7SALAH TADBIR LTAT DIBAWAH UMNO BN





Selepas kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil alih pentadbiran di Putrajaya, pengurusan baharu telah dilantik untuk menerajui Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Pengurusan baharu LTAT melantik firma audit Ernst & Young (EY) untuk melakukan audit untuk tahun kewangan (TK) berakhir 31 Disember 2017 dan 31 Disember 2018.

Laporan audit yang dibentangkan EY semalam mendapati wujud tujuh aspek ketidakpatuhan dan kelemahan tadbir urus kewangan yang ketara.
Berikut adalah tujuh aspek berkenaan:

1) Pendapatan tertangguh (retained earnings) telah terjejas akibat terlebih bayar dividen.

– Pulangan aset lima tahun LTAT dari Tahun Kewangan (TK) 2014 hingga TK2018 adalah lebih rendah daripada kadar dividen yang diisytiharkan.
– Ini telah menyebabkan dividen LTAT membayar pada kadar yang lebih tinggi daripada apa yang mampu.
– Untuk menguruskan keadaan ini, LTAT akan membangunkan dasar dividen yang munasabah, yang termasuk menentukan kadar pulangan minimum pelaburannya.
– LTAT kemudiannya akan mewujudkan rangka kerja peruntukan aset strategik untuk memenuhi kadar dividen yang dijangka minimum.

2) Pengisytiharan aset LTAT yang berlebihan antara 2015 dan 2017

– Penjejasan nilai (impairment) yang tidak diambil kira bagi salah satu pelaburan besar LTAT yang mana kemungkinan untuk LTAT mendapatkan balik wang pelaburan adalah mustahil.
– Ini kerana penjual yang memberi jaminan untuk membeli balik sahamnya telah diisytiharkan muflis di Malaysia pada tahun 2015.
– Kegagalan untuk mengambilkira penjejasan nilai bagi pelaburan terbabit telah menyebabkan pengisytiharan aset LTAT yang berlebihan antara 2015 dan 2017.
– Kesannya, jumlah pelaburan sebanyak RM55 juta kini perlu diisytiharkan sebagai penjejasan nilai bagi laporan TK2018 LTAT dan seterusnya mengurangkan nilai aset LTAT.

3) Usaha wajar (due diligence) tidak dilaksanakan dengan betul.

– Latihan usaha wajar kewangan dan teknikal tidak dilakukan oleh LTAT sebelum melabur dalam syarikat di atas.
– Ia bukan berdasarkan dasar dan prosedur pelaburan yang baik.

4) Aset harta tidak terjual.

– Penilaian ini juga menemui beberapa masalah dengan aset hartanah tidak terjual bernilai RM45 juta.
– Ia berkaitan dengan 88 unit kondominium yang tidak terjual sehingga Disember 2018, walaupun transaksi disiapkan dalam TK2015.
– LTAT sedang berusaha untuk mempercepat penjualan unit-unit yang belum dijual.
– Melangkah ke hadapan, LTAT dengan berhati-hati mempertimbangkan potensi pulangan dan kepakarannya sendiri dalam pembangunan hartanah.

5) Risiko kebergantungan berlebihan dan kesukaran menjual balik saham sejak 2014.

– Terdapat penjualan ketara ke atas saham-saham berpotensi dan peningkatan pegangan oleh LTAT dalam Kumpulan Boustead (BHB) dan syarikat-syarikat di bawah naungannya.
– Ini telah mengakibatkan penumpuan pelaburan yang amat berlebihan oleh LTAT. Pelaburan di dalam Kumpulan BHB telah meningkat sebanyak hampir 50% daripada RM2.1 bilion ke RM3.1 bilion manakala bilangan saham berkaitan meningkat sebanyak lebih 83% daripada 833 juta saham bagi tahun TK2014 ke 1.525 bilion saham bagi TK2018.
– Bagi penemuan ini, LTAT akan melaksanakan Kerangka Perumpukan Aset Strategik (Strategic Asset Allocation) seperti yang dinyatakan di atas.

6) Dividen tertunggak daripada anak-anak syarikat yang tidak diterima.

– Dividen yang tinggi yang diisytiharkan untuk TK2017 oleh beberapa syarikat subsidiari tidak dibayar sepenuhnya dan masih tertunggak sehingga tarikh ini.
– Dalam menangani ini, LTAT menilai semula keupayaan anak-anak syarikatnya untuk membayar dividen, dengan mengambil kira prestasi dan kedudukan tunai masing-masing.

7) Tiada kawalan dalam unit amanah saham.

– Amalan membeli unit amanah agar ahli menerima bonus istimewa didapati merugikan kemampuan LTAT untuk mengawal dan menguruskan Dana secara aktif.
– LTAT mahupun ahli-ahli tidak dapat menguruskan pegangan unit amanah sehingga titik persaraan.
– Melangkah ke hadapan, LTAT mungkin mempertimbangkan jalan pelaburan lain yang akan membolehkan Lembaga LTAT lebih baik memenuhi objektif utamanya. 


PENDEKAR POLITIK’ TITIP DOA BUAT YAZID

BIAR PUN PERLAHAN, PEMBAHARUAN PILIHAN RAYA DI LANDASAN BETUL – BERSIH

DIMANAKAH SILAPNYA.KELUH ANAK MUDA



Ada seorang anak muda, usia 20 tahun, mengaku tak ikut sangat perkembangan politik, tapi hairan dengan parti2 Pakatan Harapan. "Dulu masa BN perintah negara,  parti Umno tetap menonjol dan pemimpinnya dikenali, tapi sekarang berbeda, PH ambil alih kerajaan, tapi pemimpin2nya, misalnya dari Bersatu dan Parti Amanah, langsung tak menonjol," kata anak muda ini.

"Di bawah PH, ia tak mahu salahguna media kerajaan untuk kepentingan politik kepartaian," jawab saya bersahaja.

"Tak perlu pun buat live program parti seperti perhimpunan agung macam Umno dulu, tapi kita nak tahu juga sikap politik parti2 PH dalam isu2 penting," jawabnya.
Dia kemudian tanya saya, pemegang2 jawatan penting Amanah.

"Patutlah, semua pimpinan utama dan wakil rakyat Amanah sibuk dengan tugas rasmi kerajaan. Mana ada masa nak bagi perhatian isu2 di luar bidang kerja masing2," respons perlahan, macam tak puas hati.

Dari 11 ahli Parlimen Amanah, 9 + seorang senator ada jawatan penting dalam pentadbiran kerajaan; 5 dalam Kabinet, 5 timbalan menteri.

Di peringkat negeri, seorang ketua menteri dan kira2 13 exco kerajaan negeri, serta 2 speaker.

Jawatan penting parti Amanah seperti presiden, timbalan presiden, naib2 presiden, setiausaha agung, bendahari, pengarah komunikasi, pengarah strategik, pengarah pilihan raya, setiausaha organisasi, semua sibuk dengan tugas rasmi kerajaan.

"Memang itu cabaran semua parti pemerintah, tapi pandai2lah agihkan tugas, lantiklah pengurus2, takkan itu nak jadi alasan bodoh," marah anak muda itu.
Saya terdiam😣


PM CAKAP TIDAK SERUPA BIKIN.



1. Perhimpunan Agung Bangsa Bersatu yang sedang berlangsung di New York sekarang adalah medan pemimpin2 negara di dunia beraksi di pentas antarabangsa.

2. Tidak terkecuali PM kita yang diberikan ruang berucap beberapa minit sebagai ketua negara untuk menyatakan sikap terhadap isu negara dan antarabangsa.

3. Saban kali persidangan Tun Mahathir akan mempamerkan diri sebagai jaguh dunia, mengajar dunia erti keadilan khusus dalam soal negara2 besar mesti berlaku adil kepada negara2 kecil. Jangan ada penindasan oleh negara2 besar terhadap negara2 kecil.

4. Namun pada hemat saya PM tidak ada asas moral untuk bercakap soal keadilan di pentas dunia kerana di dalam negaranya sendiri pun beliau gagal mempamerkan prinsip keadilan buat semua.

5. Malaysia hari ini masih sebuah negara dimana orang besar dilindungi manakala orang kecil dihukum. Prinsip keadilan bagi kelompok elit yang dekat dengan kuasa berbeza denga prinsip dan praktis keadilan bagi orang biasa.

6. Buktinya jelas, seorang MB boleh meraih jutaan ringgit dalam tempoh sehari hasil jualan saham yang masih menjadi miliknya walaupun setelah mengangkat sumpah jawatan MB. Mukhriz melalui pegangan dalam syarikat Opcom masih boleh melakukan urusan saham miliknya dalam nilai jutaan ringgit sehari dikala rakyat biasa di negara ini berhempas pulas menyara kehidupan keluarga mereka. Ini rupa sebuah Malaysia Baru? Ini ciri negara pro reformasi dan perubahan?

7. Seorang lagi orang besar, seorang Menteri yang menghadapi dakwaan salahlaku songsang dari seorang individu yang tampil bersama bukti2 jelas juga tidak diambil apa2 tindakan terhadapnya sehingga ke hari ini. Malah Menteri Ekonomi ini diusung ke PBB untuk mewakili negara ini. Mana maruah negara?Kompas moral apa yang kita gunakan bagi membenarkan seorang menteri yang menghadapi dakwaan serius membabit maruah dirinya terus menjadi menteri dan menjadi wakil negara di pentas PBB?

8. Kedua-dua mereka, MB dan Menteri ini tidak sedikitpun tergugat walaupun melakukan perbuatan yang salah kerana mereka orang besar. Orang kecil pasti tidak dilepaskan daripada pertanggungjawaban ini. Inilah hakikatnya Malaysia hari ini. Dan atas hakikat ini kita masih punya muka melalak di pentas dunia bercakap soal negara besar menindas negara kecil? Walhal di negara sendiri kita secara terang membela dan melindungi orang besar yang melakukan kesalahan dan menindas orang kecil.

9. Saya menyeru Tun Mahathir supaya berhenti menjadi seperti ibu ketam yang mengajar anaknya berjalan betul. Jangan cakap tak serupa bikin. Kita mesti dilihat melakukan keadilan sebelum mengajar orang lain berlaku adil. Kalau tidak kita hanya boleh berkokok dipentas PBB tetapi tidak akan memberi apa2 kesan kepada dunia kerana kita tidak ada asas moral menegakkan yang hak dan menghapuskan yang batil kerana didalam negara kita sendiri kita mempertahankan kebatilan secara terang dan tanpa segan silu.

10. Jangan gadai maruah negara di mata dunia hanya kerana mahu mempertahankan kepentingan beberapa kerat kelompok elit dan pembesar negara.

Mohamad Ezam Mohd Nor
27 Sept 2019 / 27 Muharam 1441H.


MAMPUKAH PEMBANGKANG MENYERLAH PADA PERBAHASAN BAJET?