KENYATAAN MEDIA PEMUDA AMANAH NASIONAL




11 September 2024


PEMUDA AMANAH MEMOHON KERAJAAN AMBIL TINDAKAN TEGAS


Pemuda AMANAH dengan tegas mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan yang dilakukan oleh Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH) terhadap kanak-kanak di bawah jagaan mereka. Serbuan yang dilakukan oleh pihak polis baru-baru ini telah mendedahkan pelbagai kesalahan serius termasuk pengabaian, amang seksual, dan perbuatan cabul yang melibatkan kanak-kanak berusia antara tujuh bulan hingga 17 tahun.


Pemuda AMANAH terkejut dan marah dengan pendedahan bahawa kanak-kanak ini telah diajar dan dipaksa untuk melakukan perbuatan yang tidak bermoral dan melanggar hak asasi manusia. Tindakan ini bukan sahaja mencemarkan nama baik institusi penjagaan tetapi juga mencabuli hak kanak-kanak untuk hidup dalam persekitaran yang selamat dan sihat.


Sehubungan itu, Pemuda AMANAH mendesak kerajaan untuk mengambil tindakan tegas dan segera terhadap GISBH:


1. Mengambil Tindakan Undang-Undang yang Tegas: Pastikan semua individu yang terlibat dalam kesalahan ini dihadapkan ke muka pengadilan dan menerima hukuman yang setimpal dengan kesalahan mereka.

2. Memantau dan Mengawal Selia Institusi Penjagaan: Tingkatkan pemantauan dan pengawalseliaan terhadap semua institusi penjagaan kanak-kanak untuk memastikan kejadian seperti ini tidak berulang.

3. Memberi Sokongan kepada Mangsa: Sediakan bantuan dan sokongan yang diperlukan kepada kanak-kanak yang menjadi mangsa dalam kes ini, termasuk kaunseling dan rawatan perubatan.


Pemuda AMANAH menyeru masyarakat untuk bersama-sama mengutuk tindakan kejam ini dan menyokong usaha kerajaan dalam memastikan keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak di negara kita.


ASIM ABDULLAH BIN AINULLOTFI

Pengarah Komunikasi

PEMUDA AMANAH NASIONAL


#PemudaAMANAH

#PartiAmanahNegara



No comments:

Post a Comment