Betul dah tu



Ramai yang menyalahkan Anwar kerana meng’hapus’kan subsidi diesel yang mnjadi punca utama kekalahan Sg Bakap.


Apa yg berlaku sebenarnya ialah menyelaraskan subsidi. Saya tak nak ulas samada apakah subsidi bersasar itu berjaya atau tidak.


Saya hanya nak ulas adakah tindakan Anwar itu tepat pada masanya? Seperti yg pernah saya tulis.. sepatutnya subsidi bersasar ini dibuat 10 tahun yg lalu.. dalam ertikata yg lain.. tindakan Anwar sudah terlewat. Apa hal pun - BETTER LATE THEN NEVER.


Anwar pasti tahu tindakannya akan memberi kesan pada kerajaannya tetapi Anwar tetap melakukan.


Ini bukan kali pertama Anwar buat. Anwar pernah mendapat kecaman dari sahabat2 seperjuangannya apabila dia mengisytiharkan diri menyertai UMNO. Anwar tahu dia akan dikecam tetapi meyakini tindakannya benar.. Anwar tetap buat. Ia menyertai UMNO bukan untuk kepentingan dirinya tetapi kepentingan rakyat dan negara.


Begitu juga bila dia berkonfrontasi dengan Mahathir sekitar 1998 dahulu. Dia tahu dan sedar akan kesan tindakannya tetapi demi rakyat dan negara… dia mengambil tindakan yg luarbiasa.


Atas tindakan2nya itu, hari imi dia berjaya mencapai cita-citanya demi rakyat dan negara. Cita-cita yg perlu dibayar dengan harga yg amat tinggi.


Hari ini dia menjadi PM.. dan dia terus membuat sesuatu yg akan memberi kesan pada pemerintahannya. Dis amat tahu tetapi dia tetap buat.


Soal nanti kerajaan dia hilang sokongan.. dia tetap buat. Ini bukan soal dia tetapi demi kepentingan rakyat dan negara. Ia dibuat bukan dalam keadaan tergesa-gesa tetapi dalam keadaan yg sudah amat terlewat.


Berbillion ringgit telah di’rompak’ begitu sahaja maka ianya perlu diselamatkan.


Saya yakin jika berubah kerajaan maka kerajaan yg baru akan terus mengekalkan tindakan Anwar yg melaksanakan program subsidi diesel bersasar ini.


PM PM terdahulu ingin buat tetapi tak punya keberanian. Dalam keadaan tak berani pun.. mereka tetap tersingkir dan tiada siapa bangga dengan tindakan mereka yg ‘tidak melaksanakan subsidi diesel’ hingga merugikan negara.


Puluhan tahun akan datang pimpinan dan rakyat akan berterima kasih dan memuji Anwar dengan tindakannya… sebagaimana hari ini Anwar dikerumuni dan dipuji oleh orang2 yg pernah mengecam dia ketika dia menyertai UMNO dulu dan orang2 yg memakinya ketika dia berperang dengan Mahathir.


Saya WalaNon Tegar malah Amat Tegar


Azhar Ab Shukur

PanDap Sejati




No comments:

Post a Comment