isu di mana seorang artis tempatan mengkritik DBKL kerana mengecat semula karya seni yang dihasilkan di perhentian bas.

Sepanjang saya berkhidmat di DBKL, saya faham prosedur yang perlu dipatuhi. Untuk permohonan lukisan dinding, artis (atau syarikat) perlu mengemukakan permohonan kepada Jabatan Pelaksanaan Projek dan Penyelenggaraan Bangunan (JPPPB) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Sekiranya lokasi melibatkan bangunan swasta, persetujuan daripada pemilik premis perlu diperoleh. Bagi premis awam seperti perhentian bas dan jejantas, kelulusan daripada jabatan berkaitan dalam DBKL seperti Jabatan Pengangkutan Bandar perlu diperoleh. Sekiranya melibatkan kementerian atau agensi kerajaan lain, mereka merupakan pemilik premis tersebut.

Tugas JPPPB adalah untuk memeriksa visual karya seni dan memastikan ia mematuhi syarat yang telah ditetapkan. Pelbagai faktor perlu diambil kira, terutamanya untuk memastikan karya tersebut tidak mengandungi unsur-unsur 3R atau mengancam keharmonian awam.

Beberapa isu berkaitan lukisan mural dan grafitti sekitar pusat bandaraya yang boleh diperbaiki dari segi naratif dan maksud di sebalik sesebuah karya.

Lukisan dinding tidak boleh digunakan untuk tujuan promosi atau pengiklanan, sama ada berkaitan jenama mahupun produk. Selain itu, ia juga tidak boleh memaparkan mesej yang mengganggu ketenteraman awam.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur mempunyai garis panduan yang menyeluruh untuk semua jenis permohonan. Meskipun tiada garis panduan khusus untuk artis individu, DBKL telah menyediakan sistem yang sedia ada untuk memproses permohonan daripada individu atau syarikat mengikut kes.

Oleh kerana perkembangan budaya lukisan dinding kebelakangan ini, saya difahamkan bahawa DBKL akan merangka garis panduan baru dalam masa terdekat bagi memproses permohonan lukisan dinding serta karya seni di bandar ini, termasuk mural, arca, dan lain-lain.

Saya turut melihat pelbagai reaksi daripada orang ramai berhubung isu lukisan dinding yang semakin banyak. Ini adalah sebahagian daripada budaya ‘urban’ yang berkembang daripada latar belakang politik, budaya dan sosial yang berbeza berbanding dengan kebudayaan Nusantara.

Terdapat perbezaan antara mural dan grafiti. Mural yang diluluskan oleh DBKL mengandungi unsur kreatif yang berfokuskan perpaduan negara, seperti elemen flora, fauna, masyarakat majmuk, dan kebudayaan tempatan. Berbeza dengan grafiti yang lebih mengutamakan gaya kreatif individu, yang mungkin tidak diterima oleh majoriti masyarakat. Sebagai contoh, sebuah perhentian bas yang dilukis dengan grafiti yang memaparkan perkataan ‘BODEGA’. Walaupun kelihatan menarik, perkataan ‘BODEGA’ dalam bahasa Sepanyol bermaksud kedai arak.

Pelbagai lakaran mural dan grafitti dapat dilihat di sepanjang bangunan utama di jalan-jalan sekitar pusat bandaraya dengan paparan menarik dan memiliki nilai estatika tersendiri.

Saya menyokong tindakan DBKL yang memadamkan karya tersebut kerana ia tidak mempunyai kelulusan dan ia merupakan aset kerajaan.

Ekspresi kreatif perlu dilihat dari perspektif yang lebih menyeluruh, dengan mengambil kira perpaduan negara sebagai hala tuju utama. Budaya ‘urban’ semakin meresap dalam pembangunan bandar moden di seluruh dunia, bukan sahaja melalui lukisan dinding, malah juga dalam industri hiburan.

Namun, artis tempatan yang berpandangan jauh mampu mencari keseimbangan. Mereka boleh memelihara cita rasa tempatan tanpa mengabaikan ciri-ciri budaya yang ada. Sebagai contoh, artis rakaman Altimet (yang kini merupakan ADUN Lembah Jaya) dalam album hip hop terdahulunya banyak menggabungkan lirik dengan pantun serta adunan muzik tradisional. Lagu hip hop tidak semestinya mengandungi unsur kekerasan atau bahasa kasar seperti yang sering ditemui di negara Barat.

Pendekatan serupa juga boleh diterapkan oleh artis lukisan tempatan. Mural atau grafiti, dengan sentuhan budaya Malaysia yang pelbagai, boleh dihargai sebagai karya seni. Karya-karya ini perlu dilihat sebagai bentuk ekspresi yang bernilai, bukan sebagai vandalisme.

Saya berharap semua pihak berkepentingan dan masyarakat dapat bekerjasama untuk memastikan Kuala Lumpur kekal sebagai sebuah bandaraya yang hebat dalam era Malaysia Madani. Seperti yang diungkapkan oleh Datuk Bandar, kita perlu menjadikan Kuala Lumpur sebuah bandar yang bukan sahaja boleh didiami, tetapi juga dicintai.

Ekspresi kreatif harus dilihat dengan lebih holistik, mengambil kira perpaduan negara sebagai hala tuju utama. Budaya ‘urban’ berkembang dalam pembangunan bandar moden di seluruh dunia, tidak hanya dalam lukisan dinding tetapi juga dalam industri hiburan.

Andre Lai mengabadikan kenangan di samping beberapa karya seni yang dihasilkan sekitar pusat bandaraya mampu menarik minat pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia 2026.

Namun, artis tempatan yang berfikiran matang mampu mencari keseimbangan antara memelihara cita rasa tempatan tanpa menjejaskan elemen budaya. Sebagai contoh, artis rakaman Altimet (sekarang ADUN Lembah Jaya) dalam karya album hip hop terdahulu menggabungkan lirik lagunya dengan pantun dan adunan muzik tradisional. Lagu hip hop tidak semestinya perlu mengandungi unsur kekerasan atau bahasa kasar seperti yang lazimnya terdapat di negara Barat.

Pendekatan yang sama juga boleh diterapkan oleh artis lukisan tempatan. Mural atau grafiti boleh mencerminkan kepelbagaian budaya Malaysia. Jadikan karya seni ini sesuatu yang dihargai, bukan dilihat sebagai vandalisme. Saya berharap agar semua pihak berkepentingan dan masyarakat dapat bekerjasama untuk memastikan Kuala Lumpur menjadi sebuah bandaraya yang gemilang dalam era Malaysia Madani.

Seperti yang dinyatakan oleh Datuk Bandar, kita perlu menjadikan Kuala Lumpur sebuah bandar yang bukan sahaja boleh didiami tetapi juga dicintai.

LAI CHEN HENG
Ahli Lembaga Penasihat Bandaraya Kuala Lumpur


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.