KWSP minta maaf sistem ‘tersilap’ luluskan i-Sinar, pemohon
perlu semak semula
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tengah malam tadi
mengumumkan pihaknya berdepan masalah teknikal berhubung paparan status
permohonan kemudahan i-Sinar.
Kenyataan tersebut menyusul beberapa jam selepas kebanyakan
pemohonan i-Sinar kategori 2 dilaporkan telah lulus selepas pemohon membuat
semakan pada Ahad malam.
Menerusi kenyataan yang dimuat naik di laman Instagram dan
Facebook KWSP tengah malam Ahad, perbadanan tersebut memohon maaf atas
kesulitan yang berlaku.
“KWSP ingin memohon maaf atas kesulitan kerana terdapat masalah
teknikal pada paparan status I-Sinar online.
“Anda disarankan untuk menyemak semula status anda bermula 8
pagi pada 8 Februari 2021,” demikian kenyataan tersebut.
Semakan Astro AWANI di laman sesawang KWSP mendapati
perkhidmatan semakan i-Sinar tergendala buat sementara waktu.
Terdahulu, KWSP memaklumkan bagi pemohonan Kategori 2 adalah
untuk ahli yang masih bekerja tetapi mengalami pengurangan pendapatan
keseluruhan sebanyak 30 peratus dan ke atas (termasuk pengurangan gaji dan
elaun, atau pemotongan tuntutan kerja lebih masa) selepas 1 Mac 2020, yang mana
pengurangan itu hanya boleh dikenal pasti melalui dokumen yang diberikan.