Apabila
menyebut tentang kediktatoran dan sifat-sifatnya, antara yang terawal
muncul dalam minda sesetengah orang ialah gambaran sebuah pemerintahan
mutlak yang berlandaskan pandangan seseorang individu, ataupun beberapa
individu tertentu dan tidak terikat dengan perlembagaan mahupun
peraturan. Pemerintah diktator lazimnya akan menuju ke arah kezaliman
kerana sesebuah kuasa dan pemerintahan mutlak seringkali akan menjadi
korup dengan mutlak.
Namun
demikian perbincangan mengenai kediktatoran sentiasa terhenti sekadar
sifat "pemimpin diktator" sambil dilupakan perihal kediktatoran yang
wujud dalam diri sesetengah masyarakat dan individu. Saya melihat,
kewujudan pemimpin diktator dan zalim tidak sunyi daripada kewujudan
awal sebuah masyarakat yang diktator. Justeru, sebuah pemerintahan
diktator hanya bisa dijatuhkan sekiranya dijalankan aktiviti merawat
masyarakat yang diktator.
Masyarakat diktator
Masyarakat
diktator yang saya maksudkan ialah sebuah masyarakat individualistik,
tamak dan beragama dan berideologi demi kepentingan. Mereka hidup dalam
keadaan senang, justeru tiada apa yang perlu diperjuangkan sekalipun
pemerintahan di hadapannya mencanggahi demokrasi dan mencabuli hak-hak
rakyat sendiri. Respon mereka terhadap sesebuah pemerintahan despotik
ialah "asalkan bukan aku dan keluargaku".
Sekiranya sesebuah
pemerintahan diktator mahu menentukan cara pemerintahan, undang-undang
dan sebagainya menurut kepala mereka semata-mata, masyarakat diktator
juga berkongsi sikap sedemikian. Sekiranya mereka majoriti, mereka mahu
menentukan cara berpakaian, mazhab dan agama golongan lain dengan
kekuasaan ataupun kekuatan yang dimiliki. Pokoknya, masyarakat diktator
ingin menentukan semua perkara.
Menurut masyarakat diktator, kelompok minoriti ataupun the other
mestilah mengikuti apa yang mereka yakini sekalipun dalam masa yang
sama, mereka sendiri tidak gemar jika kehidupan mereka dikawal dan
ditentukan oleh orang lain. Justeru dalam hubungan antara kaum dan
agama, ruang publik tidak digunakan untuk menyelesaikan perselisihan dan
perbezaan, sebaliknya pengharaman buku, serbuan dan undang-undang
dianggap sebagai solusi. Anggapan mereka, gunung yang tinggi hanya
boleh didaki menerusi laluan yang diambil kelompoknya, adapun laluan
lain tidak diizinkan lantaran berslogankan, "Kami benar, kalian sesat."
Lantas, demokrasi yang asalnya mahu menjatuhkan kezaliman dan
kediktatoran, telah mencetuskan tirani majoriti ke atas kaum minoriti.
Kalaupun
masyarakat diktator melaungkan slogan kebebasan bersuara, syaratnya
suara itu menyebelahi mereka. Jika tidak, orang yang bersuara itu akan
dilabel sebagai jumud, tradisional, sesat, "liberal" ataupun kafir.
Mereka mahu berkata-kata tetapi enggan mendengar, mereka mahu bebas
tetapi enggan membebaskan. Justeru, individualistik menjadi sangat
cocok dengan kewujudan masyarakat diktator, sikap individualistik itu
menyebabkan kewujudan masyarakat pluralistik langsung tidak diendahkan,
apatah lagi dihargai. Barangkali inilah yang dinamakan sebagai dogmatic
mind sebagaimana dinyatakan oleh Prof Dr Tariq Ramadan:
"The
dogmatic mind displays, moreover, one further characteristic. It would
be a mistake to think that it accepts the existence of only one point
of view: the dogmatic mind is a binary mind. Whilst it states that its
truth is the only truth, that its Way is exclusive and that its
universal is the only universal, that is because it stipulates - at the
same time - that anything that does not partake of that truth, that path
and that universal is, at best, absolutely 'other' and, at worst,
culpably mistaken."
(Minda dogmatik memperlihatkan satu lagi
ciri. Adalah suatu kesalahan untuk mengandaikan bahawa ia hanya
menerima kewujudan hanya satu pandang arah: minda dogmatik itu adalah
satu minda binari. Manakala ia menyatakan bahawa kebenarannya itu
adalah satu-satunya kebenaran, jalannya pula begitu ekslusif dan
universalnya hanyalah ia satu-satunya, kerana ia mengandaikan - pada
masa yang sama - sesuatu yang tidak mengikuti kebenaran tersebut, jalan
itu dan universal itu, paling tidak, sesuatu yang sama sekali “lain’ dan
lebih parah, sesuatu yang salah). (1)
Al-Kawakibi, kediktatoran dan ilmu
Seorang
tokoh intelektual Muslim terkenal khasnya pada era kolonial, Abdul
Rahman al-Kawakibi (1849-1902) semasa mengulas perihal kediktatoran
telah memetik beberapa kata-kata, antaranya ialah:
"Kediktatoran
merupakan musuh kebenaran, musuh kebebasan dan merupakan pembunuh
kedua-duanya. Kebenaran merupakan bapa kepada manusia, sementara
kebebasan pula ibu mereka. Rakyat merupakan anak-anak yatim yang tidur
dan tidak mengetahui apa-apa, sementara para ilmuan pula merupakan
saudara mereka yang bijaksana. Sekiranya mereka (golongan berilmu)
mengejutkan rakyat, pasti rakyat akan bergerak aktif. Adapun jika para
ilmuan meninggalkan mereka, mereka akan kekal sebagaimana sebelumnya,
lantas akan bersambung tidur mereka (rakyat) dengan kematian." (2)
Abd al-Rahman al-Kawakibi
Kenyataan tersebut wujud dalam buku terkenalnya berjudul Tobai' al-Istibdad wa Masori' al-Isti'bad
(Tabiat-tabiat Kediktatoran dan Kematian Perhambaan). Menurutnya lagi,
antara kediktatoran yang paling hodoh ialah kediktatoran kejahilan ke
atas ilmu dan kediktatoran nafsu ke atas akal (rasional). (3)
Al-Kawakibi mengulang-ulang hubungan antara ilmu dan akal dalam
menangani kediktatoran, membayangkan betapa sesebuah masyarakat yang
diperintah oleh kuasa yang diktator sebenarnya disebabkan sikap mereka
menyerahkan akal kepada pihak pemerintah sehingga diperbodohkan, selain
ketidak upayaan mereka bertindak ke atas projek pembodohan yang sedang
ditimpakan ke atas mereka.
Selain itu, al-Kawakibi menegaskan:
"Para
ilmuan menggesa kepada pencerahan akal, sementara golongan diktator
gigih berusaha memadamkan cahaya pencerahan itu. Dua golongan ini (para
ilmuan dan pemerintah diktator) saling menarik orang ramai, siapakah
orang ramai itu? Mereka merupakan golongan yang apabila jahil, mereka
menjadi takut, apabila takut, mereka menyerah (kepada diktator).
Sebagaimana mereka merupakan golongan yang apabila berpengetahuan,
mereka berkata-kata, dan apabila mereka berkata-kata, mereka
melaksana."(4)
Kaum yang jahil pasti akan memberi keuntungan
kepada pemerintah yang diktator. Justeru sekalipun sesebuah pemerintah
diktator memberi ruang demokrasi menerusi pilihanraya yang diadakan
beberapa tahun sekali, ruang kebebasan memilih itu ibarat debu-debu yang
berterbangan kerana masyarakat terus bodoh dan diperbodohkan.
Apa
guna kaum yang dibutakan diberi pilihan membuat penghakiman terhadap
perkara yang memerlukan penglihatan yang tajam? Apa yang boleh
dibanggakan jika kaum yang dipekakkan diberi pilihan membuat penghakiman
terhadap sesuatu yang memerlukan pendengaran yang teliti. Oleh yang
demikian, kediktatoran pemerintahan sememangnya berasal dari sifat-sifat
kediktatoran yang wujud pada sesebuah masyarakat. Adapun antara
penawar kepada kediktatoran itu ialah rawatan terhadap masyarakat, salah
satunya yang penting ialah menerusi medan pendidikan. Hukum alam dan perubahan
Sebagaimana
kertas tidak akan basah selagi tidak dicurahkan air, demikian juga
sekalian perubahan lain yang tidak akan berjaya selagi tidak dijalankan
usaha untuk mengubahnya. Seorang tokoh ilmuan terkenal dari Turki,
Fethullah Gulen menyatakan:
("Islam
considers a society to be composed of conscious individuals equipped
with free will and having responsibility toward both themselves and
others. Islam goes a step further by adding a cosmic dimension. It sees
humanity as the 'motor' of history, contrary to fatalistic approaches
of some of the nineteenth century Western philosophies of history such
as dialectical materialism and historicism. Just as every individual's
will and behavior determine the outcome of his or her life in this world
and in the hereafter, a society's progress or decline is determined by
the will, worldview, and lifestyle of its inhabitants. The Koran (13:11)
says: "God will not change the state of a people unless they change
themselves (with respect to their beliefs, worldview, and lifestyle.") (5)
(Islam
menganggap sesuatu masyarakat itu terdiri daripada manusia yang sedar
yang dipersiapkan dengan pilihan sendiri dan mempunyai tanggungjawab
terhadap diri mereka dan orang lain. Islam melangkah setapak lagi
dengan menambahkan dimensi kosmik. Ia melihat kemanusiaan sebagai
"motor" yang menggerakkan sejarah. Hal ini bertentangan dengan
pendekatan fatalis sesetengah falsafah sejarah Barat abad ke-19 seperti
materialis dialektik dan historisisme. Sepertimana kehendak dan
kelakuan seseorang individu itu akan menatijahkan hasil kehidupannya di
dunia ini maupun di hari akhirat, kemajuan dan kemunduran sesuatu
masyarakat itu ditentukan oleh kehendak, pandangan sarwa dan gaya hidup
umat itu sendiri. Al Qur’an (13: 11) menyebutkan: "Sesungguhnya Tuhan
tidak akan merubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri merubah
apa yang ada dalam dirinya (berupa keyakinan, pandangan sarwa dan gaya
hidup)"
Inilah rahsia perubahan sosial zaman berzaman, perjuangan
yang kental dan berterusan akhirnya pasti melahirkan kemenangan. Dalam
merawat penyakit masyarakat diktator, menarik jika kita bisa melihat
pandangan Dr Jasser Auda yang mengulas perihal revolusi Arab dan
perubahan dan pengorbanan masyarakat, menurutnya:
"Bahawa manusia
atau rakyat telah mengubah apa yang ada pada diri mereka bersama-sama
revolusi dan merobohkan banteng ketakutan, lantas Allah SWT
menghilangkan ketakutan daripada hidup mereka. Mereka melempar di
medan-medan revolusi pemisahan, individualistik, perbalahan, penguasaan,
hasutan (pihak pemerintah), kekerasan dan tamak. Kemudian Allah
mengubah keadaan mereka dan membaiki menerusi revolusi setiap keburukan
yang menular dalam masyarakat, bahkan (Dia) menjatuhkan pemimpin
pemerintah yang rosak." (6)
Mesir telah sekian lama melalui
pengalaman getir dan menyeksakan di bawah pemerintahan yang korup dan
despotik. Setelah sekian lama para ilmuan dan aktivis politik di sana
menyeru kepada perubahan demi menentang kezaliman kediktatoran, mereka
hanya berjaya melakukannya setelah sanggup membuang sikap
individualistik, tamak, dan berkepentingan dan menuju ke Medan Tahrir
hingga ada nyawa-nyawa yang terkorban. Demikian juga dengan kejatuhan
Ben Ali di Tunisia, menerusi pengorbanan dan kesungguhan rakyatnya untuk
"mengubah takdir" yang sekian lama dikenakan oleh pemerintah dan
konco-konco mereka. Pendidikan demokratik
Mengulang
kembali pandangan al-Kawakibi di atas berkenaan pertembungan antara
sang diktator dan ilmuan dalam menarik masyarakat, jelas bahawa ilmu
menjadi tulang belakang kepada kewujudan kediktatoran dalam
pemerintahan, sementara masyarakat menjadi penentu kepada kekalnya
kediktatoran sesuatu pemerintahan ataupun robohnya kediktatoran
tersebut. Sekiranya masyarakat jahil, maka mereka akan takut, kemudian
setelah takut mereka akan menyerah kepada kekuasaan. Sebaliknya jika
masyarakat berpengetahuan, mereka akan berkata-kata, kemudian setelah
berkata-kata mereka akan melaksana.
Dalam mengkritik sistem
pendidikan dunia Arab yang bermasalah dalam membentuk masyarakat yang
sedar dan berperanan, Prof Dr Louay Safi menjelaskan:
"We
talk about wealth but we do not talk about the responsibility of
creating job opportunities for others. When we talk about authority we
do not link it to the social duty to improve the social structure, it's
always linked to the glory of one person. And our Arab societies should
solve this problem. Of course this was the basis of the political
corruption, this strong linkage of the glory of the person, to the
authority - and talk about heroes, how to worship them, this is the
problem, this is what led to the corruption also." (7)
(Kita
bercakap tentang kekayaan tetapi kita tidak bercakap tentang
tanggungjawab mencipta peluang pekerjaan untuk orang lain. Apabila kita
bercakap tentang kekuasaan, kita tidak mengaitkannya dengan tugas
sosial untuk meningkatkan struktur sosial, ia sentiasa dikaitkan dengan
kehebatan seseorang. Masyarakat Arab kita mesti menyelesaikan masalah
ini. Sudah tentu ini merupakan asas kepada korupsi dalam politik,
perhubungan yang kuat antara kehebatan manusia dengan kekuasaan - dan
bercakap tentang pahlawan-pahlawan, bagaimana mahu menyembah mereka,
inilah masalahnya, ini juga yang membawa kepada korupsi.)
Menerusi
perbincangan ini juga, kita akan melihat kepentingan kaum intelektual
dan berilmu menggerakkan masyarakat menuju sedar dan bertanggungjawab.
Jika para ilmuan juga bersifat individualistik, maka sudah pasti
masyarakat diktator akan terus wujud dan perubahan sosial dan projek
pembangunan manusia dan negara akan tergendala.
Masyarakat mesti
turut dididik dengan persoalan kedaulatan undang-undang, hak-hak
kewarganegaraan dan kesamarataannya, dialog antara kaum dan agama,
kebebasan berkeyakinan dan menghormati kaum minoriti. Tanggungjawab
pendidikan ini sudah tentu tidak akan berjaya dipikul oleh sebuah
pemerintahan yang diktator, justeru para pendidik, ilmuan dan organisasi
sosial patut memainkan peranan dalam membentuk masyarakat sivil sama
ada menerusi forum, seminar, tetaer jalanan, filem atau apa-apa sahaja
mekanisme yang relevan.
Pantulan dan Kesimpulan Kebebasan
merupakan antara syarat dalam merawat masyarakat diktator. Masyarakat
mestilah bebas daripada tekanan, paksaan dan campur tangan pihak lain
dalam membuat pilihan dan keputusan. Kalau keputusan dan pilihan yang
baik belum tentu diperoleh jika kebebasan dikurniakan, keputusan dan
pilihan yang tidak baik pasti akan diperoleh jika kebebasan tidak
dikurniakan. Tokoh revolusi Perancis, Jean-Jacques Rosseau (1712-1778)
yang dikenali sebagai salah seorang intelektual yang berperanan besar
dalam masyarakat pada zamannya menulis dalam bukunya bertajuk The Social
Contract:
"To renounce liberty is to renounce being a man,
to surrender the rights of humanity and even its duties. For him who
renounces everything no indemnity is possible. Such a renunciation is
incompatible with man's nature; to remove all liberty from his will is
to remove all morality from his acts." (8)
(Untuk menolak
kebebasan bererti untuk menolak menjadi manusia, menyerahkan hak-hak dan
tanggungjawab kemanusiaan. Untuk mereka yang menolak segalanya tiada
penebusan yang mungkin. Penolakan sebegitu adalah tidak selari dengan
fitrah manusia; untuk membuang segala kebebasan dari kemahuannya bererti
membuang segala moral daripada tindakannya.)
Al-Kawakibi sewaktu ditanya mengapakah Allah menguji hamba-hamba-Nya dengan para diktator? Beliau menjawab:
"Sesungguhnya
Allah Maha Adil tidak menzalimi seorang pun. Maka seseorang diktator
tidak akan menguasai melainkan ke atas golongan diktator. Sekiranya
orang yang bertanya itu memandang dengan pandangan orang bijaksana dan
mendalam, setiap individu dari kalangan tawanan kediktatoran merupakan
diktator terhadap dirinya. Sekiranya dia mampu, dia akan menjadikan
isterinya, keluarganya, kabilahnya, kaumnya dan setiap orang,
sehinggalah Tuhannya yang menciptakannya, pengikut kepada pandangan dan
tindakannya." (9)
Masyarakat merupakan himpunan pelbagai jenis
manusia, oleh yang demikian jika kita ingin mengubah masyarakat, manusia
haruslah menjadi individu pertama yang wajib diubah. Sifat
individualistik mestilah digantikan dengan sifat saling cakna dan sedar
sementara sifat redha dengan kesusahan dan kezaliman mesti diubah dengan
kesungguhan dalam "mengubah takdir". Segala-galanya bermula dengan diri
manusia dalam menjadi manusia yang bernilai dan seterusnya ahli
masyarakat sivil dan warganegara yang bertanggungjawab serta demokratik.
Nota (1) Tariq Ramadan, TheQuest For Meaning, (London: Penguin Group, 2010) hal. 14 (2) Dr Muhammad Imarah, AbdulRahman al-Kawakibi, al-A’mal al-Kamilah, (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2009), hal.192 (3) Ibid. Hal. 193 (4)Ibid. Hal. 212 (5)
Ihsan Yilmaz, BeyondPost-Islamism: Transformation of Turkish Islamism
Toward ‘Civil Islam’ and ItsPotential Influence in The Muslim World
h.260 (6) Jasser Auda, Baynal-Syariah wa al-Siasah, (Beirut: Arab Network, 2012) hal. 38 (7) http://www.gulfinthemedia.com/index.php?m=politics&id=591543&lim=40&lang=en&tblpost=2012_02 (8) Jean-Jacques Rousseau, The SocialContract, terjemahan G.D.H Cole , hal. 7 (9) Dr Muhammad Imarah, AbdulRahman al-Kawakibi, al-A’mal al-Kamilah, (Kaherah: Dar al-Shuruq, 2009),hal. 194
*Marwan Bukhari belajar di Kuliah Syariah di Universiti Yarmouk, Irbid, Jordan.