PENUTUP MALAM. JANGAN IKUT AKHLAK WALAUN BODO.

 


Kecoh sebenarnya cerita seorang pemimpin PN yang 𝗸𝗮𝗵𝘄𝗶𝗻 𝗹𝗮𝗴𝗶 𝘀𝗮𝘁𝘂. Di FB kurang sikit tapi di X dah jadi isu hangat. Lebih hangat bila dikatakan pemimpin itu sebenarnya 𝘁𝗲𝗿𝘁𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝗽 𝗯𝗮𝘀𝗮𝗵.


Tapi bagi aku, kita tak payahlah mainkan isu tu. Sebab pertama, 𝗽𝗼𝗹𝗶𝗴𝗮𝗺𝗶 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗮𝘁𝘂 𝗱𝗼𝘀𝗮. Kalau memang dia berkemampuan, biarkanlah. Itu pun hal peribadi dia dan orang luar tak perlu campur.


Kedua soal tangkap basah tu, 𝘁𝗮𝗸 𝗮𝗳𝗮 𝗯𝘂𝗸𝘁𝗶 𝗽𝘂𝗻. Kalau betul ada bukti, mungkin boleh ungkit soal akhlak apa lagi dia mewakili 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶 𝗽𝗲𝗿𝗮𝘀𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗽𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺. Tapi kalau tanpa bukti, boleh jadi fitnah.


Kita bukan walaun jijik. Walaun memang perlukan 𝗶𝘀𝘂 𝗹𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿 sebab mereka 𝗯𝗼𝗱𝗼𝗵 𝗯𝗮𝗯 𝘁𝗮𝘁𝗮𝗸𝗲𝗹𝗼𝗹𝗮 𝗱𝗮𝗻 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶. Kalau tak guna isu lendir, apa yang mereka nak guna untuk burukkan kerajaan.


Tapi kita lain. Dalam PN 𝘁𝗲𝗿𝗹𝗮𝗹𝘂 𝗯𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗸𝗲𝗷𝗲𝗹𝗶𝗸𝗮𝗻. Dari kes rasuah sampailah kes 𝘁𝗮𝗸𝗳𝗶𝗿, 𝗯𝗶𝗮𝗱𝗮𝗯, 𝗱𝗲𝗿𝗵𝗮𝗸𝗮 dan berbagai lagi. Terlalu banyak isu untuk dimainkan jadi cerita busuk sebgini tak perlu dicuit.


Jangan kita jadi seperti PN yang kita 𝘁𝗲𝗿𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗿𝗮𝗰𝘂𝗻 𝘀𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿𝗶. Serangan bertubi terhadap kerajaan tak kira isu akhirnya buatkan rakyat muak dengan mereka dan mula melihat 𝗣𝗠𝗫 𝗽𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝗸𝗮𝗹𝗶𝗯𝗲𝗿.


Cara PN yang berlebihan mainkan isu 𝗕𝗹𝗮𝗰𝗸𝗥𝗼𝗰𝗸 dan 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗣𝗮𝗹𝗲𝘀𝘁𝗷𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶𝗿𝗮𝘄𝗮𝘁 𝗱𝗶 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮 buatkan PN terlihat seperti watak antagonis. Lagi mereka serang PMX, lagi hebat PMX di mata rakyat.


Kita tak perlu 𝘁𝗶𝗿𝘂 𝗸𝗲𝗯𝗼𝗱𝗼𝗵𝗮𝗻 𝗣𝗡. Biarkan si luncai terjun dengan labunya. Tak perlulah kita sentuh isu-isu peribadi melainkan jika ianya melibatkan kepentingan  negara. 𝗞𝗶𝘁𝗮 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments:

Post a Comment