KALAU BACA IKUT FAHAMAN WALAUN- NAMPAK SANGAT GAGAL DALAM BAHASA MELAYU SPM. KALAU NAK BUAT REPORT NI BOLEH DAH.

 


Najib Bakar





Tadi aku terjumpa post ni. Mula tu terkejut juga aku. 𝗘𝗹𝗲𝗸𝘁𝗿𝗶𝗸 𝗱𝗶𝘀𝘄𝗮𝘀𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘇𝗮𝗺𝗮𝗻 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶? Sebab setahu aku, elektrik dah diswastakan masa aku kecik lagi. 𝗟𝗟𝗡 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗧𝗡𝗕. Yang swastakan itu la penasihat SG4.


Jengah ke ruangan komen, begitulah rata-ratanya kata perkara yang sama. Dah swastakan lama dahulu. Tapi walaun ni kata, 𝗶𝗻𝗶 𝗽𝗲𝗻𝗴𝘂𝗺𝘂𝗺𝗮𝗻 𝗯𝗮𝗿𝘂. September nanti akan dilaksanakan. Pulakkk...


Gigih la aku Google. Tapi tak jumpa. Yang aku jumpa berita ini je. 𝗔𝗸𝘀𝗲𝘀 𝗣𝗶𝗵𝗮𝗸 𝗞𝗲𝘁𝗶𝗴𝗮 bermula 𝗦𝗲𝗽𝘁𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿. Betul dah kot. Mungkin inilah berita yang ni walaun ni baca. Cuma dia tak faham je kot.


Akses Pihak Ketiga ni bukan penswastaan. Sebaliknya ia memboleh pihak 𝘀𝗲𝗹𝗮𝗶𝗻 𝗧𝗡𝗕 untuk membekalkan elektrik. Tapi kenapa? Sebab TNB memang selama ini tak mampu untuk penuhi permintaan elektrik terutama dalam jumlah yang besar seperti industri.


Sementara kita pula sedang giat menjemput pelabur untuk datang melabur. Sekali bila pelabur nak mula bina kilang, 𝘁𝗮𝗸 𝗰𝘂𝗸𝘂𝗽 𝗯𝗲𝗸𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗸𝘂𝗮𝘀𝗮. Kan ke haru? Maka sebab itu diwujudkan perkara ini.


TNB pun mungkin dapat buat duit sebab bekalan nanti akan 𝗴𝘂𝗻𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗷𝗮𝗹𝘂𝗿 𝗧𝗡𝗕. Mungkin akan ada bayaran sewa atau sebagainya.  Aku pun tak ada perincian perkara ini. Boleh main rasa rasa je la.


Yang penting, elektrik dah lama diswastakan. Bukan baru ni. Walaun ni je salah faham kot. Tapi kalau 𝗧𝗡𝗕 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗮𝗵 𝘀𝘄𝗮𝘀𝘁𝗮 𝘁𝘂 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗶𝘀𝘄𝗮𝘀𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗹𝗮𝗴𝗶 (swasta berganda), itu aku tak tahu pula. Mungkin juga aku ada terlepas berita. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

No comments:

Post a Comment