Sebelum ini melalui Kerajaan PAKATAN HARAPAN, Anwar mencadangkan Tun Dr Mahathir terus menjadi Perdana Menteri sehingga beliau sendiri menetapkan tarikh beliau mahu bersara. Ini adalah bukti sokongan dan tolak ansur Anwar terhadap Tun Dr Mahathir. Malangnya, Tun Dr Mahathir mahu menjadi Perdana Menteri bukan di bawah namaPAKATAN HARAPAN tetapi sebuah kerajaan perpaduan. Mewujudkan kerajaan perpaduan itu akan membatalkan kesemua janji dan manifesto PAKATAN HARAPAN, termasuk janji penyerahan kuasa kepada Anwar.
TIBA MASANYA TUN M SOKONG ANWAR
Sebelum ini melalui Kerajaan PAKATAN HARAPAN, Anwar mencadangkan Tun Dr Mahathir terus menjadi Perdana Menteri sehingga beliau sendiri menetapkan tarikh beliau mahu bersara. Ini adalah bukti sokongan dan tolak ansur Anwar terhadap Tun Dr Mahathir. Malangnya, Tun Dr Mahathir mahu menjadi Perdana Menteri bukan di bawah namaPAKATAN HARAPAN tetapi sebuah kerajaan perpaduan. Mewujudkan kerajaan perpaduan itu akan membatalkan kesemua janji dan manifesto PAKATAN HARAPAN, termasuk janji penyerahan kuasa kepada Anwar.
PAS GAGAL MENEBUK ATAP DI KEDAH?
Kesemua 23 Ahli Dewan Undangan Negeri itu termasuklah 15 dari PAS, 2 BARISAN NASIONAL, 2 bekas Ahli Dewan Undangan Negeri KEADILAN serta 4 BERSATU. Di peringkat Pusat, Tun Dr Mahathir dikhianati oleh orang kanannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan orang kepercayaannya bekas Menteri Hal Ehwal Ekonomi Dato' Seri Azmin Ali. Di peringkat negeri, anak bekas Perdana Menteri itu dikhianati 'kawan-kawan' yang menggugat kedudukannya sebagai Menteri Besar. Beliau berkata, semua pihak sepatutnya ketika ini menumpukan usaha menangani pandemik Covid-19 dan bukannya sibuk berpolitik termasuk ketika Ramadan.
KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL TAKUT UNDI TIDAK PERCAYA
Ini bermakna Tun Dr Mahathir tidak dapat membawa usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin, walaupun ia diterima oleh Mohamad Ariff. Dengan keputusan tersebut, sidang akan ditangguhkan selepas Agong menyampaikan titah diraja. Sementara itu Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Datuk Seri Dr Mujahid Yusof berkata tindakan Muhyiddin itu sebagai mensia-siakan Institusi Parlimen. Beliau juga terkejut dengan tindakan tersebut. "Saya menganggap arahan di atas permintaan Perdana Menteri sendiri selaku Pengerusi Dewan adalah perbuatan yang telah MENSIAKAN tujuan parlimen yang merupakan cabang terpenting legislatif setelah eksekutif dan kehakiman.
KENYATAAN MEDIA KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN (AMK) MALAYSIA*
*15 MEI 2020*
*ISU SUMBANGAN RM 1 JUTA: PERTEMUAN MENTERI ZURAIDA DENGAN SYARIKAT ECK DEVELOPMENT BERLAKU LEBIH DARIPADA SEKALI?*
Merujuk kepada laporan media dan juga kenyataan saya semalam, isu penerimaan sumbangan RM 1 juta daripada Syarikat ECK Development Sdn Bhd (ECKDSB) kepada NGO mesra YB Zuraida Kamaruddin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) iaitu Penggerak Komuniti Nasional (PKN) menimbulkan lebih banyak persoalan.
Pertama, laporan media telah mengesahkan bahawa gambar tersebut sebenarnya telah dimuatnaik di laman sosial YB Menteri sendiri sebelum dipadamkan.
Persoalnya, kenapa status tersebut dipadamkan? Adakah sesuatu perkara cuba disembunyikan?
Kedua, laporan tersebut juga memaklumkan bahawa Syarikat ECKDSB telah disenarai hitam kerana gagal membayar kompaun setakat 8 Mei.
Namun semakan semalam (tarikh 14 Mei 2020) di laman KPKT menunjukkan bahawa dokumen berkenaan telah dikemaskini "pada 15 Mei", di mana syarikat itu tidak lagi berada dalam senarai hitam.
Bagaimana nama Syarikat ECKDSB boleh dikeluarkan daripada senarai tersebut dan dokumen baru yang dimuatnaik semalam (14 Mei) tetapi bertarikh 15 Mei iaitu melangkaui sehari lebih awal?
Ketiga, apa yang lebih mengejutkan lagi, berdasarkan maklumat daripada laman sosial KPKT sendiri, YB Zuraida dikatakan telah bertemu dengan Syarikat ECKDSB sejak tahun lepas lagi.
Malah, berdasarkan status yang dikongsikan, pertemuan tersebut merupakan sesi taklimat yang diberikan oleh Syarikat ECKDSB kepada Menteri dan dimasukkan sebagai sebahagian daripada kerangka lawatan rasmi Menteri tersebut pada 14 Julai 2019.
Berdasarkan kelibat YB Azman Nasrudin di dalam muatan gambar tersebut iaitu ADUN Lunas yang baru-baru umum khianati KEADILAN, pertemuan tersebut disyaki berlaku di Kedah.
Gambar-gambar boleh dilihat di page saya https://www.facebook.com/593529354077239/posts/3012487102181440/
Malah individu-individu dari Syarikat ECKDSB yang sama iaitu terlibat dalam majlis penyerahan cek RM 1 juta turut berada bersama dalam lawatan kerja Menteri.
Ini menimbulkan persoalan samada YB Zuraida sebenarnya telah mengenali Syarikat ECKDSB lebih awal dan mungkin menjelaskan kehadiran beliau menerima replika cek RM 1juta bagi NGO mesra beliau bukan sekadar simbolik sahaja.
Bukankah dengan menerima sumbangan bagi pihak NGO naungan beliau dari sebuah syarikat yang berkepentingan dan pernah berurusan dengan beliau selaku Menteri menimbulkan persoalan kepentingan peribadi (conflict of interest)?
Saya pada mulanya berhasrat menanyakan soalan-soalan ini di Parlimen minggu depan tetapi tidak berpeluang kerana tiada sesi soal jawab Menteri.
Saya juga menyeru sekali lagi agar pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat mengambil serius perkara ini dan memulakan siasatan awal.
Sekian, terima kasih.
*AKMAL NASIR*
*Ahli Parlimen Johor Bahru*
*Ketua AMK Malaysia*
Kes Muhyiddin Yassin yang menghairankan (Bahagian II) 15 Mei 20200619
Di Hotel Sheraton pada awal pagi 10 Mei
2018, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang lemah lembut menarik saya dan Lim Kit Siang
ke tepi untuk meminta DAP menyokong calon Bersatu untuk jawatan Menteri Besar
Johor. Dia memerlukan bantuan untuk mengakui sumbangannya dalam mengibarkan
bendera bersatu dalam negeri kepada Pakatan Harapan.
Walaupun DAP memenangi jumlah kerusi
terbanyak, 14 keseluruhannya, berbanding Amanah dengan 9, Bersatu 8 dan PKR 5
di DUN, DAP tidak menuntut jawatan Menteri Besar. Kit Siang terbuka untuk
perbincangan. Selepas Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berunding dengan
Presiden Amanah, Mohamad Sabu, DAP bersetuju untuk menyokong calon Muhyiddin
sebagai Menteri Besar.
Pada 11 Mei 2018, Sultan Johor menghantar
sebuah pesawat untuk menjemput Muhyiddin dari Kuala Lumpur. Saya ikut. Itu
adalah pengalaman pertama saya menaiki jet peribadi.
Tiga bulan sebelumnya, pada 8 Februari
2018, saya dan Muhyiddin melakukan perjalanan bersama dalam penerbangan tambang
murah Malindo selepas perjumpaan Pakatan Harapan Johor. Dia memberitahu saya
bahawa ketika dia menjadi Timbalan Perdana Menteri, dia melakukan perjalanan
dengan jet pemerintah yang dikhaskan untuknya.
Sebagai pemimpin pembangkang tanpa sebarang
keistimewaan, Muhyiddin mengatakan bahawa dia merasa gembira bahawa orang-orang
menghargai perjuangan kita. Ketika berada di Barisan Nasional, dia tidak pernah
mengalami masalah pembayaran makanan di kedai kopi atau warung secara terbuka
untuk menunjukkan sokongan. Keghairahan orang ramai sangat memberangsangkan.
Pada penerbangan Mei 2018 itu, pembantu
Muhyiddin memberitahu saya ini adalah pengalaman pertama pasukan dalam jet
peribadi sejak bos mereka dipecat sebagai DPM pada bulan Julai 2015. Mereka
merasa hebat dengan PRU14 kerana kami mencipta sejarah dengan melakukan perkara
yang betul untuk negara, walaupun Penderitaan peribadi Muhyiddin antara tahun
2015 dan 2018.
Keesokan
harinya, pada 12 Mei 2018, Pakatan Harapan memutuskan Muhyiddin sebagai Menteri
Dalam Negeri, Menteri Pertahanan Mat Sabu, dan Menteri Kewangan Guan Eng.
Dan keesokan
harinya 13 Mei 2018, saya berada di rumah Muhyiddin, hanya saya dan dia. Dia
berasa kecewa. Dia mengatakan kepada saya bahawa dia ingin mengundurkan diri
dari semua jawatan pada malam sebelumnya, kerana permintaannya untuk dilantik
sebagai Menteri Kewangan ditolak oleh Dr Mahathir. Dia dipujuk untuk terus
bertahan.
Dia juga
memberitahu saya bahawa pada tahun 1995, sebagai Naib Presiden UMNO dengan undi
tertinggi, dan setelah berkhidmat sebagai Menteri Besar Johor selama 9 tahun,
dia berpindah ke Persekutuan dengan harapan akan memegang portfolio ekonomi
kanan. Tetapi Dr Mahathir sebagai PM ketika itu, hanya melantiknya ke jawatan
Menteri Belia dan Sukan yang paling rendah. Dia memberitahu saya bahawa Anwar
menyuruhnya untuk bersabar dan menunggu tahun 1998, mengisyaratkan bahawa
Muhyiddin akan menjadi Timbalan Perdana Menteri pilihannya.
Dalam
renungan mendalam pada pagi yang tenang itu, Muhyiddin mengatakan kepada saya
bahawa setelah lebih dari 20 tahun, setelah dia berkhidmat sebagai Wakil
Perdana Menteri selama enam tahun (2009-2015), apakah dia masih akan bertugas
sebagai timbalan Anwar sekiranya peralihan kuasa antara Dr Mahathir dan Anwar
akan berlaku? Di antara kami, tidak ada jawapan.
Muhyiddin
didiagnosis menghidap barah pada bulan Julai 2018. Saya mengunjunginya dua kali
di Hospital Mount Elizabeth, Singapura. Sekali saya dan kali kedua saya
menemani Guan Eng. Saya menganggap Muhyiddin sebagai kawan tua dan benar-benar
bimbangkan kesihatannya.
The Johor
quandary
Pada 24
April 2019, setelah Muhyiddin dan Dr. Mahathir bertengkar dengan pemilihan
Mazlan Bujang sebagai ketua Johor Bersatu, saya bersamanya di pejabat
Kementerian Dalam Negeri. Dia memberitahu saya bahawa dia berfikir untuk
membuang tuala kerana Dr. Mahathir tidak akan mendengar pandangannya walaupun
Johor adalah negeri asalnya. Muhyiddin adalah ketua Majlis Pakatan Harapan
Johor.
Muhyiddin
kesal tetapi tetap akan menandatangani surat janji Mazlan. Dia memberitahu saya
bahawa perlembagaan Bersatu menetapkan bahawa sebagai presiden dia harus
berunding dan menerima keputusan Ketuanya, Dr Mahathir.
Dalam
pertemuan berikutnya selama beberapa bulan berikutnya, dia berulang kali
mengatakan kepada saya bahawa dia masih pahit dengan Pengerusi Bersatu kerana
memilih Mazlan Bujang.
Pada 2
Syawal (6 Jun 2019), Muhyiddin memberitahu bahawa dia kebanyakannya telah
sembuh dari penyakitnya. Doktornya yang duduk bersama kami di rumah terbuka
anak Muhyiddin juga mengatakan bahawa dia pulih dengan baik. Saya lega mendengar
berita baik.
Menjelang
Oktober 2019. Percubaan rampasan kuasa politik nasional yang disatukan oleh
tentera Azmin Ali, Hishammuddin Hussein dan Hamzah Zainuddin menimbulkan
sentimen perkauman besar di kedua-dua pihak Melayu dan bukan Melayu. Ini adalah
usaha untuk membentuk kerajaan gabungan perpaduan Melayu yang baru tanpa
penyertaan DAP dan Amanah.
Muhyiddin
sangat prihatin bahawa "pandangan berbeza di antara kita kerana
kepercayaan ideologi yang berlainan menjadi semakin jelas sekarang".
Kebolehpercayaan hubungan gabungan Bersatu-DAP sedang dipersoalkan dengan
serius dan terdapat banyak tekanan dari para elang di Bersatu agar dia
bertindak menentang DAP.
Dia
mengadakan majlis makan malam kecil antara pemimpin Bersatu dan DAP pada 29
Oktober 2019 untuk mencari jalan menyelamatkan pakatan itu. Kedua-dua pihak
bersetuju bahawa naratif yang melampau di kedua-dua bidang Melayu dan bukan
Melayu menyebabkan kita menderita di tengah-tengah. Kita harus melakukan lebih
banyak lagi untuk mengadakan gabungan itu.
Mesyuarat
itu secara efektif tetapi sementara menangkis percubaan rampasan kuasa Oktober
oleh tentera Azmin, Hishammuddin dan Hamzah menggunakan DAP sebagai bogeyman.
Namun, imej
Pakatan Harapan tidak bertambah baik, terutama apabila disalahgunakan oleh pihak
lawannya secara perkauman.
Pada malam
16 November 2019, saya berada di ruang operasi bersama Muhyiddin dan lingkaran
dalamnya menyaksikan hasil aliran pilihan raya kecil Tanjong Piai. Muhyiddin
yang tidak senang berkomentar mengatakan bahawa "ini lebih buruk daripada
tsunami."
Majlis
Presiden Pakatan Harapan khas diadakan pada 23 November 2019 dengan agenda
tunggal untuk membincangkan penyampaian oleh Muhyiddin sebagai ketua
Jawatankuasa Kempen Pemilihan Pakatan.
Dia
menggariskan cabaran politik berikut:
Sentimen
perkauman mengakibatkan kesan negatif terhadap kedudukan Pakatan (Isu sentimen
perkauman memberi kesan negatif terhadap PH)
Orang Melayu
merasakan bahawa Pakatan dikuasai oleh DAP (Orang Melayu menggunakan PH
dikuasai DAP)
Orang Cina
menganggap PH dikendalikan oleh Bersatu dan Dr Mahathir (Orang Cina mengganggap
PH dikuasai Bersatu dan Dr Mahathir)
Persoalan
peralihan antara PM 7 dan PM 8 menyebabkan persepsi bahawa kerajaan PH tidak
stabil (Isu peralihan kuasa antara PM7 dan PM8 menyebabkan rakyat beranggapan
kerajaan PH tidak stabil)
Kabinet PH
dianggap tidak kompeten (Kabinet PH dilihat tidak cekap).
Dia
mencadangkan agar Pakatan:
Untuk
menangani masalah bangsa dan agama dengan bijak dengan mengambil pendekatan
yang lebih moderat dan berhati-hati (Tangani isu kaum dan agama secara
bijaksana dengan mengambil sikap yang lebih sederhana dan berhemah)
Untuk
mengubah imej DAP sebagai anti-Melayu, Bersatu anti-Cina (Kikis gambar
anti-Melayu DAP; anti-Cina Bersatu)
Untuk
mendisiplinkan ahli parti yang mengkritik parti sendiri atau mengkritik
pemimpin parti komponen Pakatan yang lain (Kuatkuasakan tindakan disiplin
terhadap ahli parti yang mengkritik sesama sendiri atau mengkritik pimpinan
ahli yang lain)
Untuk
menangani peralihan antara PM 7 dan PM 8 dengan bijak (Tangani isu peralihan
kuasa antara PM7 dan PM8 secara bijaksana)
Untuk
merombak kabinet untuk menunjukkan bahawa Pakatan mempunyai kabinet berprestasi
tinggi (Rombak kabinet membuat kabinet PH melihat berprestasi tinggi)
Muhyiddin
mencadangkan agar Pakatan berusaha untuk mencapai tahap penilaian kelulusan 60%
dalam jangka masa setahun.
Selepas
mesyuarat khas itu dan ketika Parlimen memasuki masa rehat, Muhyiddin pergi ke
luar negara akhir tahun pada akhir Disember dan beberapa bulan Januari. Dia
kembali kelihatan sangat segar, dan dia dalam keadaan sihat.
Mat Sabu
bertemu Muhyiddin pada 22 Januari. Pertemuan mereka meninggalkan Mat Sabu
dengan perasaan yang sangat pelik. Menteri Pertahanan ketika itu mengaku kepada
saya bahawa dia bimbang Muhyiddin mempunyai idea baru yang bertentangan dengan
prinsip asas Pakatan Harapan.
Nampaknya
Muhyiddin memikirkan suatu bentuk pemerintahan perpaduan Melayu, dan dia tidak
lagi berminat dengan Anwar untuk menjadi PM berikutnya.
Pada 31
Januari 2020, saya menghadiri acara Tahun Baru Cina bersama Muhyiddin di Grisek
di daerah Pagoh. Selepas itu, saya mengunjungi Muhyiddin di rumahnya untuk
berbual panjang pada 5 Februari 2020.
Dia sangat
ramah dengan saya, seperti biasa. Tetapi saya mengesan perubahan pada
pandangannya. Baginya, jika tidak ada yang diubah dalam Pakatan, maka Bersatu
akan kalah teruk dalam pilihan raya akan datang. Saya memberinya gambaran balas
bahawa Bersatu akan dimakan oleh UMNO dan PAS dalam bentuk gabungan gabungan
Melayu, oleh itu rakan terbaik untuk Bersatu adalah DAP kerana tidak akan ada
persaingan di kerusi.
Pada hari
itu saya pergi dengan perasaan bahawa sesuatu yang aneh telah berlaku, sesuatu
yang telah berubah dalam dirinya tetapi saya percaya dia masih mempertimbangkan
pilihannya.
Saya
berpendapat bahawa Muhyiddin yang terhormat yang selalu melihat gambaran yang
lebih besar dan bersedia untuk mengakui Dr Mahathir pada tahun 2017 mungkin
masih ada. Saya berharap agar Muhyiddin yang berulang kali berfikir untuk
berhenti tidak tergoda oleh kedudukan duniawi tetapi akan memikirkan
warisannya.
Tetapi dia
hanya manusia. Mungkin godaan itu sangat hebat sehingga dia tidak tahan lagi.
Mungkin kekecewaannya dengan Dr Mahathir, dorongan dari troika Melayu Azmin,
Hishammuddin dan Hamzah, dan cita-citanya sendiri untuk menjadi PM akhirnya
memiringkannya ke arah kudeta politik Sheraton pada 23 Februari 2020.
Saya sedih
kerana rakan saya yang sudah tua, Tan Sri Muhyiddin telah memilih jalan ini.
Perbuatan baiknya dalam perang epik menentang kleptokrasi Najib kini memberi
jalan kepada gambaran perampasan kuasa tanpa sebab yang sah. Mungkin Dr Jekyll
telah berubah menjadi Mr Hyde.
Sebilangan
pemimpin dan penyokong gabungan Perikatan Nasional yang dipimpin Muhyiddin
kembali dengan taktik jahat lama mereka untuk mengaibkan DAP dalam usaha mereka
membakar kebencian antara kaum.
Izinkan saya
mengatakan ini kepada rakan saya yang sudah tua, Tan Sri Muhyiddin. Saya ahli
DAP. Dalam empat tahun antara 2016 dan 2020, setiap kali anda meminta bantuan
DAP, kami tidak pernah mengecewakan anda, kami melakukan segala yang mungkin
untuk membantu anda. Memainkan kad anti-DAP untuk membenarkan wujudnya gabungan
Perikatan Nasional hanya akan membuat anda kelihatan hipokrit.
TAMAT
Kisah Muhyiddin Yassin yang menghairankan (Bahagian I)
Pada
oleh LIEW CHIN TONG
oleh LIEW CHIN TONG
Oleh Liew Chin Tong
(Mantan Timbalan Menteri Pertahanan merangkap Pengarah Pendidikan Politik DAP)
Pertemuan pertama
Dalam pesanan teks yang dikirimkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada saya dalam empat tahun kebelakangan ini, dia akan selalu mengantarnya dengan “Bro”. Oleh sebab saya lebih muda daripada beberapa anak-anaknya, saya pula selalu memanggil beliau dengan panggilan hormat “Tan Sri.”
Pengamatan peribadi saya terhadap lelaki yang lemah lembut ini mengingatkan saya kepada kisah Dr Jekyll dan Mr Hyde. Kisah ini cukup aneh tetapi mungkin itu adalah fitrah manusia ketika seseorang itu menghadapi godaan kuasa.
Kali pertama kami bertemu adalah pada 11 April 2016. Saya dan Anthony Loke, mewakili DAP, berbual lama dengan beliau selama dua jam lebih.
Muhyiddin, yang dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 28 Julai 2015 kerana mempersoalkan penglibatan Najib Razak dengan skandal 1MDB, ketika itu dipantau dan diekori oleh Cawangan Khas. Bagi mengelakkan diri daripada menarik perhatian, pegawainya telah menyewa sebuah bilik hotel di Petaling Jaya. Saya dan Anthony masuk terlebih dahulu diikuti oleh Muhyiddin 10 minit kemudian. Apabila perjumpaan berakhir, beliau pergi dahulu. Kami pergi 10 minit kemudian.
Pada 25 Julai 2016, Muhyiddin bertemu dengan Kit Siang, juga di sebuah hotel, di Kuala Lumpur. Saya dan Anthony turut serta. Kami melalui proses yang sama. Kami masuk dulu, kemudian Muhyiddin masuk.
Hari ini, saya sangat berharap Muhyiddin tidak akan menggunakan Cawangan Khas untuk memantau pemimpin Pakatan Harapan sepertimana beliau sendiri menjadi mangsa ketika beliau tidak berada di tampuk kuasa.
Sebagai konteks, pertama sekali, Muhyiddin dan Mukhriz Mahathir telah dipecat daripada UMNO pada 24 Jun 2016. Kedua, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengadakan dua pertemuan strategi yang melibatkan semua pemimpin pembangkang dan beberapa pemimpin masyarakat sivil pada 28 Jun 2016 dan 14 Julai 2016 untuk membuka jalan kepada penubuhan parti baharu.
Dalam pertemuan dengan Kit Siang itu , Muhyiddin memberitahu bahawa parti baharunya akan bertanding untuk 15 kerusi parlimen, sebaliknya dalam komunikasi kami dengan pihak Dr Mahathir, kami diberitahu Tun sedang berusaha untuk bertanding 40 kerusi.
Selepas pertemuan itu, Kit Siang berpandangan bahawa angka Dr Mahathir lebih realistik (akhirnya Bersatu bertanding 51 kerusi) kerana seseorang tidak sepatutnya membentuk parti nasional hanya untuk bertanding 15 kerusi.
Muhyiddin kurang bercita-cita tinggi pada masa itu kerana dia berpendapat partinya masih perlu bekerjasama dengan PAS, sedangkan Dr Mahathir telah menolak parti Islamis yang beliau anggap tidak lain hanyalah rakan subahat Najib.
Ketika pertemuan itu, Muhyiddin juga meminta Kit Siang untuk membantu parti baharunya untuk memerangi Najib bersama-sama, dan veteran DAP itu berjanji akan menyokong beliau sepenuhnya.
Pada 13 Disember 2016, Muhyiddin mengetuai kepemimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia ataupun Bersatu yang baharu ke ibu pejabat PKR di Petaling Jaya untuk menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan Pakatan Harapan.
Usaha ini adalah percubaan rasmi pertama untuk menyelaraskan Bersatu dengan Pakatan walaupun ketika itu Muhyiddin masih memikirkan untuk membentuk “Barisan Rakyat” sebagai platform baharu untuk bekerjasama dengan PAS dan parti-parti Pakatan Harapan.
Walau bagaimanapun, Mahathir sudah menjelaskan pendiriannya lebih awal lagi. Pada 12 November 2016, dalam ucapannya kepada Konvensyen Pakatan Harapan, mantan Perdana Menteri itu sudah menyatakan hasrat Bersatu untuk menyertai Pakatan. Mahathir telah pun mendahului masa, manakala, Muhyiddin dan Mukhriz akhirnya menolak PAS hanya pada Februari 2017.
Siapa bakal PM
Selepas upacara MOU itu, di sebuah bilik persendirian di Ibu Pejabat PKR, seorang pemimpin NGO penting secara terbuka mengatakan di hadapan Muhyiddin dan Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail bahawa Datuk Seri Wan Azizah Ismail tidak sesuai untuk menjadi Perdana Menteri. Sebaliknya individu itu mencadangkan Muhyiddin sebagai PM dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali sebagai timbalannya. Mesyuarat itu tidak berakhir dengan baik.
Individu daripada NGO tersebut adalah orang sama yang menemui saya untuk makan tengah hari pada bulan April 2015 untuk meyakinkan saya bahawa Azmin harus menjadi calon PM Pakatan. Perkara ini berlaku hanya dua bulan selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan pada 10 Februari 2015.
Pada 9 dan 10 Januari 2017, akhbar Sinchew menerbitkan wawancara eksklusif dua bahagian dengan Muhyiddin. Penerbitan wawancara tersebut jelas membawa agenda untuk menyemai rasa sangsi dalam kalangan pengundi Cina terhadap pemimpin Bersatu. Sinchew memaparkan keraguan Muhyiddin mengenai pengiktirafan Unified Examination Certificate (UEC), secara langsung menanam perasan tidak puas hati terhadap beliau dalam kalangan rakan-rakan Cinanya.
Saya dan Muhyiddin terus berhubung. Beliau menjemput saya untuk sarapan pagi di sebuah restoran kegemarannya berdekatan dengan rumahnya pada 24 Januari 2017. Pertemuan ini merupakan kali pertama saya bersemuka dengan beliau secara perseorangan.
Kami berbual selama tiga jam. Muhyiddin memberitahu saya bahawa beliau mahu memahami DAP dengan lebih mendalam, “memandangkan kita sekarang perlu bekerjasama”. Salah satu topik yang tidak dapat dielakkan adalah berkenaan jawatan perdana menteri
Atas permintaan Muhyiddin, Kit Siang berjumpa dengan beliau pada 7 Februari 2017. Muhyiddin meminta sokongan DAP supaya menyokong pencalonan beliau sebagai Perdana Menteri. Kit Siang menjelaskan kepada beliau bahawa perkara ini perlu dibincangkan dengan Anwar kerana pendirian DAP pada masa itu adalah untuk menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri.
Beberapa bulan selepas itu, idea pasukan kepimpinan Muhyiddin – Azmin masih dicanangkan selepas Pakatan menerima Bersatu sebagai komponen parti secara rasmi. Mesyuarat pertama Majlis Presiden dengan kehadiran pemimpin Bersatu telah diadakan pada 27 Mac 2017 di tingkat 14, parlimen Malaysia.
Pada April 2017, idea untuk memilih Mahathir sebagai perdana menteri telah dibincangkan dalam mesyuarat-mesyuarat persendirian. Namun, meletakkan Mahathir semula sebagai Perdana Menteri adalah idea yang masih sukar diterima orang dalam sekeliling Anwar. Walaupun kem Muhyiddin menentang idea tersebut pada awalnya, tetapi populariti Mahathir sebagai PM kian meningkat diperingkat akar umbi.
Tidak lama selepas itu, Muhyiddin bagi pihak Bersatu menyokong Mahathir sebagai calon PM. Saya menghormati beliau kerana dapat melihat gambaran luas dan mengenepikan cita-cita peribadi beliau. Tindakan beliau yang cukup dihormati.
Pakatan mengambil masa beberapa bulan untuk memutuskan Mahathir sebagai pengerusi. Rundingan tersebut hampir gagal, tetapi diselamatkan oleh Nurul Izzah Anwar yang bertemu dengan keluarga Mahathir di London semasa Hari Raya.
Pada jam 12.30 malam, 14 Julai 2017, Pakatan menamakan Mahathir sebagai pengerusi, Anwar sebagai Ketua Umum dan Wan Azizah sebagai Presiden.
Fraksi Azmin keluar, bimbang kerana persetujuan yang telah dicapai untuk memilih kerjasama Mahatihr – Anwar akan menagguhkan perancangan Azmin untuk menjadi PM. Tetapi, Muhyiddin menyokong keputusan tersebut tanpa memperdulikan ‘amukan’ Azmin.
Isu tersebut tidak selesai di sini. Kegelisahan Azmin kekal berterusan. Azmin terus mendokong kombinasi Muhyiddin-Azmin sebagai PM-TPM, tetap Muhyiddin tidak terlibat dengan percaturan ini.
Terdapat pertengkaran hangat antara ahli-ahli Pakatan Harapan yang lain dengan Azmin dan sekutunya di pemukiman Pakatan pada 1 hingga 2 Disember 2017, di Putrajaya. Dalam kalangan empat parti (Amanah, Bersatu, DAP dan PKR), tiga setengah parti bersetuju mengumumkan Dr. Mahathir sebagai PMi ke-7 dan Anwar sebagai PM ke-8, dengan tentangan kuat daripada fraksi Azmin.
Perunding daripada setiap parti berlumba dengan masa untuk menyelesaikan rundingan pada 6 Januari 2018 bagi mengumumkan pencalonan Mahathir dan Anwar Ibrahim, dan pencalonan Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri, di konvensyen Pakatan pada 7 Januari 2018.
Sekali lagi, Muhyiddin membuktikan bahawa dia seorang yang budiman dengan menyokong persetujuan tersebut meskipun Azmin dan sekutunya meneruskan bantahan keputusan konvensyen.
Selain pencalonan untuk jawatan tertinggi, rundingan untuk kerusi Parlimen di kawasan Semenanjung Malaysia turut diumumkan di konvensyen tersebut. Perundingan ini merupakan pencapaian kali pertama dalam sejarah.
Percaturan Johor
Muhyiddin, Salahuddin Ayub (Amanah), Nurul Izzah (PKR), Anthony Loke (DAP), dan pemimpin Pakatan Harapan Johor telah berjaya menyelesaikan rundingan kerusi Johor pada 18 Januari 2018, negeri pertama yang berjaya melakukannya.
Muhyiddin meminta saya dan Anthony untuk mendapatkan persetujuan DAP untuk kekal bertanding di 14 kerusi demi kepentingan gabungan parti, dan kami pun bersetuju dengan permintaan tersebut. Pada asalnya, DAP mahu bertanding di 16 kerusi negeri; Johor pada ketika itu masih merupakan kubu kuat BN. Sejak itu, Johor merupakan negeri barisan hadapan yang akan memenangkan Pakatan di peringkat nasional; Pakatan telah memenangi 18 kerusi parlimen (lebih tiga kali ganda berbanding 5 kerusi pada 2013) dan 36 kerusi negeri (dua kali ganda berbanding 18 kerusi pada pilihan raya 2013).
Sebagai pengerusi DAP Johor, saya bekerja rapat dengan Muhyiddin. Beliau memutuskan untuk kekal bertanding di Pagoh dan tidak berpindah ke ‘kerusi yang lebih selamat’, satu anjakan keyakinan untuk penyokong Pakatan Harapan. Pada PRU14, pilihan kerusi Muhyiddin, Mukhirz dan Tun Mahathir memberi satu isyarat kuat buat semua pengundi bahawa mereka sedang berjuang berhabis-habisan.
Setelah melihat perangkaan, saya dan pegawai Muhyuddin yakin akan kemenangan Muhyuddin di Pagoh. Kawasan parlimen Pagoh mempunyai 64 peratus pengundi Melayu dan 36 peratus pengundi kaum lain. Saya memilih untuk bertanding di kerusi yang penuh cabaran, Ayer Hitam, untuk menekankan bahawa perjuangan ini soal “hidup atau mati”. Kami yakin Muhyiddin akan menang dengan sokongan pengundi bukan Melayu dan 40 peratus pengundi Melayu. Akhirnya, beliau memperoleh 55.21 peratus undi, kemenangan bergaya buat Pakatan Harapan di kawasan separuh bandar.
Pada malam pilihan raya, saya bergerak dari Yong Peng di Johor ke Sheraton Hotel, Petaling Jaya, dan tiba pada tengah malam. Muhyiddin menenangkan saya atas kekalahan di Ayer Hitam. Pada malam yang penuh bersejarah, saya dapat rasakan keikhlasan yang disampaikan beliau.
HARAMKAN DAP JIKA IA BENAR BAHAYA
Oleh Mohd Sayuti Omar II ( MSO )
Kata Dr Mahathir Mohamad DAP tidak mungkin boleh hancurkan Melayu, tetapi Melayu hancur apabila memilih pemimpin penyangak. Frasa itu menunjukkan Melayu itu musnah bukan kerana DAP tetapi kerana kesilapan Melayu melantik pemimpin mereka. Kebodohan Melayu dalam berpolitik.
Saya sangat setuju dengan pendapat Mahathir itu. Walaupun kita sangsi dengan DAP sebab mereka adalah parti Cina tetapi parti itu tidak mampu hancurkan Melayu. Seperi mana kata Mahathir Melayu sudah terkenal sebagai bangsa yang berani, sanggup berhadapan dengan penjajah. Sejarah kehebatan Melayu sudah ada. Apakah Melayu hari ini bacul, tanya Mahathir tidak berani menentang DAP secara mendada?
Berasaskan itu adalah tidak munasabah kalau Melayu, boleh mengaku kalah dengan DAP. Sementelahan lagi DAP tidak memasang agenda sejauh itu untuk menghancurkan Melayu. DAP masih menghormati demokrasi dan ia bergerak pun dalam rangka itu yang dibenarkan perlembagaan.
Tetapi itulah yang dijaja dan digembar gemburkan, dibisik kepada orang Melayu mengenai niat dan kejahatan orang DAP. Kononnya DAP telah menguasai kerajaan PN dan menjadikan parti lain sebagai kuda tunggangan. Sebenar itu adalah ilusi yang sengaja dicipta untuk dijadikan modal politik sahaja, tidak lebih daripada itu.
Sampai kini pihak yang mencurigai DAP tidak mendedahkan secara konkrit apa-apa rancangan DAP itu. Apa yang ada hanya dakwaan kosong tanpa bukti. Sebenarnya orang yang berilusi demikian juga, mereka yang takut dan tidak faham dengan sistem demokrasi diamalkan di negara ini. Mereka tidak dapat melihat batas atau pagar dibina oleh demokrasi daripada pencerobohan ke atas kepentingan Melayu. Mereka juga terlupa dan jahil mengenai peranan sembilan Raja-Raja Melayu yang menjadi kunci ke atas negara ini.
Sebab itu saya katakan, ia sengaja menjadikan DAP sebagai modal kering. DAP dijadikan momok untuk menakutkan Melayu dengan tujuan supaya Melayu melutut dengan mereka untuk dapat kuasa politik.
Dan sekiranya benarlah apa didendangkan itu, bahawa DAP bahaya dan mengancam kepada orang Melayu dan berpotensi untuk menguasai negara ini, kenapa tidak mahu bertindak terhadap DAP. Sudah berapa tahun usia parti itu. Jika ia mudarat tunggu apa lagi, bukankah ia boleh dihapuskan atau diharamkan seperti Britisih mengharamkan Parti Komunis Malaya (PKM). Kebetulan pula ada sarjana tahi kucing terang-terang mengatakan DAP adalah Komunis. Sarjana inilah menjahamkan minda.
Nah, kerajaan hari ini boleh mengambil langkah itu, kengkang DAP dengan membatalkan pelembagaanya. Hanya cara itulah ia boleh menyelesaikan ketakutan itu dan juga membuktikan betapa bahayanya DAP seperti diuar-uarkan itu.
Kita mahu tengok tindakan ini dilakukan oleh kerajaan PN yang sebelum ini menjaja kepada rakyat akan kejahatan dan bahayanya DAP ini. Haramkan DAP. Muhyiddin pun ada menyebut kenapa beliau melakukan kudeta, adalah untuk selamatkan negara. Tanpa beliau sebut saya percaya ia dituding kepada DAP.
Ini adalah masa terbaik untuk beliau kerjakan DAP. Pam patut kemukakan cadangan pengaharaman DAP itu.
Jika beliau tidak mengapa-apa DAP menerusi undang-undang yang ada maka jelas ia hanya bohong, dan tipu serta boleh dianggap munafik kerana melakukan bi’daah politik. Muhyiddin jangan terus menyimpan hutang dengan rakyat. Trims. DAJAL
SECARA MORAL MUHYIDDIN OUT?
Secara moral Muhyiddin out?
Via WhatsApp
APABILA PAK DIN beri arahan supaya Sidang Dewan Rakyat dihadkan hanya semata² untuk mendengar titah Yang Dipertuan Agong dan tidak boleh ada urusan lain, Pak Din secara tidak langsung menunjukkan yang:-
1Dia tidak berminat untuk berbincang dengan rakyat segala isu berkaitan wabak penyakit dan krisis ekonomi yang sedang melanda negara.
2Dia tidak berminat untuk meluluskan apa² bil Corvid-19 bagi mempertingkatkan lagi bantuan kepada rakyat dan ekonomi negara.
3Dia melepaskan peluang keemasan untuk membuktikan kepada rakyat bahawa dia mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen sepertimana yang dia persembahkan kepada YDPA.
4 Jawatan dia lebih diutamakan daripada kepentingan rakyat.
Tindakan Pak Din membelakangkan rakyat.
Macam² masalah dan kerumitan rakyat untuk dapatkan bantuan² yang dijanji bukanlah priority Pak Din.
Priority Pak Din ialah untuk agihkan jawatan² besar dalam agensi² dan syarikat² kepada seramai mungkin Ahli² Parlimen supaya mereka terikat menyokong dia.
Sepatutnya Pak Din dah yakin sokongan yang lebih kuat sekarang hasil menabur harta² rampasan itu.
Sepatutnya Pak Din boleh guna kaedah “senjata makan tuan” dengan menerima usul undi tidak percaya oleh Tun M dan membuktikan “once and for all” yang dia ada majoriti.
Sepatutnya Pak Din dengan gagah berani melangkah masuk ke dewan parlimen dan berhadapan dengan pembangkang.
Of course lah sokongan “once and for all” itu jika pun tercapai, cuma setakat sampai PRU15. Lepas itu Pak Din dengan perikatan haram dia akan dibenamlah oleh UMPAS.
Sebaliknya Pak Din tidak konfiden dia mampu perolehi undi majoriti itu.
Itulah hakikatnya kerajaan khianat pintu belakang perikatan haram yang tidak dipilih oleh rakyat tetapi dibentuk oleh gerombolan pengkhianat, penyamun, perasuah, penyangak dan penunggang agama.
Morally speaking, belum pun parlimen bersidang Pak Din ini ibarat seorang ketua yang penakut, belum berperang sudah kecundang.
Boleh banggakah penyokong² Pak Din dengan langkah sumbang ini?
#TolakPengkhianat
#PHBangkit
#KitamestiMenang
#PHBangkit
#KitamestiMenang
SIDANG PARLIMEN SEHARI WAJAR DICABAR DI MAHKAMAH.KERAJAAN PN JANGAN TIPU RAKYAT
Oleh: Redzuan RF8 Media
Kredit: Pak Malek.
Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas akan berlangsung dengan hanya urusan Istiadat Pembukaan Penggal Parlimen oleh Yang Di-Pertuan Agong pada Isnin, 18 Mei 2020, jam 10:00 pagi.
Yang di-Pertua (Speaker) Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof memaklumkan dengan rasmi bahawa “Tiada sidang selepas Titah Diraja”.
Ini adalah keputusan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin selaku Ketua Majlis Mesyuarat yang memaklumkannya kepada Speaker.
PM Muhyiddin telah bertindak menggunakan Peraturan 11(2) dan 15(2) di bawah Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat untuk meminda urusan Majlis Mesyuarat.
Ini merupakan kali ketiga PM Muhyiddin meminda urusan majlis Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas.
Pertamanya, pada 4 Mac 2020, PM Muhyiddin memanggil Dewan Rakyat bermesyuarat bermula pada 18 Mei 2020 sehingga 23 Jun 2020 selama 15 hari mesyuarat, iaitu dengan meminda panggilan Mesyuarat yang dikeluarkan oleh Kerajaan Pakatan Harapan yang dijadualkan pada 9 Mac 2020 hingga 16 April 2020 selama 24 hari mesyuarat. Panggilan mesyuarat dengan pindaan itu dilakukan melalui surat makluman Setiausaha Dewan Rakyat dengan rujukan (38) dlm.PAR.3/398 Jld.2 bertarikh 4 Mac 2020.
Keduanya, pada 17 April 2020, PM Muhyiddin memindanya sekali lagi dengan memendekkan hari mesyuarat daripada 15 hari kepada hanya 1 hari mesyuarat pada 18 Mei 2020 dengan memaklumkan bahawa tiada sesi pertanyaan Jawab Lisan, Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri, Usul-Usul di bawah Peraturan Mesyuarat 17, 18, 27, 49 serta apa-apa Usul daripada Ahli-Ahli Dewan Rakyat. Pindaan ini dilakukan melalui surat makluman Setiausaha Dewan Rakyat dengan memakai rujukan yang sama (38) dlm.PAR.3/398 Jld.2 bertarikh 17 April 2020.
Ketiganya, pada 13 Mei 2020, PM Muhyiddin melakukan lagi pindaan dengan menetapkan bahawa urusan Majlis Mesyuarat hanya untuk Istiadat Pembukaan Parlimen oleh Yang Di-Pertuan Agong, tanpa diadakan sidang selepas Titah Diraja. Pindaan ini dilakukan melalui surat makluman Setiausaha Dewan Rakyat dengan rujukan (42) dlm.PAR.3/398 Jld.2 bertarikh 13 Mei 2020.
Berikutan dengan pindaan terkini, Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas pada hakikatnya akan tidak ada sebarang persidangan. Ia cuma suatu majlis Istiadat Pembukaan Parlimen oleh Yang Di-Pertuan Agong pada 18 Mei 2020, jam 10:00 pagi.
Pindaan urusan Majlis Mesyuarat yang terakhir itu dilakukan oleh PM Muhyiddin pada 13 Mei 2020, iaitu hanya selang 5 hari sahaja sebelum mesyuarat diadakan pada 18 Mei 2020. Dalam keadaan biasa, menurut Peraturan Mesyuarat 11(2), tarikh-tarikh mesyuarat tiap-tiap Penggal hendaklah ditetapkan sekurang-kurangnya 28 hari sebelum permulaan Penggal oleh Ketua Majlis Mesyuarat, yakni Perdana Menteri.
Aku ingin membangkitkan tiga isu berkaitan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas pada 18 Mei 2020.
1. Isu pertamanya, aku meneliti Peraturan Mesyuarat 11(2). Memang disebutkan bahawa “Ketua Majlis boleh mengubah tarikh-tarikh yang ditetapkan dari semasa ke semasa”. Di bawah Peraturan Mesyuarat 15(2) disebutkan “Urusan Kerajaan hendaklah diaturkan mengikut sebagaimana yang baik pada pertimbangan Kerajaan dan diberitahu kepada Setiausaha”.
Aku mempersoalkan, bagaimanakah melalui Peraturan 11(2) dan 15(2), urusan Majlis Mesyuarat seperti Usul di bawah Peraturan 18 untuk melanjutkan persidangan kepada lapan hari dan Usul Undi Tidak Percaya di bawah Peraturan 26(1) yang dibacakan bersama dengan Peraturan 27(3) setelah diterima oleh Speaker untuk dibawa dalam Majlis Mesyuarat boleh digugurkan oleh Kerajaan?
Aku tidak nampak terdapat sebarang panduan secara spesifik maupun secara umum dalam Peraturan 11(2) dan 15(2) itu membenarkan kerajaan mengenepikan usul-usul Ahli bukan Kerajaan yang dikemukakan di bawah Peraturan 18 dan 26.
Aku berpendapat, PM Muhyiddin melampaui kuasanya. Kerajaan cuma cabang Eksekutif dalam konsep pemisahan kuasa dan ia jelas tiada jurisdiksi ke atas badan legislatif untuk menggugurkan Peraturan 18 dan 26.
2. Isu keduanya, secara serius aku mempersoalkan, bagaimana boleh bahawa Penggal Pertama Parlimen disifatkan sebagai bersidang dengan cuma diadakan majlis Istiadat Pembukaan Parlimen oleh Yang Di-Pertuan Agong tanpa persidangan Mesyuarat Dewan Rakyat berlangsung?
Aku meneliti makluman mengenai Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas pada 18 Mei 2020 selama 1 hari itu hanyalah majlis bersifat “ceremonial” atau istiadat yang sekadar bertujuan untuk memenuhi syarat paling minima Perkara 55(1) Perlembagaan Persekutuan.
Menurut Perkara 55(1), Parlimen tidak boleh membiarkan jarak enam bulan antara persidangan yang akhir dalam satu Penggal dengan tarikh yang ditetapkan untuk mesyuarat pertamanya dalam Penggal yang kemudiannya.
Penggal yang lalu ditangguhkan pada hari Khamis, 5 Disember 2019. Oleh yang demikian, Parlimen hendaklah bersidang paling lewatnya bermula pada 5 Jun 2020.
Oleh kerana, mulai akhir bulan Ramadan ini pada 23 Mei 2020 sehingga 5 Jun 2020 akan dipenuhi dengan cuti-cuti umum seperti Hari Raya Idulfitri, Pesta Kaamatan dan Perayaan Hari Gawai Dayak, Kerajaan menjadi terdesak untuk mengadakan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas pada 18 Mei 2020. Penetapan tarikh itu hanyalah semata-mata untuk memastikan Kerajaan tidak tergugat dengan isu jarak tempoh mesyuarat Parlimen antara Penggal Pertama kini dengan Penggal yang lalu yang tidak boleh melebihi enam bulan menurut Perkara 55(1) Perlembagaan Persekutuan.
Jika melangkaui tempoh enam bulan itu, tidakkah ia menjurus kepada krisis perlembagaan? Tidakkah ini akan memaksa Yang Di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen di bawah Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan?
Kerana itu, aku berpendapat, PM Muhyiddin bukannya memanggil Parlimen untuk bersidang dalam kerangka mengiktiraf fungsi Parlimen sebagai institusi legislatif negara dan kuasa perundangan Persekutuan, tetapi hanya sekadar bagi memenuhi syarat Perkara 55(1) Perlembagaan Persekutuan untuk kekal berkuasa.
3. Isu ketiganya, aku mempersoalkan, adakah panggilan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas selama 1 hari pada 18 Mei 2020 tanpa persidangan sebenar itu sah menurut Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat?
Aku mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa terdapat kesamaran dan kemusykilan dalam Urusan Majlis Parlimen bagi Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga ini apabila persidangan sebenar tidak diadakan samasekali sehingga mengenepikan urusan usul-usul yang diluluskan oleh Speaker di bawah Peraturan 18, 26 dan 27 untuk dibawa ke dalam persidangan Mesyuarat.
Jika tiada urusan majlis sebagaimana yang terkandung dalam Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat seperti sesi pertanyaan Jawab Lisan, Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri, Usul-Usul di bawah Peraturan Mesyuarat 17, 18, 26, 27, 49 serta apa-apa Usul daripada Ahli-Ahli Dewan Rakyat, Mesyuarat Parlimen apakah ini? Ia nyata cacat sifatnya sebagai sebuah persidangan Mesyuarat Parlimen.
Tidak dinafikan, bahawa menurut Perkara 55(1), Yang Di-Pertuan Agong yang berkuasa memanggil Parlimen bermesyuarat dari semasa ke semasa. Akan tetapi kuasa Agong itu tidak mutlak seperti kuasa baginda melantik Perdana Menteri atau tidak mempersetujui permintaan Parlimen dibubar. Ini adalah kerana mengikut Perkara 40(1), Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri yang diketuai Perdana Menteri.
Masalahnya ialah, adakah Agong diberikan nasihat yang salah oleh Perdana Menteri? Dan PM perlu bertanggungjawab atas nasihat yang diberikan itu.
Agong tidak boleh dipersoalkan dalam fungsi urusan memanggil Parlimen bermesyuarat, tetapi sebarang nasihat salah PM kepada Agong boleh dicabar.
Kesimpulannya, aku mempertegaskan bahawa Kerajaan di bawah PM Muhyiddin tidak seharusnya dibiarkan mencabul kewibawaan institusi Parlimen.
Tindakan PM Muhyiddin wajar dicabar, samada di Parlimen atau di mahkamah.
Sekian.
KERAJAAN MELAYU LEPAS RIZA AZIZ : PEGUAM NEGARA PERLU JELAS PENAFIAN TOMMY THOMAS
Riza Aziz lepas: Peguam Negara perlu jelas penafian Tommy Thomas
Oleh: Redzuan RF8 Media
Kredit: Haniff Khatri
Pada sebelah pagi hari ini, 14.05.2020, telah terular berita berkaitan PERINTAH PELEPASAN yang dianugerahkan oleh MAHKAMAH TINGGI KUALA LUMPUR kepada RIZA SHAHRIZ AZIZ daripada pertuduhan Jenayah AMLA berkaitan pertuduhan Gubahan Wang Haram melibatkan wang/dana 1MDB di atas apa yang dikatakan sebagai “Perjanjian Penyelesaian” yang dimasuki oleh pihak Kerajaan dengan RIZA SHAHRIZ AZIZ itu.
Antara Laporan media yang meliputi perkembangan kes ini adalah seperti yang dilaporkan oleh MALAYSIAKINI bertajuk “Malaysia bakal terima RM465j hasil persetujuan lepas tanpa bebas Riza” :
“Kerajaan dijangka menerima semula aset dari luar negara dengan nilai anggaran AS$107.3 juta (RM465.3 juta) hasil persetujuan dicapai di antara pihak pendakwaan dan Riza Shahriz Aziz berhubung pertuduhan ke atas anak Rosmah Mansor itu.
Riza sebelum ini menghadapi lima pertuduhan pengubahan wang haram bernilai AS$248 juta (RM1.25 bilion) membabitkan dana 1MDB. Dia didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.
Pagi tadi penerbit filem dan pengerusi Red Granite Pictures itu dilepas tanpa dibebaskan oleh mahkamah. Syarikat berkenaan dikenali ramai selepas menghasilkan filem The Wolf of Wall Street dan mendapat sentuhan pengarah terkenal, Martin Scorsese.
Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata permohonan untuk melepas tanpa membebaskan Riza itu dibuat pada 5 Julai 2019.
“SPRM dimaklumkan ia merupakan pelepasan bersyarat, iaitu pihak pendakwaan berhak untuk mengembalikan pertuduhan dan mendakwa tertuduh sekiranya tidak berpuas hati dengan pelaksanaan persetujuan yang dicapai,” katanya.
Dalam persetujuan itu juga, kata SPRM, tertuduh dikehendaki membayar sejumlah kompaun kepada kerajaan seperti dibenarkan Seksyen 92 Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.
Kata agensi antirasuah tersebut, kompaun yang dikenakan adalah bersifat punitif (menghukum) sebagai alternatif kepada pertuduhan yang telah dikenakan ke atasnya.
“Persetujuan antara pihak pendakwaan dan tertuduh melalui representasi di mahkamah ini adalah keputusan yang dipertimbangkan dan dipersetujui oleh bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas,” kata SPRM lagi.”
(Link Laporan MALAYSIAKINI 14.05.2020 : https://www.malaysiakini.com/news/525705)
Namun, pada malam ini, bekas Peguam Negara TOMMY THOMAS telah dalam keyataan yang dilaporkan oleh media, telah MENAFIKAN mana-mana penyelesaian berkaitan kes pertuduhan Jenayah terhadap RIZA SHAHRIZ AZIZ, oleh pihaknya semasa beliau dalam perkhidmatan sebagai Peguam Negara ketika itu.
Laporan berkaitan penafian TOMMY THOMAS itu adalah seperti yang dilaporkan oleh MALAYSIAKINI bertajuk “Laporan: Tommy Thomas nafi setuju terima tawaran Riza Aziz” di mana dikatakan :
“Bekas peguam negara, Tommy Thomas, dilapor mempertikaikan dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengaitkan beliau dengan persetujuan untuk melepas tanpa membebaskan anak tiri Najib Razak, Riza Shahriz Aziz, daripada tuduhan pengubahan wang haram.
Menurut laporan portal The Malaysian Insight, Thomas berkata, beliau memang tahu peguam bela penerbit filem itu membuat representasi kepada Jabatan Peguam Negara berhubung pertuduhan ke atas Riza.”
“Saya bersara dua setengah bulan lalu dan setakat itu, tiada sebarang perjanjian untuk menggugurkan pertuduhan ke atas Riza.
“Justeru, ia tidak benar sama sekali dan merupakan suatu pemalsuan untuk mengatakan saya bersetuju dengan keputusan itu.
“Saya amat kecewa apabila SPRM terpaksa membuat kenyataan palsu ini,” katanya dipetik portal berkenaan.”
(Laporan lengkap MALAYSIAKINI 14.05.2020 adalah dimuat naik di Ruang Bawah)
Saya sesungguhnya mengatakan bahawa ianya adalah TIDAK SIHAT dan TIDAK MOLEK apabila terdapat PERCANGGAHAN KETARA mahupun PENAFIAN berkaitan mana-mana perkara di dalam sistem pentadbiran keadilan negara di kalangan pihak-pihak daripada kepimpinan teringgi pihak berkuasa, yakni pihak PEGUAM NEGARA dan SPRM !!
Saya juga sesungguhnya percaya bahwa ianya TIDAK SIHAT untuk PERCANGGAHAN KETARA mahupun PENAFIAN seperti ini dibiarkan begitu sahaja, tanpa mana-mana penjelasan WAJIB dan PERLU oleh pihak tertinggi di Pejabat Peguam Negara terkini, jika tidak, ianya boleh berperanan untuk menimbulkan pelbagai PERSEPSI NEGATIF berkaitan kes berprofil tinggi ini di kalangan masyarakat, dan juga secara salah boleh MENCALAR akan MARUAH dan KEDUDUKAN mana-mana pihak yang terlibat samada bekas Peguam Negara TOMMY THOMAS, Ketua Pendakwa yang dilantik atas “fiat” GOPAL SRI RAM, mahupun pihak SPRM sekalipun !!
Hatta, saya sarankan agar Peguam Negara kini, TS IDRUS HARUN memberikan penerangan dan penjelasan sebenar berkaitan penyelesaian kes pertuduhan Jenayah terhadap RIZA SHAHRIZ AZIZ yang membawa kepada pemberian PERINTAH PELEPASAN terhadapnya itu, agar NAMA BAIK dan MARUAH pihak-pihak yang terlibat itu, dapat dipelihara, demi keadilan, dan supaya mana-mana pencetusan PERSEPSI NEGATIF di kalangan masyarakat dapat dibendung secara BETUL dan ADIL dengan serta merta.
DEMI AGAMA DAN NEGARA TERCINTA !!!