BEZA ANTARA ISMAIL SABRI DAN SEKARANG.



 𝗛𝗮𝘀𝘀𝗮𝗻 𝗞𝗮𝗿𝗶𝗺 puji 𝗜𝘀𝗺𝗮𝗶𝗹 𝗦𝗮𝗯𝗿𝗶. Dia kata masa Ismail Sabri PM dulu, MoU Peruntukan Pembangkang mudah je tandatangan. Tak banyak masalah.


Kadang payah juga nak terangkan pada orang tua ni.


Ada beberapa perbezaan yang ketara masa Ismail tu dan sekarang ni.


Pertama, masa tu PH jadi pembangkang dan diketuai oleh 𝗗𝗦 𝗔𝗻𝘄𝗮𝗿. Beliau 𝘁𝗮𝗸 𝗸𝗲𝗺𝗮𝗿𝘂𝗸 pun nak jadi PM macam Mahiaddin. Dan PH pun tak kelam kabut jadi kerajaan untuk 𝘁𝘂𝘁𝘂𝗽 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗷𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗰𝗮𝗺 𝗣𝗡.


Berbeza dengan sekarang. Mahiaddin sibuk nak jadi PM. Jadi tujuan PN cuma nak tunjuk DS Anwar jahat. Dorang 𝘀𝗲𝗻𝗴𝗮𝗷𝗮 𝗹𝗲𝗰𝗲𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗿𝗼𝘀𝗲𝘀 𝗿𝘂𝗻𝗱𝗶𝗻𝗴𝗮𝗻 untuk tunjuk kononnya kerajaan zalim. Itu puncanya.


Kedua, masa Ismail kerajaan 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗿𝗮𝗽𝘂𝗵. Ismail hidup dalam ketakutan kerajaan yang dipimpin runtuh separuh jalan. Dan masa tu 𝗔𝗸𝘁𝗮 𝗔𝗻𝘁𝗶 𝗟𝗼𝗺𝗽𝗮𝘁 𝗣𝗮𝗿𝘁𝗶 belum dilaksanakan. Kerajaan tak stabil.


Atas sebab tu, Ismail tak banyak pilihan. Dia tak boleh nak 𝘯𝘦𝘨𝘰𝘵𝘪𝘢𝘵𝘦 lebih-lebih. Sebab bola di tangan DSAI.


Berbeza dengan sekarang. Kerajaan ini sangat kukuh dengan sokong 𝗺𝗲𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵𝗶 ⅔. Walaupun Hadi yang jerit 𝗱𝗮𝗵 𝗰𝗵𝘂𝗸𝗼𝗽 𝗷𝘂𝗺𝗹𝗼𝗵, 𝗺𝗲𝗹𝗲𝗯𝗲𝗵𝗶 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝗰𝗵𝘂𝗸𝗼𝗽𝗽𝗽, yang cukup jumlah tetap DS Anwar dan PH.


Jadi hari ini, kerajaan tiada keperluan yang mendesak  untuk dapatkan sokongan pembangkang. Sebaliknya  𝗽𝗲𝗺𝗯𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝗻𝗴 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝗱𝗲𝘀𝗮𝗸 sebab dah tak ada duit untuk beli undi rakyat.


Bola di tangan DS Anwar lagi. Jadi sekarang PH yang 𝘴𝘦𝘵 𝘵𝘩𝘦 𝘳𝘶𝘭𝘦. Pertama, kita tahu PN ni jahat. Mereka ni suka rasuah pengundi. Terbukti dalam PRU15 dulu. Jadi kena jagalah 𝘀𝘂𝗽𝗮𝘆𝗮 𝗽𝗲𝗿𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘁𝘂 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗴𝘂𝗻𝗮 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗿𝗮𝘀𝘂𝗮𝗵 𝗽𝗲𝗻𝗴𝘂𝗻𝗱𝗶.


Kedua, kita juga tahu perangai busuk PN yang suka main isu 3R termasuk 𝗯𝗶𝗮𝗱𝗮𝗯 𝘁𝗲𝗿𝗵𝗮𝗱𝗮𝗽 𝗶𝘀𝘁𝗮𝗻𝗮. Jadi gunakanlah MoU tu untuk hentikan jenayah yang dah jadi 𝗮𝗺𝗮𝗹𝗮𝗻 𝘁𝗿𝗮𝗱𝗶𝘀𝗶 𝗣𝗡 untuk kesejahteraan negara.


Maka sebab itu MoU sekarang sulit untuk selesai. Tak 𝘴𝘵𝘳𝘢𝘪𝘨𝘩𝘵 𝘧𝘰𝘳𝘸𝘢𝘳𝘥 macam sebelum ni selain dari faktor pembangkang yang ada sekarang ni jenis lemah dan tak berguna. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments:

Post a Comment