Meskipun sebagai ahli-ahli jawatankuasa ini, bantahan mereka
terhadap peneruskan perbahasan tersebut jelas menunjukkan mereka telah
mengabaikan tugas dan amanah dengan mengutamakan parti politik melebihi hal-hal
kepentingan awam.
Mengenai persoalan Jawatankuasa Kira-kira Wang, Takiyuddin
Hassan berpendapat bahawa laporan tersebut telah pun diteliti sepenuhnya oleh
jawatankuasa tersebut dan perbahasan selanjutnya akan membazirkan masa Dewan
Rakyat.
Ini adalah suatu isu yang mudah ditangani sekiranya
contoh-contoh penyelewengan kewangan yang amat buruk dibahaskan dalam Dewan
Rakyat berdasarkan tahap keseriusannya.
Walau bagaimanapun, Mas Ermieyati menyatakan bahawa laporan
tersebut tertakluk di bawah bidang kuasa Jawatankuasa Kira-kira Wang dan
bukannya Parlimen. Beliau juga telah menyatakan bahawa Dewan Rakyat patut
membahaskan laporan-laporan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang,
dan bukannya laporan terus daripada pejabat ketua audit negara.
Walaupun begitu, ini menimbulkan persoalan penting: mengapakah
blok PN menentang perbahasan laporan ketua audit negara dengan sekeras-kerasnya
sekiranya Jawatankuasa Kira-kira Wang sendiri telah meneliti laporan tersebut
di bawah pimpinan pengerusi jawatankuasa tersebut, Mas Ermieyati?
Tambahan pula, Mas Ermieyati juga menyarankan kerajaan bahawa
adalah lebih baik sekiranya sesi Jawatankuasa Kira-kira Wang dibuka kepada
orang awam.
Sebagai respons kepada pernyataan ini, Pusat C4 ingin
mengingatkan pihak pembangkang bahawa ketelusan dalam mekanisme institusi
adalah mustahak untuk kepentingan awam dalam memperjuangkan tadbir urus baik.
READ MORE: Pursue decentralisation, not over-representation
for Sarawak and Sabah
Meskipun Jawatankuasa Kira-kira Wang mempunyai kebebasan di
bawah tadbir urus oleh Parlimen, jawatankuasa tersebut masih menyediakan
laporan-laporan yang secara amnya tidak terbuka kepada orang ramai.
Sebagai blok pembangkang, PN sepatutnya bertanggungjawab bagi
memastikan agar tadbir urus, khasnya dalam pengurusan dan penyimpanan rekod
kewangan oleh kerajaan, menepati standard. Ini amat membimbangkan bahawa kepentingan
PN tertumpu kepada pengabaian mekanisme semak dan imbang, dan percubaan dalam
mengurangkan penglibatan Parlimen dan ahli-ahli yang dipilih secara demokratik
dalam penelitian perbelanjaan kerajaan.
Sejak pertengkaran dalam Dewan Rakyat pada 6 Jun, wakil-wakil
daripada PN telah memberikan pelbagai alasan mengapa mereka enggan melibatkan
diri dalam perbahasan tersebut – kemungkinan untuk menyembunyikan hakikat
bahawa mereka cuma mengelak daripada menghadapi dapatan yang terkandung dalam
laporan ketua audit negara di suatu forum awam.
Dengan itu, Pusat C4 mengesyorkan perkara- perkara berikut:
·
Kerajaan mesti meminda peraturan-peraturan standing order untuk
menetapkan perbahasan laporan-laporan ketua audit negara sebagai sebahagian
daripada mesyuarat-mesyuarat Dewan Rakyat
·
Kerajaan juga harus menjadikan semua sesi Jawatankuasa Kira-kira
Wang terbuka dan mudah diakses untuk tontonan rakyat
·
Parlimen mesti membentangkan usul perbahasan laporan ketua audit
negara semula, dan ahli-ahli politik PN, termasuk mantan menteri,
harus hadir untuk memberikan penjelasan atas dapatan-dapatan penting
dalam laporan tersebut berkaitan dengan kementerian mereka
Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (Pusat C4)
The
views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have
endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other
pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.