KENAPA MENTERI2 PAKATAN HARAPAN JUGA PERLU PENASIHAT DAN RAMAI PEGAWAI KHAS?



Salah satu amalan kerajaan BN pimpinan Najib Razak yang tidak kurang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat ialah keghairahan dari segi melantik penasihat-penasihat bertaraf menteri dan pegawai khas dalam pentadbirannnya.

Suatu ketika, jumlah penasihat bertaraf menteri bagi Najib pernah mencecah sehingga 9 orang, termasuk individu yang terpalit dengan skandal lembu NFC juga diberikan jawatan tersebut.

Tidak cukup dengan itu, Najib juga mempunyai puluhan pegawai khas dan penasihat lain yang dilantik sebagai pembantunya.

Kunci yang diamalkan Najib mudah saja - asal sanggup menyokong dan bersekongkol dengan salah lakunya, maka dapatlah mereka jawatan tersebut.

Oleh kerana Najib sendiri mempunyai penasihat dan pegawai khas yang ramai, maka ramai menteri-menteri juga mengambil pendekatan yang sama di kementerian masing-masing.

Beberapa menteri ketika era BN didapati mempunyai ramai pegawai khas, suatu jawatan lantikan politik yang secara mudahnya adalah bertujuan memberi ganjaran kepada penyokong yang selama ini bersama mereka.

Dengan jumlah menteri yang dilantik Najib adalah teramai dalam sejarah iaitu 35 orang, ditambah dengan 9 lagi penasihat bertaraf menteri serta puluhan pegawai khas dan setiap menteri pula mempunyai beberapa pegawai khas lagi, bayangkanlah betapa banyak pembaziran yang telah dilakukan ketika era Najib berkuasa dahulu.

Dengan tumbangnya BN, harus diakui bahawa keinginan rakyat ialah tidak mahu lagi melihat gejala pembaziran itu terus berulang dalam kerajaan baru Pakatan Harapan.

Malangnya, belum pun  sampai 100 hari Pakatan Harapan mentadbir negara, menteri-menteri dan menteri besar atau ketua menteri seakan-akan sudah lupa kepada asas yang menyebabkan mereka berjaya dipilih sebagai kerajaan.

Pendedahan bagaimana Pejabat Perdana Menteri telah menghalang cubaan beberapa menteri untuk memberi ganjaran kepada penyokong masing-masing dengan menawarkan jawatan tertentu, sebenarnya adalah sesuatu yang amat memalukan.

Selain bercanggah dengan langkah-langkah penjimatan kerajaan dan tidak mematuhi pekeliling JPA, cubaan perlantikan itu juga menunjukkan ada menteri-menteri yang tidak memahami harapan rakyat yang telah memilih Pakatan Harapan sebagai kerajaan.

Ada seorang menteri bukan saja didapati mahu melantik empat atau lima pegawai khas, malah siap dengan ada yang diberikan jawatan sebagai penasihat di kementeriannya juga.

Di sebuah negeri pula, ada Menteri Besarnya sudah mengumumkan perlantikan dua orang penasihat yang bertaraf Exco Kerajaan Negeri.

Kenapa mereka berbuat demikian?

Apakah mereka mahu jadi seperti Najib dengan mengamalkan pembaziran?

Atau mereka sebenarnya tidak tahu bekerja sehingga memerlukan beberapa penasihat dan pegawai khas untuk membantu dalam menjalankan tugas seharian?

Tidak cukup lagikah  dengan kewujudan pembantu sedia ada seperti setiausaha politik, setiausaha akhbar, setiausaha sulit kanan, setiausaha sulit dan tiga atau empat jawatan lain yang diperuntukkan?

Dalam hal ini, semua menteri dan menteri besar atau ketua menteri mesti kembali kepada ada yang ikhlas dalam menjalankan tugas serta mempunyai keazaman untuk sama-sama membantu Tun Mahathir Mohamad dalam misi dan visi untuk menyelamat serta memulihkan negara.

Perkara-perkara sampingan atau berupa kosmetik hendaklah diketepikan sama-sekali. Utamakan servis kepada rakyat terlebih dahulu berbanding cuba meramaikan pegawai khas, pendamping dan pengiring yang kerjanya mengekor ke mana saja sang menteri pergi.

Tun Mahathir sendiri difahamkan mengecilkan bilangan pegawainya daripada kelayakan yang dibenarkan semata-mata untuk menunjukkan teladan yang baik serta memperlihatkan perbezaan dengan amalan Najib sebelum ini.

Jika kerajaan Pakatan Harapan ini ingin berkuasa dengan lebih lama, para menteri dan ketua kerajaan negeri hendaklah berhati-hati dan jangan sesekali meniru balik teladan buruk kerajaan terdahulu. Malaysia Baru mesti berbeza dengan yang dulu. (ShahbudinHusin 10/07/2018)