MENGAPA BEREBUT TESLA ?

 

ZAINUDDIN OMAR



Kita pelan-pelan tarik pelaburan dari Tesla kerana banyak negara sedang berebut untuk membina kilang Tesla.

BEV Tesla dan Starlink semua ini teknologi baru yang Malaysia perlu rebut peluang yang terbuka.

Tentunya team project viability dari Elon Musk sedang buat kajian dan jika Malaysia terpilih akan membuka pelaburan dari berbagai syarikat lain.

Walaun apa tahu asyik nak kritik ikut sentimen politik. Ahaks.

 




Abe Nazz Zain is Description: https://static.xx.fbcdn.net/rsrc.php/v3/yj/r/FPARNjjM0Kc.pngfeeling positive.

esdSootprn32i048aa405ah35406i7h1il19tu848lc666ct582u90a6tl54  · 

BULETIN BEV

••••••••••••••

BYD berjaya menjual lebih dari 250,000 new energy vehicles pada bulan Jun tahun ini sahaja! Ganas betul! Awas, Panjang.

BYD menjangkakan keuntungan first half 2023 meningkat 200%!

BYD bersetuju untuk membina kilang bateri di India.

India kini cuba menarik banyak players BEV untuk membuka kilang kereta dan bateri di sana.

India ingin menjadi pusat pembinaan kereta BEV untuk pasaran Right Hand Drive.

Abe kurang pasti kalau kereta dari India akan dikenakan cukai tinggi kalau masuk ke ASEAN.

Kalau ya, then pembuat kereta BEV perlu membina kilang untuk pasaran ASEAN di negara ASEAN.

Malaysia patut berusaha keras untuk menjadi hub RHD BEV.

Volkswagen sedang struggle dengan jualan BEV mereka. Orang lagi gemar Tesla berbanding VW. Silap hari bankrap VW!

Tesla akan memuktamadkan pembinaan gigafactory luar negara keempat sebelum 2023 berakhir.

Tesla kini sudah mempunyai gigafactory di Shanghai, Berlin, dan terbaru di Mexico.

Tesla perlukan satu gigafactory to properly cater RHD market such as untuk pasaran ke UK, India, ASEAN, dan Australia New Zealand.

Tesla dah nak keluarkan model terbaru Tesla

Cybertruck di Gigafactory Austin Texas.

Next Tesla nak keluarkan Model 2 untuk pasaran mass market yang sedikit mampu milik.

Sepanyol, Itali, dan Perancis sedang berusaha keras melobi Tesla untuk membuka kilang Gigafactory di negara masing-masing untuk membina Model 2 (lihat gambar).

Tesla telah membatalkan hasrat untuk membina kilang bateri di Indonesia kerana masalah ketiadaan sumber tenaga yang bersih untuk kilangnya.

Juga kerana lombong logam di Indonesia tidak mematuhi ESG, menggunakan child labor, dan kerana teknologi terkini bateri Lithium Iron Phosphate tak perlukan logam nikel dan cobalt.

Indonesia akan berasa sangat marah sekiranya Tesla menumpukan pelaburannya di Malaysia. Rilekslah.

Banyak ahli politik serata dunia kini menggunakan rumours Tesla akan melabur di negara masing-masing sebagai modal kempen politik di Indonesia, South Korea, Perancis, Sepanyol, Italy, India, Malaysia, dan sebagainya.

Jadi jangan jump the gun lagi kalau anda dengar Tesla nak labur kat mana-mana negara. Tesla tengah shopping lokasi now.

Sebenarnya tempat paling sesuai untuk bina kilang Gigafactory di Malaysia ialah dekat Empangan Kenyir atau Empangan Bakun. Gigafactory perlukan renewable energy untuk lebih afdal.

Tapi Gigafactory juga perlukan tanah yang sangat luas dan berdekatan dengan pelabuhan kerana mereka nak ekspot kereta tu ke luar negara.

Tapi Selangor mungkin dipilih maybe sebab Selangor ada jaringan infrastruktur dan pelabuhan yang bagus dan maybe sebab ini negeri yang sama dengan kerajaan pusat.

Apa-apa pun, Malaysia bakal berubah kerana gelombang revolusi BEV telah pun sampai ke tanah air kita.

Maka simpanlah duit sekarang untuk beli kereta BEV dan solar panel (untuk rumah landed) by 2025.

Revolusi BEV ini akan membantu rumah landed menjadi lebih berharga daripada rumah hi rise.

Harga model Tesla di Malaysia agak murah bagi mereka yang biasa membeli kereta Continental. Read it from T20 point of view.

By 2025, teknologi bateri dah power, dah jadi proven dan super reliable, bateri punya energy density lagi tinggi, dan infrastruktur pengecasan awam patut dah lagi mapan dah di Malaysia.

So itu je dari Abe. Until Then, Happy Motoring