APA ADA PADA KERAJAAN TANPA MANDAT RAKYAT DAN MANIFESTO?








Beliau menegaskan UMNO hanya ada persefahaman politik dengan PAS, melalui Muafakat Nasional. Dalam erti kata yang lain, kerajaan PERIKATAN NASIONAL dibina tanpa asas kukuh dan bergerak di atas landasan yang rapuh. Justeru tidak hairan jika setiap pemimpin gerombolan Kerajaan Tebuk Atap atau Pintu Belakang ini masing-masing menyimpan impian untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia selepas Muhyiddin. Mohamad secara tidak langsung berkata UMNO akan melakukannya pada Pilihan Raya Umum akan datang. Kita tidak pasti sama ada kenyataan ini boleh dipercayai atau tidak. Ini kerana, sebelum ini UMNO bermati-matian menafikan ia terbabit dalam usaha membentuk Kerajaan melalui Pintu Belakang. Namun apa yang pemimpin mereka nafikan itu ternyata satu pembohongan. Pemimpin-pemimpin mereka terlibat sepenuhnya dengan kudeta melalui Langkah Sheraton itu.


QUO VADIS TUN DR MAHATHIR?







Kenyataan bekas Perdana Menteri ke-7 itu menguatkan hujah bahawa beliau sebenarnya tidak mahu Anwar menggantikannya. Tetapi dalam satu perkembangan yang dilihat bercelaru, pada 18 Mei ini apabila sidang Dewan Rakyat bersambung semula, Tun Dr Mahathir Mohamad akan duduk di blok pembangkang, lapor the Star. Menurut Tun Dr Mahathir BERSATU - dengan dirinya sebagai pengerusi - kini terbelah dua. "Jadi, pihak yang menentang kerajaan tidak boleh duduk bersama dengan pihak kerajaaan. "Dia harus duduk di kalangan pembangkang bersama-sama dengan PAKATAN HARAPAN tetapi bukan sebagai anggota Pakatan," katanya. Difahamkan sekumpulan kecil anggota parlimen yang masih setia kepada beliau akan menemankannya dengan duduk di bangku pembangkang. Ketua Pembangkang akan dipegang oleh Anwar berdasarkan sokongan 92 Ahli Parlimen PAKATAN HARAPAN.

TEMURAMAH BMF RADIO BERSAMA ANWAR IBRAHIM KETUA PEMBANGKANG PH

“Siapa yang gila untuk terus jadi PM di umur 90 atau 95?” kata Anwar dalam wawancara dengan stesen radio BFM hari ini.


Kita pun sakan gila pi sokong Tun Dr Mahathir and the gang sebagai PM sementara dan rakan alliance kononnya.

Last sekali kena khianat dengan puak Mahathir sendiri dan kartel berjambul. Nak salahkan siapa pun tak boleh dah, benda dah berlaku.

Melainkan - kita hanya perlu fokus siapa yang setia dalam perjanjian persahabatan. Itulah teman seperjuangan.

Warkah Terbuka Untuk Ahli-Ahli Politik Dan Penyokong Keadilan



Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera.

Saudara yang dihormati sekalian,

Saya mengajak saudara hidup berprinsip dan bermaruah. Saya pernah berjumpa sedara Azmin Ali di kantin parlimen pada bulan November 2018 yang lalu. Saya di ajak untuk bersamanya untuk melawan presiden parti dengan mengatakan “i have enough numbers”. Jawapan saya maaf saya tidak akan mengkhianati perjuangan rakyat dan ahli parti. Jika saya memikirkan untuk mengejar jawatan atau hidup mewah, boleh sahaja saya mengikut sedara Azmin Ali. Tetapi itu, bukan perjuangan saya, dari awal saya berjuang untuk menegakkan kebenaran, keadilan, membela nasib rakyat dan memerangi rasuah untuk rakyat negara ini.

Saudara sekalian,

Saya bersama saudara Azmin Ali semenjak penubuhan parti untuk mengerakkan reformasi, tetapi dia bukan seorang yang berada di garisan hadapan dalam demonstrasi.

Dia seorang yang licik dalam gerak kerjanya dan biasanya dia menggunakan orang lain untuk bertindak. Pada tahun 2008 bila Pakatan Rakyat berjaya menawan Selangor. Keadilan menamakan Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menjadi Menteri Besar Selangor dan seterusnya menjadi Pengerusi MPN Keadilan Selangor. Saudara Azmin Ali mempersoalkan kenapa tiada nama kedua di hantar pada istana.

Sehubungan dengan itu, Azmin Ali bertindak untuk menguasai keadilan Selangor.

Sesiapa yang hendak menguasai parti keadilan, hendaklah menguasai Selangor. Ekoran dari itu, Azmin Ali telah menggunakan Zuraidah Kamaruddin untuk menyerang Tan Sri Khalid Ibrahim di Kongres Keadilan di Kota Bharu atas alasan Tan Sri Khalid Ibrahim tidak menolong ahli-ahli parti terutamanya perlantikan dalam GLC. Bahkan perwakilan luar Selangor turut juga menyerang Tan Sri Khalid Ibrahim atas alasan yang sama.

Tan Sri Khalid Ibrahim telah menangis ketika menggulung perbahasan dalam kongres tersebut. Selepas kongres parti, Azmin Ali dilantik menjadi pengerusi MPN Selangor menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim dan Zuraidah Kamaruddin dilantik menjadi Timbalan pengerusi MPN Selangor.

Setelah pilihan raya ke-13, sekali lagi keadilan menamakan Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menjadi MB Selangor. Azmin Ali sangat kecewa kerana Keadilan tidak menghantar namanya ke Istana sebagai nama kedua untuk menjadi Menteri Besar Selangor.

Berbagai usaha telah dibuat untuk menjatuhkan Tan Sri Khalid Ibrahim. Akhinya Zuraidah Kamaruddin telah mengumpul tanda tangan ketua-ketua cabang Selangor untuk mendesak Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim agar digugurkan atas alasan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim tidak dapat bekerjasama dengan parti.

Resolusi ini di bawa ke mesyuarat MPP Parti dan parti menyetujui untuk mengganti Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim. Oleh itu, diadakan langkah Kajang untuk mengganti Tan Sri Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.


Setelah pilihan raya kecil Kajang (langkah Kajang) Nama Azmin Ali tidak dihantar oleh parti sebagai calon untuk menjadi Menteri Besar Selangor, sebaliknya parti menghantar nama Presiden. Namun Azmin Ali telah dilantik menjadi Menteri Besar Selangor setelah mendapat perkenan dari istana.

Apabila berlaku pergolakkan dalam PAS dan tertubuhnya Parti Amanah Negara. Azmin Ali kurang bersetuju dengan Penubuhan Pakatan Harapan iaitu gabungan Parti Keadilan, Parti Amanah Negara dan DAP, Azmin Ali tidak berminat menghadiri mesyuarat Pakatan Harapan di pusat dan tidak menubuhkan Pakatan Harapan di peringkat Negeri Selangor. Bahkan Azmin Ali masih membuat hubungan dengan PAS dan bercadang hendak membuat pakatan lain di Selangor dengan membawa PAS. Azmin Ali takut pertandingan tiga penjuru akan membawa kekalahan di Selangor.

Selepas PRU ke-14, nama Azmin Ali tidak dihantar parti untuk menjadi menteri kerana Azmin Ali telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor. Azmin Ali melalui pintu belakang berjumpa Tun Daim Zainuddin dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk melobi jawatan menteri.

Atas hubungan baik dengan Tun Daim Zainuddin, Azmin Ali dilantik sebagai Menteri Kanan Kerajaan Malaysia. Azmin Ali juga telah melobi dengan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad untuk membawa masuk orang-orang rapat denganya untuk menjadi menteri dan timbalan menteri. Walaupun nama-nama mereka bukan cadangan parti.

Mereka yang dilantik oleh Azmin dan merasa terhutang budi dengan Azmin. Akhirnya menjadi orang kananya.

Selepas pemilihan parti, hubungan Azmin Ali dan Dato’ Seri Anwar Ibrahim retak kerana hasrat Azmin Ali untuk menguasai Parti di tolak DSAI, DSAI melantik orang-orang lain dalam Majlis Pimpinan Pusat. Azmin Ali bercita-cita tinggi dalam politik untuk mengantikan DSAI sebagai Perdana Menteri ketika menjawat jawatan Timbalan Presiden Keadilan.

Azmin Ali telah membuat hubungan sulit dengan pemimpin UMNO. Azmin Ali berjaya membawa sepuluh MP keadilan untuk keluar parti untuk menyokong Perikatan Nasional. Inilah pengkhianatan Azmin Ali terhadap ahli Parti Keadilan dan ahli-ahli yang menyokongnya selama ini.

Bila sampai saat dan ketikanya nanti, Azmin Ali telah mengumpul Statuary declaration di Hotel Sheraton dengan pemipin UMNO dan membawa 10 orang MP keluar keadilan untuk menyertai Perikatan Nasional hingga runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan.

Saudara Sekalian,

Saya membawa cerita ini, untuk menunjukkan betapa liciknya percaturan politik Azmin Ali mempergunakan ahli-ahli parti dan akhinya mengkhianati ahli-ahli parti yang sekian lama menyokongnya. Begitulah buasnya haiwan politik, lebih buas dari binatang buas.

Ikhlas dari,

11/3/2020
Dr. Yaakob Sapari
Ketua Cabang Shah Alam dan Naib MPN Keadilan Selangor.


Siaran Media - Dato' Seri Dr. Wan Azizah Dr. Wan Ismail Ahli Parlimen Pandan



ALHAMDULILLAH
TOLONG SEBARKAN KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA

*Kenyataan Akhbar YB Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Dr. Wan Ismail pada 29 April 2020*

1. Saya terpanggil membuat kenyataan media berikutan gesaan Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya Pakatan Harapan memberi penjelasan berkaitan komitmen sumbangan USD50 juta oleh Qatar bagi bantuan kepada pelarian Rohingya yang berada di Malaysia.

2. Zahid sebagai Presiden UMNO, sebuah parti yang sekarang ini bersama kerajaan Perikatan Nasional, seharusnya boleh memperolehi segala maklumat berkaitan hal ini hanya dengan berhubung dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. 

3. Tetapi saya berterima kasih kerana ini memberi saya peluang untuk memaklumkan berkaitan dengan apa yang telah dilakukan oleh kerajaan Pakatan Harapan berkaitan inisiatif ini.

4. Perkara penting ialah peruntukan ini tidak pernah disalurkan kepada kerajaan tetapi diberi terus oleh Qatar melalui Qatar Charity (QC) kepada badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat.  

5. Yayasan Kebajikan Negara (YKN), sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat,  ialah badan penyelaras bagi bantuan tersebut selaras dengan satu keputusan Kabinet pada 5 April 2019.

6. Keputusan Kabinet itu juga melantik Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebagai pengerusi jawatankuasa pemantau bagi program ini dan melapor terus kepada satu jawatankuasa tertinggi yang saya pengerusikan sehingga 23 Februari 2020. 

7. Jemaah Menteri telah mengolah struktur pentadbiran sebegini rupa bagi memastikan ketelusan dalam perlaksanaan dan pengendalian program ini sesuai dengan penekanan kerajaan Pakatan Harapan ke atas akauntabiliti, ketelusan, integriti dan tadbir urus yang baik.

8. Apabila Pakatan Harapan mengambilalih Putrajaya pada Mei 2018, kami dimaklumkan akan hasrat Qatar untuk menyalurkan bantuan ini sejak 2016 lagi, dan kami bersyukur dapat menjadikannya satu kenyataan dalam tempoh tidak sampai 18 bulan selepas kami ke Putrajaya.

9. Bantuan kemanusiaan pelarian Rohingya di Malaysia ini menggunakan peruntukan Qatar Fund for Development (QFFD) dalam tiga sektor, iaitu kesihatan, pendidikan dan mandiri kehidupan (“livelihood”).

10. Bagi pelaksanaan sektor kesihatan, satu perjanjian projek telah dimeterai pada 13 September 2019 di antara YKN, QC dan tiga buah NGO yang terlibat dalam sektor ini, iaitu Mercy Malaysia, Persatuan Perubatan Islam Malaysia (IMARET) dan Malaysia Relief Agency (MRA), dengan agensi penyelaras (iaitu YKN) telah melalui proses ketekunan wajar (“due diligence”) yang sewajarnya.

11. Perjanjian ini adalah untuk tempoh setahun sehingga 12 September 2020 dan akan disambung setiap tahun selama tiga tahun, dengan peruntukan tahunan sebanyak USD5 juta atau USD15 juta untuk tiga tahun. 

12. Pada ketika berlaku peralihan kuasa di Putrajaya, pelaksanaan sektor pendidikan berada di peringkat penilaian oleh QFFD manakala perbincangan belum bermula bagi sektor mandiri kehidupan.

13. Walaupun Kerajaan Qatar memberi komitmen untuk menyalurkan bantuan ini selama tiga tahun, ia juga memberi iltizam akan kelestarian program ini yang memungkinkan ia disambung selepas tiga tahun mengikut keperluan pada waktu tersebut.

14. Ucapan terima kasih kami ucapkan kepada pimpinan Qatar yang telah memberi kepercayaan kepada kerajaan PH bagi memungkinkan perkara ini tercapai termasuk Duta Qatar ke Malaysia, TYT Tuan Fahad Mohammed Kafoud, serta semua kakitangan kerajaan dan NGO yang terlibat.

15. Pada masa yang sama, kami juga memikirkan rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan. Kita juga mesti menjaga kebajikan rakyat Malaysia sendiri yang memerlukan terutama dalam situasi semasa.

16. Bantuan dari Qatar ini sedikit sebanyak dapat mengurangkan sebahagian daripada beban yang selama ini dipikul pihak kerajaan berkenaan pelarian Rohingya dan dengan itu manfaatnya dapat dialihkan kepada rakyat Malaysia.

17. Saya juga menyeru kerajaan Myanmar supaya mengambil tanggungjawab ke atas eksodus besar-besaran kaum Rohingya. Tanggungjawab ini tidak sepatutnya diserahkan kepada negara-negara lain terutama negara jiran.

Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Dr. Wan Ismail
YB Ahli Parlimen Pandan
Mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia
29 April 2020

INI PERINGATAN PERTAMA UMNO BUAT MUHYIDDIN


Pengerusi UMNO Sabah, Bung Moktar Radin berkata, pihaknya masih menunggu maklum balas daripada Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin berhubung surat daripada Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang menuntut beberapa jawatan untuk pemimpin negeri itu dalam kerajaan dan juga GLC.
Katanya, hanya selepas maklum balas berkenaan barulah UMNO Sabah akan mempertimbangkan langkah seterusnya.
“Belum ada apa apa maklumat.
“Tunggu dulu respons daripada Perdana Menteri,” kata Bung Mokhtar yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan.
Sebelum ini, Zahid Hamidi dalam surat bertarikh 16 April kepada Muhyiddin menuntut agar empat pemimpin UMNO Sabah dilantik dalam jawatan kerajaan dan GLC.
Pemimpin yang dituntut diberikan jawatan itu ialah Bung Mokhtar sendiri sebagai Pengerusi Pembangunan Persekutuan Sabah; Ahli Parlimen Kimanis, Mohamad Alamin sebagai timbalan menteri; bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Rahman Dahlan sebagai Senator dan Timbalan Pengerusi UMNO Sabah, Yakubah Khan sebagai Pengerusi Lembaga Pembangunan Labuan.
Walaupun sudah hampir dua minggu, sehingga ini Muhyiddin masih lagi belum memberi sebarang respon atau maklum balas terhadap tuntutan UMNO Sabah yang dibuat melalui Zahid Hamidi itu.
Hari ini apabila Bung Mokhar menegaskan, “hanya selepas ada maklum balas daripada Perdana Menteri barulah UMNO Sabah akan mempertimbangkan langkah seterusnya”, dengan jelas ianya bermaksud bahawa ini adalah “peringatan pertama” buat Muhyiddin.
Selepas ini atau barangkali minggu depan, Bung Mokhtar pasti akan bersuara lagi untuk mengingatkan Muhyiddin berhubung tuntutan itu.
Pokoknya, meskipun sudah hampir dua minggu Muhyiddin sekadar berdiam diri berhubung tuntutan itu, beliau seperti sedang diingatkan agar tidak memandang sepi surat Zahid Hamidi itu.
Berdiam diri atau menolak tuntutan itu, sepertimana yang disebut oleh Bung Mokhtar, “UMNO Sabah akan mempertimbangkan langkah seterusnya.”
Apakah maksud “langkah seterusnya” itu?
Dalam keadaan sokongannya yang rapuh, disertai macam-macam masalah lain serta kerajaan PN yang tidak berdaftar pula bila-bila masa boleh runtuh, Muhyiddin barangkali tidak sukar memahami “peringatan pertama” Bung Mokhtar ini.
Akhirnya, jika tuntutan itu dipenuhi, termasuk kepada Bung Mokhtar yang sedang berdepan kes mahkamah, apakah kemudian akan menyusul desakan agar Zahid Hamidi yang juga ada kes mahkamah turut diberikan jawatan dalam kerajaan?
Mampukah Muhyiddin menghadapi tekanan demi tekanan UMNO ini? 
(ShahbudinHusin 29/04/2020)

MOHON PDRM LAKUKAN SIASATAN INI DARI BERLEGAR DAN VIRAL,MENIMBULKAN SALAH TANGGAPAN KEPADA PIHAK BERWAJIB



3 KES ROGOL !!! (LONG TIGER)

Bukan sekali tapi mengikut laporan dari sumber si Longhingya ni ada 3 kes Rogol sebelum ini.

KES PERTAMA DI KLUANG - Mangsa Rogol pelajar tingkatan 6 dan kes ini Longhingya dihukum 5 tahun penjara dan 3 sebatan.

KES KEDUA DI KLUANG - Mangsa Rogol tidak melaporkan kepada pihak berkuasa kerana tidak mahu malukan keluarga.

KES KETIGA DI MUAR - Kes Rogol 26/9/2019 yang dilaporkan masih dalam siasatan pihak Polis.

Selain dari kes Rogol si Longhingya ni juga pernah dijatuhi hukuman penjara atas kesalahan menipu.

Pendek kata inilah contoh apabila warga asing yang diberi ehsan rakyat Malaysia menjadi besar kepala dan akhirnya mengambil kesempatan atas kebaikkan rakyat Malaysia kepada mereka.

Longhingya merupakan satu contoh jelas kepada seluruh anak anak Melayu untuk sedar bahawa bumi bertuah ini perlu kita jaga dan jangan beri muka kepada mereka yang kelak akan mendatangkan musibat kepada kita dan anak cucu cicit kita.

Kepada warga asing yang berada di Malaysia, tolong hormat dan jangan besar kepala seperti Longhingya. Jangan ambil kesempatan diatas kebaikkan kami kerana selepas ini kami tidak akan sama seperti sebelum ini.

TAKE NOTE ANAK MELAYU!

-Sumber Page Papa Azri




Apa bantuan seterusnya untuk Makcik Kiah dan kawan-kawannya?


Oleh Steven Sim

Dahulunya, kita selalu dengar istilah OKB atau orang kaya baru. Mereka ini merupakan orang yang tiba-tiba jadi kaya, gara-gara durian runtuh dan sebagainya.  

Sepanjang krisis Covid-19 pula, saya nampak munculnya satu golongan OMB ataupun orang miskin baru. Mereka ini merupakan orang yang tiba-tiba menjadi miskin kerana kehilangan sebahagian atau kesemua pendapatan mereka. Pendek kata, orang yang jatuh miskin kerana terputus gaji. 

Golongan ini termasuklah peniaga kecil, pelayan, pemandu lori, tukang baiki paip, tukang elektrik, pemilik warung dan restoran, guru tuisyen, jurulatih sukan, usahawan mikro dan ramai lagi mereka yang makan upah harian ataupun mingguan.

Sebelum ini, mereka tidak memerlukan dan tidak layak mendapat bantuan kebajikan kerajaan. Mereka juga berada di luar senarai bantuan banyak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang aktif menghulurkan bantuan sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP). Ini semua kerana mereka sememangnya bukan orang miskin, walaupun mereka bukan orang yang kaya raya. 

Namun kini segala-galanya berubah: pendapatan mereka jatuh mendadak, hutang melambung dan mereka diselubungi ketidaktentuan ekonomi secara berterusan. 

Ya, betul, ada antara mereka yang telah memohon Bantuan Prihatin Kerajaan Persekutuan tetapi masih belum mendapat sebarang maklum balas. Tetapi, bukan mudah untuk orang yang tidak biasa meminta bantuan kebajikan untuk menghulurkan tangan meminta-minta buat kali pertama. Justeru, tidak hairan jika ada antara OMB ini yang memilih untuk menanggung susah dalam diam. 

Hakikatnya, bantuan kerajaan secara one-off ala kebajikan ini sebenarnya tidak memadai buat Makcik Kiah dan jirannya Din Tali Pinggang.

Din Tali Pinggang sedang murung memikirkan stok seluar jeans dan tali pinggang kulit bernilai RM60,000 yang terbengkalai di rumah disebabkan gerainya di pasar malam sudah tertutup selama lebih sebulan dan mungkin akan ditutup sehingga Raya. Setiap tahun, perniagaan Din di pasar malam paling laris dalam bulan Ramadan kerana ramai pelanggan membeli barang-barang Hari Raya. 

Masalah bertambah buruk apabila sebahagian besar modal Din merupakan pinjaman kawan-kawan dan “peminjam wang” kawasan itu. Sudah jatuh ditimpa tangga.

Setakat ini, skim pinjaman Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan mikro-kredit kerajaan tidak mencukupi. Pada minggu lalu, seorang wakil PKS berkata bahawa daripada hampir 1 juta PKS, hanya 5,000 yang berjaya mendapat pinjaman kerajaan setakat ini. Dalam kata lain, kurang daripada 1% PKS telah berjaya dibantu melalui skim pinjaman kerajaan. 

Seorang peniaga kecil memberitahu saya bahawa ada kawan-kawan beliau yang meminjam daripada Ah Long kerana proses pinjaman yang lebih mudah berbanding skim kerajaan.

Di semua peringkat kerajaan, proses birokrasi selalunya mengekang bantuan daripada sampai kepada kumpulan sasar dengan segera.

Sebagai muhasabah diri, kerana saya terlibat dalam kempen Penang Lawan Covid-19, satu contoh proses birokrasi ialah apabila penjaja tidak berlesen di Pulau Pinang tidak layak menerima bantuan tunai RM500 yang diagihkan oleh kerajaan negeri kepada lebih 14,000 orang penjaja berlesen di Pulau Pinang. 

Justeru, kerajaan persekutuan dan kerajaan setiap negeri perlu mengkaji semula program pengagihan bantuan terutamanya kini apabila PKP telah dilanjutkan.

(Dalam semua ini, kita belum lagi menyentuh tentang sesetengah pihak yang bermain politik waima dalam mengagihkan bantuan)

Kesimpulannya, bagi golongan OMB, bantuan Cik Kiah yang diumumkan terdahulu tidak mencukupi, terlalu lambat sampai dan terlalu susah untuk dipohon, itupun jikalau mereka berkelayakan.

Hakikatnya, kebanyakan OMB tidak memerlukan bantuan ala-kebajikan. Apa yang mereka perlukan ialah untuk mengetahui bila dan bagaimana mereka boleh menyambung semula aktiviti untuk menjana pendapatan sendiri. Mereka sebenarnya mampu untuk bangkit semula dengan pantas jika dan hanya jika kerajaan melaksanakan pelan keluar (exit plan) yang jelas dengan segera. 

Malangnya, setakat ini, pengumuman dasar yang kelam-kabut berkaitan sektor apa, bila dan bagaimana sektor-sektor ini dibuka semula bukannya pelan keluar yang jelas.

OMB merupakan tenaga produktiviti tetapi lagi lama mereka dibiarkan dalam keadaan ekonomi terawang-awang, lagi berkurangan daya produktiviti mereka.

Beberapa laporan telah meramalkan bahawa kerugian yang dialami dalam tempoh sebulan ini boleh mencapai 25% keluaran dalam negara kasar (GDP).

Pada hujung minggu yang lalu, kita telah mendengar berita syarikat-syarikat termasuk konglomerat besar mengumumkan penstrukturan semula, pemotongan gaji dan penghentian pekerja. Lagi lama kerajaan persekutuan lalai dalam menghasil suatu strategi ekonomi jelas, lagi banyak OMB yang perlu diselamatkan dan lagi tinggi risiko OMB ini terperangkap dalam kemiskinan berkekalan.

Pelan keluar—dari Komtar Pulau Pinang

Apakah sebenarnya bentuk strategi keluar yang munasabah dalam krisis ini?

Saya pernah menulis tentang dua kriteria untuk melonggar mahupun menamatkan PKP, dan perkara yang sama turut diperkatakan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Dato Dr Noor Hisham Abdullah, yakni, statistik Covid-19 yang rendah dan kesiapsiagaan sistem yang tinggi.

Satu aspek kesiapsiagaan sistem adalah seperti dalam permintaan Kerajaan Negeri Pulau Pinang kepada Kerajaan Persekutuan tiga minggu lalu, iaitu:
 meningkatkan ujian saringan Covid-19, melaksanakan kawalan pergerakan di sempadan negeri, dan memperkenal serta melaksanakan protokol Persekitaran, Kesihatan dan Keselamatan (EHS) yang spesifik kepada Covid-19 untuk semua sektor. 

Pulau Pinang telah mengumumkan Strategi Next Normal Pulau Pinang yang melibatkan pembaharuan institusi, ekonomi dan sosial negeri bagi berdepan situasi baru akibat Covid-19.

Antaranya Ketua Menteri Pulau Pinang telah membentangkan kerangka kerja dasar PKS baru dengan lima misi utama:

1) Mengembangkan ekonomi digital termasuk mensasarkan pewujudan zon perdagangan bebas digital pertama di negeri Pulau Pinang. 

2) Memperkukuh kedudukan negeri dalam sektor pembuatan peralatan perubatan.

3) Menumpukan semula sektor pembuatan elektrik dan elektronik daripada penghasilan produk pengguna kepada produk industri seperti pertahanan, telekomunikasi. Industri 4.0, perubatan dan sebagainya.

4) Mempertingkatkan sektor perkongsian perkhidmatan global.

5) Memposisikan Pulau Pinang dalam anjakan rantaian bekalan global disebabkan perang dagangan dan wabak Covid 19. 

Berkaitan peranan kerajaan negeri, Ketua Menteri malah berkata bahawa jika perlu “melelongkan Komtar” sekalipun, kita mesti memastikan agar sumber mencukupi bagi barisan hadapan melawan wabak dan bagi rakyat untuk bangkit semula.

Namum jelas di sini bahawa sumber negeri amat terhad – belanjawan negeri tidak sampai 1% daripada belanjawan persekutuan. Kerajaan Persekutuan perlu segera melaksanakan pelan pemulihan ekonomi kebangsaan.

Pelan pemulihan tersebut mungkin merangkumi peningkatan dalam perbelanjaan kerajaan dan disusuli ketelusan dalam aspek ini, pelaksanaan segera projek-projek strategik seperti Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan Negara, pengembangan ekonomi digital, serta penjanaan peluang pekerjaan baru oleh sektor awam dan swasta.

Tidak kira macam mana sekalipun, bagi melaksanakan suatu pelan pemulihan ekonomi kebangsaan dengan berjaya, pihak berkuasa persekutuan dan negeri perlu berbincang dan bekerjasama. Sumber perlu diagihkan dengan adil supaya kerajaan negeri dapat mengambil tindakan segera menyelesaikan masalah di negeri masing-masing.

*Steven Sim adalah Ahli Parlimen Bukit Mertajam dan Pengarah Kempen “Penang Lawan Covid-19” yang bertanggungjawab dalam komunikasi dan pemberdayaan masyarakat.



Sidang Parlimen sehari: Menteri PN kantoi putar belit nasihat KKM?


Terdapat percangahan antara kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan dengan Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berhubung keputusan mengadakan sidang Parlimen selama sehari pada 18 Mei ini, dakwa Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang.
Takiyuddin yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Parlimen sebelum ini menjelaskan sebarang keputusan kerajaan ketika ini dipandu atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM) susulan penularan pandemik Covid-19 di negara ini.
Bagaimanapun, Kit Siang mendakwa kenyataan Takiyuddin nyata bercanggah dengan apa yang ditegaskan Dr Noor Hisham pada sidang media hariannya semalam. 
“Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah semalam, Kementerian Kesihatan tidak pernah menasihatkan supaya persidangan Parlimen selama sehari.
“Ia seolah-olah menghina sistem demokrasi berparlimen dan melumpuhkan fungsi Parlimen dalam meneliti serta menyemak imbang tindakan kerajaan dalam mengendalikan wabak Covid-19 di negara kita.
“Jelas sekali Menteri yang bertanggungjawab dengan Hal Ehwal Parlimen, Datuk Takiyauddin Hassan telah salah faham ataupun memutarbelitkan nasihat yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan berikutan situasi Covid-19,” ujarnya.
Kit Siang adalah yang pertama menzahirkan rasa “ragu” dengan kenyataan Takiyuddin yang didakwa kononnya mendapat nasihat pihak KKM dan pakar-pakar kesihatan.
Pemimpin veteran DAP itu, dalam pada itu turut menggesa Parlimen bersidang sekurang-kurangnya 10 hari bagi memberi peluang kepada wakil rakyat untuk meneliti usaha membendung Covid-19 oleh kerajaan. 
Beliau turut menggesa Parlimen menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Kesihatan dan Kebajikan Sosial bagi membolehkan kerajaan mengambil pengajaran daripada kejayaan serta kegagalan negara-negara lain dalam menangani wabak ini.
“Peperangan melawan Covid-19 ini adalah peperangan global, bukan tempatan.
“Kita pula perlu membantu membangunkan kaedah terbaik dalam perjuangan ini dan mengelakkan sebarang cadangan tidak tepat seperti mencadangkan persidangan Parlimen untuk satu hari sahaja,” tegasnya.
Kit Siang sebelum ini turut mencadangkan Parlimen Malaysia mengikut langkah yang diambil Parlimen di negara-negara lain dengan mengadakan persidangan Parlimen secara maya. 

SIDANG PARLIMEN SECARA MAYA GANTI PEMBUKAAN SEHARI 18 MEI

NIKAH BOLEH ONLINE, MENGAPA SIDANG PARLIMEN TAK BOLEH?

SIMPANAN MINYAK BERLEBIHAN, HARGA JATUH MERUDUM