WALAUN TAK LULUS MATEMATIK TAPI BERLAGAK PANDAI




 Untuk rakyat semua, kalau harga barangan naik lepas ni, 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻. Jangan salahkan kerajaan tau. Kenapa?


Sebab walaun yang 𝗯𝗮𝗴𝗶 𝗹𝗲𝘀𝗲𝗻 peniaga naikkan harga barang. Walaun yang susah payah 𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗰𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 𝗽𝗮𝗹𝘀𝘂 konon ada kenaikan kos. Dia kasi pusing cerita bagi tunggang terbalik. Contohnya dalam gambar ini.


Peniaga, kenderaan yang membaca barangan makan, 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗵 𝗹𝗮𝗴𝗶 𝗱𝗶𝗯𝗲𝗿𝗶𝗸𝗮𝗻 𝘀𝘂𝗯𝘀𝗶𝗱𝗶. Pemberian subsidi ini dalam bentuk 𝘧𝘭𝘦𝘦𝘵 𝘤𝘢𝘳𝘥. Bila mereka isu guna kad tu, automatik akan dapat subsidi macam harga dulu.


Aku ada 𝘴𝘩𝘢𝘳𝘦 gambar resit dalam posting semalam. Jadi tak timbul pun cerita kos bertambah. Sebab tu la 𝗽𝗮𝗿𝗮 𝗽𝗲𝗻𝗴𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮 𝘀𝗲𝗻𝘆𝗮𝗽 𝗷𝗲. Tapi walau yang bising terlajak. 𝗪𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗻𝗮𝗸 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗻𝗮𝗶𝗸.


Fahamkan betul-betul. Ini bukan subsidi ditarik. Bukan. Sebaliknya subsidi 𝗱𝗶𝗯𝗲𝗿𝗶 𝘀𝗲𝗰𝗮𝗿𝗮 𝗹𝗮𝗻𝗴𝘀𝘂𝗻𝗴 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗶𝗵𝗮𝗸 𝘁𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗲𝗽𝗮𝘁𝘂𝘁𝗻𝘆𝗮 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁. Tapi walau punya 𝘴𝘱𝘪𝘯 jauh tersasar cerita. Ya la. Itu memang kepakaran dia.


Syarikat yang ada lesen, boleh memohon 𝘧𝘭𝘦𝘦𝘵 𝘤𝘢𝘳𝘥. Kalau tak dapat tu maknanya tak ada lesen. Baguslah tak dapat sebab 𝘀𝗲𝗹𝗮𝗺𝗮 𝗻𝗶 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗶𝗸𝗮𝘁 𝘁𝘂 𝗹𝗮𝗿𝗶 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝗯𝗮𝘆𝗮𝗿 𝗰𝘂𝗸𝗮𝗶. Padan muka tauke dia. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments:

Post a Comment