KENYATAAN SAKIT HATI?

 

Apa yang PT95 kata tu betoi. Tapi jangan sakit hati, jangan dengki kalau puak UMNO sokong DSAI untuk bentuk kerajaan bagi selamatkan negara. At least depa bagi peluang.

Soal nak tarik sokongan tu sape-sape pun boleh buat. Tak semestinya UMNO.

Bersatu pernah tarik sokongan kepada PH. Kartel pernah buat. Puak pejuWANG pernah berada dlm PH pun tak pernah sokong atau hormat DSAI. At least kali ini, DSAI dpt peluang perbaiki ekonomi. DSAI jauh lebih baik dan tidak akan suka hati berbahagi jawatan dan ghanimah mcm Abah Yiddin.

Sekurang-kurangnya DSAI dapat peluang unutk buktikan laungan dia membela rakyat selama ini. Kalau harapkan PT95, pejuWANG, Mat SEBULU dan Warisan lsg tak sokong DSAI dan tak bagi peluang.

So PT95 tak payah lah dengki. Biar prosesnya berjalan dan YDPA yg tentukan samada boleh atau tidak DSAI dilantik sbgai PM.

Sabaqlah PT95 oiii...Description: 😜Description: 😅

Harus diingat, Abah Yiddin tak le seTOLOL PT95 yg terus letak jawatan takdan pun bincg dgn rakan2 atau ditentukan oleh MP2 di Dewan Rakyat samada masih cukup sokongan atau tidak.

- Zus Din

24 September 2020

P/s : takde plak letterhead atau Logo pejabat MP Langkawi? Smlm macai sibuk pertikaikan aku post kenyataan media Zahid yg takde letterhead atau logo rasmi. Apa kejadah? Description: 😁

*******************

KENYATAAN MEDIA (PT95)

1. Apabila Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengatakan bahawa dia telah dimaklumkan bahawa ramai Ahli-Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh kita simpulkan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin telah hilang majoritinya di Parlimen untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri.

2. Jika kita menerima kenyataan Datuk Seri Ahmad Zahid adalah benar di atas kedudukannya sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN, maka Tan Sri Muhyiddin tidak boleh lagi tegas dia masih mempunyai majoriti untuk kekal sebagai Perdana Menteri.

3. Yang penting sekarang ialah meneliti samada Perdana Menteri masih mempunyai majoriti untuk kekal dikerusinya. Samada Datuk Seri Anwar mempunyai majoriti adalah perkara kedua dan ini sesuatu yang perlu dia buktikan.

4. Umum tahu bahawa majoriti yang dipunyai oleh Tan Sri Muhyiddin sebelum ini amat tipis – antara satu atau dua orang sahaja – maka jika seorang atau dua orang Ahli Parlimen UMNO menarik sokongan mereka, maka hilanglah majoriti Tan Sri Muhyiddin.

5. Bagi pihak saya, Tan Sri Muhyiddin dari peringkat awal lagi tidak mempunyai majoriti tetapi telah berjaya menutup kebenaran itu dengan membawa ketua-ketua parti mengadap DYMM Yang diPertuan Agong dan membuat bilangan secara pukal tanpa perlu memperinci siapa Ahli-Ahli Parlimen yang menyokongnya.

6. Kerana itu, sejak dari perisytiharan Tan Sri Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, saya telah meminta supaya satu undi tidak percaya dapat diusulkan di Parlimen untuk menyelesaikan masalah ini.

7. Jika Tan Sri Muhyiddin berjaya mengalahkan undi tidak percaya itu maka selepas itu tidak timbul lagi isu dia tidak dapat sokongan majoriti Ahli-Ahli Dewan Rakyat.

8. Jika dia kalah, Ahli-Ahli Dewan Rakyat berpeluang mengusulkan calon Perdana Menteri yang baru dan sesiapa yang mendapat majoriti akan dapat menerajui Kerajaan tanpa terlalu banyak tekanan berkaitan legitimasi.

9. Jika ini dapat kita lakukan maka kita dapat mengelakkan dari perlunya mengadakan pilihan raya umum pada ketika kita masih bergelut dengan wabak Covid-19.

10. Saya juga ingin nyatakan di sini bahawa apa yang sedang berlaku adalah sesuatu yang telah saya nyatakan kepada Tan Sri Muhyiddin awal-awal lagi.

11. Ketika itu saya membuat pendirian menolak kerjasama dengan UMNO secara en-bloc kerana itu bermakna saya terpaksa menerima kesemua Ahli Parlimen UMNO termasuklah orang yang menghadapi puluhan kes di mahkamah.

12. Tetapi Tan Sri Muhyiddin berkata dia sanggup bekerjasama dengan UMNO secara en-bloc walaupun dia boleh diugut oleh UMNO jika kemahuan mereka tidak tercapai.

13. Apabila Datuk Seri Najib Tun Razak didapati bersalah di Mahkamah Tinggi di atas tujuh tuduhan kita dapat lihat bagaimana penyokongnya mula memperlihatkan rasa tidak puas hati terhadap Tan Sri Muhyiddin.

14. Hari ini, jelas apa yang saya jangka akan berlaku sedang berlaku dan kenyataan Datuk Seri Ahmad Zahid semalam mengesahkan bahawa sokongan dari UMNO memang bersyarat.

15. Dan sokongan UMNO kepada Datuk Seri Anwar juga pasti bersyarat walau tidak diumum. Walaupun Datuk Seri Anwar kata yang dia tidak menerima sokongan dari enam Ahli Parlimen yang menghadapi kes-kes mahkamah, sudah pasti yang memberi sokongan kepada Datuk Seri Anwar mempunyai kesetiaan yang lebih kepada Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Ahmad Zahid. Jika kemahuan dua pemimpin mereka ini tidak dipenuhi, maka mereka akan bertindak sama seperti mereka lakukan kepada Tan Sri Muhyiddin dan menarik balik sokongan dan jatuhkan Kerajaan.

16. Terpulanglah kepada Tan Sri Muhyiddin memikir akan pilihan yang terbuka padanya.

DR MAHATHIR BIN MOHAMAD

Ahli Parlimen Langkawi

24 September 2020




 

MENGAPA ANWAR BOLEH BERUNDING DENGAN MP-MP DARI UMNO?

 

Ramai yang keliru, mereka kata kenapa Anwar tak mahu berunding dengan mahathir tapi boleh berunding dengan Zahid dan MP-MP dari Umno? Apa bezanya, kata mereka.

Beza berunding dengan Mahathir adalah Mahathir nak jadi PM dan tolak Anwar. Benarkah Anwar berunding dgn Zahid? Jika benar Anwar ada rundingan dengan Zahid, adakah Anwar nak kasi Zahid jadi PM? Itu pun jika benar ada rundingan dengan Zahid. Anwar pun dah sebut, dia berunding dengan individu, bukan parti. Ertinya, tiada rundingan secara endbloc dengan Umno. Kalau ada mana-mana MP dari Umno yang sokong Anwar jadi PM, itu satu bonus dan itulah yang PH minta Anwar lakukan iaitu cari sokongan.

Jangan kita lupa, PH dulu pun dapat sokongan dari MP-MP dari GPS. GPS bukannya dalam PH atau PH Plus ketika itu. Tapi sokongan mereka menguntungkan PH, maka tiada masalah.

Mahu berunding ini mestilah menguntungkan kita dan kita boleh lakukan dasar yang kita mahu lakukan atas sokongan mereka. Bukannya mengangkat mereka untuk tentukan dasar kerajaan kita.

WFAUZDIN NS



 

10 SEBAB KENAPA ‘LANGKAH LE MEREDIAN 2020’ BERBEZA DENGAN ‘PROJEK 16 SEPT 2008’

 


Dr Madhi Hasan

Sidang Media Khas Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Hotel Le Meridien Kuala Lumpur pada 23 September 2020 mencetuskan satu gegaran gempa terbaru dalam politik Malaysia. Beliau mendakwa telah memperolehi sokongan daripada majoriti ahli-ahli parlimen bagi pembentukan sebuah kerajaan yang baharu. Sekaligus ia akan menyebabkan tumbangnya kerajaan Perikatan Nasional yang diterajui Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pihak lawan politik beliau termasuk Tun Dr Mahathir dengan cepat menimbulkan keraguan dengan mengingatkan rakyat kepada kegagalan Projek 16 September pada tahun 2008.

Projek 16 September ialah satu rancangan oleh Pakatan Rakyat yang diketuai Anwar untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional pimpinan Abdullah Ahmad Badawi selepas tsunami politik pada PRU-12 tahun 2008. Pada 14 April 2008, Anwar mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat sedang mencukupkan bilangan untuk membentuk kerajaan melalui penyeberangan beramai-ramai ahli-ahli parlimen Barisan Nasional ke Pakatan Rakyat. Tarikh yang ditetapkan untuk peralihan kuasa itu berlaku ialah 16 September 2008. Walau bagaimanapun, pertukaran kerajaan yang ditunggu-tunggu oleh penyokong-penyokong Pakatan Rakyat pada waktu itu akhirnya tidak menjadi kenyataan. Kegagalan itu sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti Anwar sebagai pemimpin de facto Pakatan Rakyat.

Menyamakan kegagalan Projek 16 September 2008 dengan peristiwa hari ini adalah satu cara yang mudah untuk meredakan kegusaran di hati para pemimpin dan penyokong Perikatan Nasional. Dengan menyoroti latar kepada kedua-duanya, terdapat 10 perbezaan yang menjadikan “Langkah Le Meridien” berbeza dengan “Projek 16 September”, 12 tahun yang lalu. Perbezaan-perbezaan tersebut adalah seperti berikut:

1. Angka yang tidak terlalu sukar untuk dicapai.

Pada tahun 2008, pembangkang mempunyai hanya 82 kerusi parlimen dan memerlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi lagi untuk mencapai majoriti mudah iaitu 112 kerusi. Angka itu adalah terlalu besar berbanding jumlah yang diperlukan oleh Anwar pada kali ini. Umum mengetahui bahawa kelebihan majoriti yang dimiliki oleh Muhyiddin adalah dua atau tiga kerusi sahaja. Dalam erti kata lain, dari sudut permainan angka, sasaran kali ini adalah lebih attainable atau mampu dicapai.

2. Duluan (precedent) daripada kes Perak.

Idea Projek 16 September dilontarkan sebelum berlakunya peristiwa ‘rampasan kuasa’ di Perak pada bulan Februari 2009. Pakatan Rakyat menghadapi masalah untuk melaksanakan Projek 16 September kerana kaedah untuk menjatuhkan seseorang Perdana Menteri ialah dengan menjalankan undi tidak percaya di Parlimen. Rancangan itu sukar dilaksanakan kerana ia akan digagalkan oleh Yang DiPertua Dewan Rakyat. Pada masa sekarang, pertukaran kerajaan boleh berlaku tanpa perlu membawa usul undi tidak percaya di parlimen. Seorang Raja atau Ketua Negeri berhak untuk memutuskan sama ada Perdana Menteri atau Menteri Besar masih memiliki sokongan majoriti melalui cara-cara lain. Perkara ini diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 2010 dalam ‘kes MB Perak lawan MB Perak’ iaitu Mohammad Nizar Jamaluddin lawan Zambry Abdul Kadir. Kaedah ini seterusnya dipraktikkan dalam pertukaran kerajaan-kerajaan negeri di Melaka dan Kedah pada tahun 2020. Oleh itu, halangan prosedural yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat pada tahun 2008 kini sudah tiada.

3. Persoalan mandat rakyat.

Pada tahun 2008, parti yang memenangi PRU-12 ialah Barisan Nasional. Pakatan Rakyat pada ketika itu bergelut dengan persoalan moral dalam merampas kuasa pemerintahan daripada sebuah kerajaan yang telah memperolehi mandat rakyat secara sah. Pada tahun 2020, Pakatan Harapan mempunyai legitimasi dari segi moral untuk mengambil kembali kuasa daripada Perikatan Nasional. Ini kerana legitimasi kerajaan Perikatan Nasional dipertikaikan dari aspek moral. Perikatan Nasional adalah sebuah kerajaan yang terhasil melalui pengkhianatan terhadap mandat rakyat yang dimenangi oleh Pakatan Harapan dalam PRU-14.

4. Kemantapan koalisi Pakatan Harapan.

Pakatan Rakyat ditubuhkan pada 1 April 2008 oleh KEADILAN, DAP dan PAS selepas kemenangan mengejut pembangkang di beberapa buah negeri dalam PRU-12. Dari segi umur, koalisi itu masih belum cukup matang dan meyakinkan apatah lagi PAS dan DAP mempunyai ideologi yang amat bertentangan. Koalisi Pakatan Harapan pada hari ini sebenarnya adalah merupakan kesinambungan kepada Pakatan Rakyat. Ia juga telah teruji dengan pengalaman mentadbir kerajaan pusat dan beberapa buah kerajaan negeri. Oleh itu, Pakatan Harapan sebagai sebuah koalisi perdana (grand coalition) adalah jauh lebih kukuh dan meyakinkan berbanding Pakatan Rakyat pada tahun pertama kewujudannya. Kekukuhan Pakatan Harapan dapat memberi keyakinan kepada ahli-ahli parlimen dari parti-parti lain untuk mengalihkan sokongan mereka.

5. Kecelaruan koalisi Perikatan Nasional.

Pada tahun 2008, hanya ada satu koalisi perdana (grand coalition) yang memerintah Malaysia iaitu Barisan Nasional yang dianggotai oleh 14 buah parti. Abdullah Ahmad Badawi selaku Pengerusi Barisan Nasional mempunyai kawalan yang kuat kepada parti-parti dalam Barisan Nasional. Hari ini, Perikatan Nasional adalah sebuah koalisi yang cacamerba. UMNO yang mempunyai jumlah kerusi terbesar di pihak kerajaan mengisytiharkan yang ia bukan sebahagian daripada koalisi Perikatan Nasional. Barisan Nasional juga tidak seutuh dahulu kerana ia kini hanya dianggotai oleh tiga buah parti. Pilihan raya Negeri Sabah yang sedang berlangsung mengesahkan kecelaruan ini apabila Muhyiddin gagal menghalang parti-parti yang menyokongnya daripada bertembung sesama sendiri.

6. Pertukaran kerajaan sebagai satu norma baharu.

Selama puluhan tahun, majoriti rakyat beranggapan yang Barisan Nasional akan berkuasa seolah-olah selama-lamanya. Oleh itu, usaha Anwar untuk memecahkan halangan psikologi tersebut pada tahun 2008 adalah suatu kerja yang mencabar. Pada hari ini, rakyat telah menyaksikan kerajaan pusat bertukar buat pertama kalinya pada bulan Mei 2018. Kemudian pertukaran kerajaan pusat berlaku lagi pada bulan Februari 2020. Kedua-dua peristiwa telah berlaku dengan aman tanpa sebarang kekacauan. Dengan yang demikian, pertukaran kerajaan bukanlah satu perkara yang luarbiasa dan membimbangkan sepertimana yang dirasai oleh rakyat pada tahun 2008.

7. Keseimbangan kaum.

Pada tahun 2008, dikhabarkan bahawa sebahagian besar ahli-ahli parlimen yang akan menyeberang pada ketika itu ialah wakil-wakil rakyat bukan Melayu dari Sabah dan Sarawak. Ia menimbulkan satu dilema kerana ini akan menambah ketidakseimbangan kaum dalam Pakatan Rakyat. Representasi kaum bukan Melayu di dalam kerajaan yang bakal terbentuk akan meningkat dengan ketara. Senario tersebut akan menyukarkan urusan Pakatan Rakyat dengan institusi-institusi yang dianggap pelindung kaum Melayu terutamanya pihak Istana. Pada kali ini, Anwar kelihatan telah mencari penyelesaian kepada masalah itu dengan memfokuskan untuk menarik sokongan ahli-ahli parlimen Melayu-Islam. Kenyataan Zahid Hamidi yang menyatakan “ramai” ahli-ahli parlimen UMNO akan menyokong Anwar mengesahkan bahawa Anwar hampir berjaya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya 12 tahun lalu.

8. Kebimbangan PAS.

Projek 16 September menghadapi kebuntuan kerana salah satu rakan kongsi utama dalam Pakatan Rakyat iaitu PAS berada dalam keadaan berbelah bahagi. Berdasarkan senario yang disebut di atas, pimpinan PAS terutamanya kumpulan ulama merasa bimbang yang kerajaan baharu yang bakal terbentuk akan didominasi oleh kaum bukan Melayu. Di dalam Pakatan Harapan pada kali ini, AMANAH dan DAP selaku rakan komponen kelihatan lebih ghairah daripada Anwar sendiri untuk mengambil semula kuasa. Oleh itu, Anwar tidak lagi perlu menghadapi kerenah rakan komponen yang melambatkan perancangannya seperti pada tahun 2008.

9. Tindakan balas pihak lawan.

Pada tahun 2008, Anwar mengumumkan Projek 16 September pada bulan April dan memperuntukkan masa lima bulan untuk menjayakannya. Jangkamasa yang panjang itu diperlukan kerana Anwar sendiri belum menjadi Ahli Parlimen sewaktu beliau mengumumkan perkara itu. Halangan perundangan untuk beliau bertanding akibat sabitan kesnya yang pertama hanya berakhir pada Ogos 2008. Dalam tempoh lima bulan itu, pihak lawan melakukan pelbagai asakan terhadap Anwar terutamanya melalui pendakwaan baharu dalam kes Liwat II (kes Saiful Bukhari). Kemuncak kepada tindakan balas Barisan Nasional ialah apabila ia membawa lari ahli-ahli parlimennya ke Taiwan beberapa hari sebelum tarikh 16 September atas alasan lawatan sambil belajar. Pada tahun 2020, Anwar menukar taktiknya dengan melakukan ambush (serangan hendap) pada 23 September. Ini disahkan dengan pengakuan Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang yang mereka sendiri tidak dimaklumkan mengenainya sehingga ke saat-saat akhir. Taktik itu menyebabkan pihak musuh kurang bersedia berbanding pada tahun 2008.

10. Keperluan untuk mendapatkan sebuah kerajaan yang stabil.

Kerajaan Barisan Nasional pada tahun 2008 adalah jauh lebih stabil berbanding kerajaan Perikatan Nasional pada hari ini. Abdullah Ahmad Badawi tidak menghadapi masalah untuk meluluskan apa-apa perkara di parlimen kerana majoriti yang dimiliki oleh Barisan Nasional adalah besar. Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin pada hari ini adalah yang kerajaan yang paling tidak stabil dalam sejarah Malaysia. Pihak kerajaan berada dalam kebimbangan setiap kali parlimen perlu meluluskan sesuatu kerana majoriti yang dimilikinya terlalu tipis. Oleh itu, pada kali ini Anwar tampil dengan tawaran kepada Raja dan rakyat untuk membentuk sebuah kerajaan yang lebih stabil dengan majoriti yang jelas, kukuh dan meyakinkan.

• Dr Madhi Hasan ialah Felo di Institut Kajian Pilihan Raya dan Pemajuan Demokrasi (IESAD), Universiti Selangor



33 POSTING SEHINGGA KINI..LAGI BERITA AKAN MENYUSUL

 




TERIMA KASIH DENGAN SOKONGAN ANDA..SILA TEKAN BUTANG > UNTUK MEMBACA BERITA AWAL PAGI HARI INI.





HANTU KAK LIMAH DI JALAN KARAK


 Hahaha...naik bas la pulak. Dulu kisah nakhoda kapal. Hakikatnya, kalau bas berhenti kat stesen pun, Pas tetap masuk dlm bas ikut atap atau tingkap, bukan ikut pintu. Haha...

W.FAUDZIN


Here Are The List of Zahid & Najib 19 UMNO MPs Supporting Anwar To Be PM 9 To Form The Next Federal Government

NEWS


FacebookTwitterEmaiWhatsAppFacebook MesseShare

Many Umno, BN MPs voice support for Anwar, says Zahid

Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said he has received information that many Umno and Barisan Nasional (BN) Members of Parliament (MPs) have stated their support for PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim to form a new government.

Ahmad Zahid, who is also the BN chairman, said Umno and BN are not Perikatan Nasional (PN) component parties and, as such, support for the PN government is from the individual MPs only.

“Umno and BN are not able to stop the MPs supporting Anwar from meeting the Yang di-Pertuan Agong (Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah) to make known his intention.

“I was told that many Umno and BN MPs have voiced their support [for Anwar]. I respect their decision,” Ahmad Zahid said in a statement today.

The statement was referring to an announcement by the opposition leader, who has claimed to have a strong and formidable majority to form the next government.

Anwar has offered to keep Najib out of jail, something Umno leaders say Muhyiddin Yassin is not offering

Anwar Ibrahim has promised to drop the corruption cases against Najib Tun Razak and Ahmad Zahid Hamidi if Umno supports him to take over as Prime Minister or PM9.

Here Are The List of 19 UMNO MPs Supporting Anwar To Be PM 9

Arau – Shahidan Kassim

Padang Terap – Mahdzir Khalid

Baling – Abdul Azeez Abdul Rahim

Machang – Ahmad Jazlan Yaakub

Besut – Idris Jusoh

Padang Rengas – Mohamed Nazri Abdul Aziz

Parit – Mohd. Nizar Zakaria

Pasir Salak – Tajuddin Abdul Rahman

Bagan Datuk – Ahmad Zahid Hamidi

Jerantut – Ahmad Nazlan Idris

Pekan – Mohd. Najib Abdul Razak

Tanjong Karang – Noh Omar

Putrajaya – Tengku Adnan Tengku Mansor

Pontian – Ahmad Maslan

Kimanis – Mohamad Alamin

Kinabatangan – Bung Moktar Radin

Rompin – Hasan Arifin

Cameron Highlands – Ramli Mohd. Noor

Gerik – Hasbullah Osman

Anwar Promises To Drop The Charges Against Najib & Zahid If They Support Him To Becomes PM9

Has the backdoor government of Muhyiddin Yassin really fallen? If it’s true, then Mr. Muhyiddin should be congratulated for being the shortest serving prime minister in the history of the country – a huge humiliation, but he deserves it. People will celebrate because it was the backdoor prime minister who had first betrayed his own legitimately voted government of Pakatan Harapan.

It was only on March 1 that Muhyiddin was sworn in as the 8th Prime Minister after he successfully launched a coup to topple his own government. The traitor formed the loosely glued Perikatan Nasional government together with corrupt UMNO Malay nationalist party and radical PAS Islamist party, despite having called UMNO as crooks and labelling PAS as “munafiq” (hypocrite).

However, even supporters of Anwar Ibrahim are not overly convinced with the latest bombshell dropped by the PM-in-waiting, who claimed on Wednesday (September 23) that he has sufficient support from Member of Parliaments in the 222-seat Parliament to become the next prime minister. After all, Anwar had cried wolf as early as September 16, 2008 on the same matter.

Back on September 16, 2008, opposition leader Anwar announced that he had enough parliamentary support to topple the Abdullah Badawi government and urged the prime minister to give up power peacefully. Mr. Anwar needed 30 MPs to defect and join his now-defunct Pakatan Rakyat coalition of 82 members. It failed to materialise, of course.

If Anwar could not even bluff the incompetent and “sleepy beauty” Badawi in 2008, what are the chances that he could pull the same stunt on the power-hungry and treacherous Muhyiddin? Anwar is a horrible poker player. He blinks almost all the time. But the stake is very high for him today. His reputation and integrity will take a tremendous hit if he fails again this round.

In the same breath, the stake is very high for former Mahathir Mohamad too. The latest political move by Anwar will prove whether Mahathir has been secretly supporting Muhyiddin as his proxy all along. Anwar said Mahathir is not part of his so-called new coalition. But if Mahathir chooses to support Muhyiddin against Anwar now, the cat will be out of the bag.

Not only Mr. Anwar has claimed to possess the necessary numbers to topple PM Muhyiddin, but also boldly claimed that he has “close to two-thirds” support of the 222 MPs to take over the throne. Unless he bluffs again, his new coalition government looks to be much stronger than lame duck Muhyiddin’s, who currently enjoys only 2-majority vote in the Parliament.

Unfortunately to Muhyiddin, Anwar does not appear to be entirely bluffing. The Palace has confirmed that an audience sought by Anwar and his wife Wan Azizah was granted. But the audience, scheduled to take place Tuesday (Sept 22) and supposedly to convince the Agong (King) that he possessed the numbers, has been postponed because the King is being hospitalised.

But why did Anwar suddenly choose to strike now? As a starter, he seems to have finally realised how powerful the 91 MPs in the Pakatan Harapan coalition that he is leading now. He also realised that the Opposition will most likely perform worse in the next 15th General Election, if rival “Malay-Muslim” Perikatan Nasional consisting of UMNO-PPBM-PAS stays united.

Therefore, if he does not leverage on the current powerful bloc of 91 MPs (comprises his own party PKR’s 38 MPs, DAP’s 42 MPs and Amanah’s 11 MPs) to snatch back the power, his desire to become a prime minister may be forever gone. It’s now or never, especially after Muhyiddin hinted that he may dissolve the Parliament – if he wins the Sabah state election.

With just 3 days to go before the Sabah state election on September 26, Anwar could be trying to swing the voters’ support for his party and allies. However, his party was only given 7 out of 73 seats to contest. It would be mad of him to gamble his reputation and integrity just to help caretaker Chief Minister Shafie Apdal wins the Borneo state.

Perhaps the biggest reason the PKR president desperately wanted power now is his failure to strike out a lawsuit filed by UMNO lawyer Mohd Khairul Azam Abdul Aziz to challenge the pardon granted to him in May 2018 over his sodomy conviction. Two days ago, the High Court allowed the action of the Federal Territories Pardons Board and Agong (King) to be challenged.

If 73-year-old Anwar’s pardon is reversed due to technical errors, he might go back to prison. The most interesting part of the latest political manoeuvre is this – exactly how did he get the numbers (assuming he was not bluffing in the first place)? Assuming his 91 MPs in the Pakatan Harapan is still solid and intact, he needs only 21 MPs to defect and join him.

The PM-in-waiting revealed that Mahathir and his band of 5 MPs are not part of his new coalition, at least not yet. Thanks to despicable Muhyiddin, who threatened to withhold infrastructure development for Sabah unless the Sabahans vote for him, it indirectly pushes Shafie Apdal closer to Anwar Ibrahim. Hence, Anwar might have secured the support from Shafie’s 9 MPs.

Interestingly, UMNO president Zahid Hamidi said he has received information that many Barisan Nasional MPs have expressed their support for Anwar to form a new government. Zahid specifically mentioned that neither UMNO nor Barisan is a component of Muhyiddin’s Perikatan Nasional hence he is powerless to stop any Barisan MP from switching sides to Anwar.

UMNO itself is divided into many factions. It’s absolutely possible for Anwar to fish between 10 MPs and 20 MPs out of 39 MPs in UMNO. When UMNO president himself said he respects the decisions of MPs from his own party to jump ship, it speaks volumes about the bad blood between Zahid and Muhyiddin. The PM will be game over if he loses support of 3 MPs.

Anwar needs 9 MPs from Sabah Warisan and 12 MPs from UMNO to form a simple majority government. The unknown part is whether Anwar has agreed to free crooks like Najib or Zahid in exchange for their support. But UMNO MPs aligned to Najib and Zahid are not the only one who could switch sides. For example, warlord Nazri Aziz has publicly declared his support for Anwar since 2018.

In a second scenario, Mr. Anwar’s powerful bloc of 91 MPs could be joined by Sarawak-based Gabungan Parti Sarawak (GPS)’s bloc of 19 MPs together with 10 MPs from UMNO. That would give the PM-in-waiting a comfortable 120 MPs, in anticipation of additional 9 MPs from Sabah and Mahathir’s bloc of 5 MPs to join later, for a total of 134 MPs.

While GPS, one of the allies of PM Muhyiddin, has rubbished claims made by opposition leader Anwar Ibrahim, it was not all rosy in Sarawak. There was an open conflict when Muhyiddin’s party PPBM (Bersatu), UMNO and PAS asked for seats from GPS so that they could contest in the next Sarawak state election, which is currently dominated and monopolised by GPS.

To add salt into injury, GPS was not impressed over delayed negotiations on MA63 (Malaysia Agreement 1963), which is one of the conditions of GPS’ support for the backdoor government. Despite an existing committee, Muhyiddin has mooted the idea of starting another new committee on MA63 – suggesting the deliberate attempt not to solve the decades-old MA63.

There has been considerable discontent over seat negotiation between PPBM and UMNO, leading to the clashes between both parties in the current Sabah state election. If both allies could not even work together in Sabah, chances are there would be bigger problems when a nationwide election is called. The unfair distribution of ministryships, leaving UMNO with junk portfolios, has made things worse.

Like it or not, Zahid’s statement was a threat to Muhyiddin to drop all criminal cases against him and other UMNO warlords or risk the collapse of the federal government. But at the same time, UMNO could be using Anwar to force the prime minister to dissolve the Parliament without making UMNO look like the bad guy who pulls the rug out from under Muhyiddin’s feet.

DAP Not Supporting Anwar To Be Prime Minister : Lim Guan Eng Thought GPS Was Backing Anwar

Here Are The List of Anwar Ibrahim ( PM ) With UMNO Najib & Zahid New Bumi-Majority Government Cabinet Line Up

BILA PROFESSOR KANGKUNG BERSUARA...

Rina Hamzah




Saya terpanggil untuk membetulkan pandangan Prof Shamrahayu yang tiada asas undang-undang.

1) Sila baca kes Mahkamah Persekutuan Nizar v Zambry [2010] 2 MLJ 285 : isu kehilangan majoriti boleh ditentukan oleh representasi ADUN (dalam kes ini MP). 

Maka tiada halangan DSAI berjumpa YDPA.

2) Isu sama di Kedah, Mei 2020: Mukhriz masih MB. Wakil PAS, UMNO & BERSATU menghadap Sultan Kedah untuk menunjukkan yang PH+ telah hilang majoriti dan PN ada majoriti.

Prof Shamrahayu pada ketika itu membisu & tidak keluar pendapat pun yg hanya MB Kedah boleh menghadap Sultan.

Sumber : Lim Wei Jiet


SR

Ekonomi Malaysia berisiko kuncup, perlu meminjam untuk bertahan

 

Ekonomi Malaysia perlu dipandu oleh seorang pemimpin yang mempunyai idea baru dalam kewangan memandangkan kesan pandemik Covid 19 yang membantutkan pertumbuhan dan mengakibatkan pengangguran dalam kalangan rakyat.

 Menurut mantan Timbalan Pengarah Jabatan Ekonomi Bank Negara Malaysia, Dr Rosli Yaakob, biar pun Malaysia menanggung hutang yang besar pasca skandal 1Malaysia Development Berhad namun negara tidak mempunyai banyak pilihan dalam perancangan Belanjawan 2021 berikutan pengumuman Petronas mengalami kerugian sebanyak RM21 bilion.

 Katanya, negara juga mengalami kemerosotan hasil cukai berikutan penutupan perniagaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lalu dan langkah-langkah pemulihan yang tidak begitu meransang sektor perniagaan, menyebabkan penguncupan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 17% pada suku kedua 2020.

 "Seingat saya penguncupan negatif 17% pada pertengahan pertama tahun 2020 belum pernah berlaku kepada ekonomi Malaysia.

 "Ini bermakna pandemik Covid 19 telah memberi pukulan maut kepada ekonomi. Untuk membolehkan ekonomi bernafas kembali, regim PKP harus diliberalisasikan pada kadar yang wajar sejajar dengan objektif menggerakkan semula roda ekonomi, dan pada masa sama memastikan Covid 19 tidak terus menular. Dua okjektif kembar ini bukan mudah dicapai.

 "Tentunya pemerintah tidak mahu ekonomi terus meleset, tidak mahu semakin ramai rakyat hilang pekerjaan dan terputus sumber pendapatan serta tidak mahu melihat semakin banyak perniagaan gulung tikar, semakin ramai orang muflis.

 "Oleh yang demikian, memang boleh dijangkakan Bajet 2021 akan bersifat “expansionary budget.” Kerajaan perlu 'memasukkan wang ke suku rakyat' supaya rakyat meningkatkan perbelanjaan kerana dengan meningkatnya perbelanjaan, sama ada penggunaan mahupun pelaburan kita akan dapat melawan putaran menurun ekonomi atau menukarkannya kepada putaran menaik," katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.

 Menurut Dr Rosli lagi, pilihan yang ada untuk menggerakkan ekonomi hanyalah dengan meminjam bagi menjana perbelanjaan dalam negara biar pun hutang keseluruhan telah mencecah RM1 trilion.

 Selain dari itu, katanya, rakyat Malaysia perlu menerima peningkatan hutang negara melepasi had siling 55% daripada KDNK bagi mengelakkan ekonomi meleset teruk.

 "Saya kira kerajaan tidak mempunyai banyak pilihan kecuali terus berbelanja besar seperti dalam Bajet 2020 dengan cara meminjam wang. Maka, boleh dijangkakan, hutang akan terus meningkat, jauh melepasi kadar berhemat 55% dari KDNK.

 "Pada masa yang sama, kerajaan akan terus meliberalisasikan PKP untuk melajukan putaran roda ekonomi. Liberalisasi harus dilaksanakan secara berhemat agar kejayaan yang telah dicapai setakat ini dalam mengawal penularan watak covid19 tidak dikorbankan," katanya lagi.

 Meskipun Menteri Kewangan Tengku Zafrul baru-baru ini mendakwa ekonomi negara pada 2021 akan mencatat pertumbuhan luar biasa namun pasaran kewangan tidak begitu yakin. Indeks saham di Bursa Malaysia misalnya masih lembab dan tidak kembali ke paras sebelum tempoh PKP.

 Rakyat biasa pula berjimat cermat dalam perbelanjaan yang membuat sektor peruncitan mengalami kekurangan jualan berbanding bulan Februari lalu. Kekurangan perbelanjaan dan lemahnya pusingan modal berisiko menyukarkan pemulihan ekonomi dengan pantas.

 


Poster 'upacara angkat sumpah' guna nama AMK, palsu

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia menegaskan sebuah poster mengenai Upacara Mengangkat Sumpah Perdana Menteri ke 9 menggunakan logo dengan tulisan ‘AMK’ yang tersebar sejak pagi tadi adalah palsu.

 Setiausaha AMK Malaysia, Ahmad Syukri Razab menyeru agar netizen tidak berkongsi atau menyebarkan poster tersebut di media sosial.

 "AMK menyeru semua pihak tidak menyebarkan poster berkenaan yang mungkin dihasilkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab bagi mengganggu proses transisi Kerajaan Persekutuan yang sedang berjalan.

 "AMK dengan ini menjunjung penuh kebijaksanaan Duli Yang Maha Mulia Yang Di-Pertuan Agong dalam memutuskan isu pemilihan Perdana Menteri selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan berjaya memperolehi majoriti selesa bagi membentuk Kerajaan Persekutuan yang baharu," katanya dalam satu kenyataan.

 Ahmad Syukri turut menegaskan logo yang terdapat pada poster berkenaan adalah rekayasa pihak yang tidak bertanggungjawab dan bukannya logo rasmi AMK Malaysia.

 


PERCATURAN POLITIK SENGIT SELEPAS PENGUMUMAN ANWAR


SOAL-JAWAB ANWAR DAN WARTAWAN BENTUK KERAJAAN