APA DISEBALIK PERJANJIAN SCORPENE

Siasatan majistret Perancis mendapati AS$1.2 bilion (RM3.7 bilion) jualan kapal selam kepada Kementerian Pertahanan Malaysia mensasarkan, antara lain, syarikat berpangkalan di Hong Kong bergelar Terasasi (Hong Kong) Ltd, dengan pegawai pentingnya Abdul Razak Baginda, orang kepercayaan perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

NONESiasatan percaya sekurang-kurangnya sejumlah wang daripada 36 juta euro (RM144 juta) disalurkan melalui Terasasi berakhir ke poket Najib, yang juga menteri pertahanan dan timbalan perdana menteri ketika dua kapal selam Scorpene dibeli daripada Thales International atau Thint Asia.

Gergasi DCN, kemudiannya dikenali sebagai DCNS, dan Thales kemudian menubuhkan syarikat bersama yang dinamakan Armaris untuk mengilang kapal selam pada 2002.

Dua Scorpene Armaris, dinamakan sempena perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman dan bapa Najib, Tun Abdul Razak, sekarag digunakan untuk tugasan di perairan Malaysia.

Razak Baginda - bekas pemimpin kumpulan pemikir Malaysia yagn menjadi pusat perhatian pada 2006 apabila ketika disiasat dalam kes penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu - disenaraikan sebagai salah seorang daripada dua pengarah syarikat itu, yang pada mulanya diperbadankan pada 28 Jun 2002 sebagai Kinabalu Advisory dan Support Services Ltd, menurut pendaftar pertubuhan Hong Kong.

Seorang lagi pengarah merupakan bapa Razak Baginda, Abdul Malim Baginda.

Pejabat Terasasi bertempat di tingkat 19, Lockhart Road, dalam daerah Wan Chai, Hong Kong.

BERSIH 3.0 ADALAH IBU SEGALA PERHIMPUNAN





Gabungan
Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih) akan meneruskan himpunan awam bagi menuntut proses pilihan raya bersih dan adil di negara ini. Himpunan itu dijangka diadakan pada 28 April ini venuenya di Dataran Merdeka, waktunya jam 2:00 petang. Tarikh itu juga khabarnya serta dengan Himpunan Hijau 3.

Ada sedikit kelainan dalam himpunan Bersih 3;0 bertema Duduk dan Bantah kali ini di mana tiada perarakan tetapi berhimpun beramai-ramai di Dataran Merdeka. Tidak dapat dipastikan apakah himpunan itu akan membawa kepada himpunan berterusan hingga menjelang tengah malam beberapa hari.

Sasterawan Negara Pak Samad Said akan mengepalai himpunan Bersih 3:0 kali ini. Sebanyak 84 buah Ngo akan bergabung tenaga membuat desakan itu. Samad menjangkakan himpunan itu akan melibatkan 500,000 peserta. Wah kalau ini menjadikan kenyataan negara bakal mencatat sejarah baru dan ia ujian kepada Akta Perhimpunan Aman yang diluluskan oleh parlimen baru-baru ini.

Sejauh mana akta itu akan berdiri atas prinsip undang-undang ataupun akta Perhimpunan Aman itu bakal menjadi satu sejarah baru pulak.

Bersih menuntut lapan perkara utama dipenuhi oleh kerajaan bagi memastikan pilihan raya di negara ini berjalan dengan aman, bersih dan adil sesuai dengan prinsip dan paksi demokrasi.

* Bersihkan senarai undi. *Memreformasikan undi pos. *Guna dakwat kekal. *Akses media bebas dan adil. *Kukuhkan institusi awam. *Hentikan rasuah. *Hentikan politik kotor.

Itulah lapan tuntutan yang dituntut oleh Bersih tetapi ia tampak sukar dan liat untuk dipenuhi oleh kerajaan. Kenapa kerajaan begitu liat untuk memenuhi tuntutan itu? Di sinilah menimbulkan tanda tanya dan tanggapan negatif kenapa ke lapan-lapan subjek itu dikekalkan. Apakah kerana ia memberi keuntungan dan demi kepentingan parti yang memerintah.

Memanglah dari satu sisi himpunan begitu tidak berapa kondusif untuk negara kerana akan memberi persepsi kepada dunia luar bahawa keadaan demokrasi kita berkecamukan. Tanggapan kepada demokrasi memberi gambaran politik kita tidak stabil. Ketidakstabilan poltiik pula menyebabkan wujud implikasi lain, pelabor tidak berapa berminat untuk datang melabor ke negara ini.

Ketiadaan pelabor menyebabkan pendapatan negara berkurangan. Sebagai sebuah negara sedang membangun seperti Malaysia kita memerlukan hubungan dagangan dengan dunia luar. Bantuan pelaboran untuk membuka industri dan menanam modal adalah (subjek) asas untuk negara ini berkembang maju. Dan untuk memanggil mereka ianya memerlukan kestabilan dan keamanan politik selain daripada kredibiliti dan juga ketelusan kerajaan.

Kurangnya penghasilan negara menyebabkan negara miskin dan rakyat susah. Kesusahan rakyat menjadikan negara kita terkebelakangan dan mundur. Kemunduran meletakkan negara kita di corot dapur dunia.

Menyedari rangkaian dan natijah itu semua pihak kena faham. Penganjur Bersih kena sedar dan melihat kesulitan negara jika senario itu berlaku. Kena hitung juga sudah berapa banyak kita membazirkan masa, tenaga dan wang hanya untuk berpolitiking dan menguruskan sesuatu yang remeh dan tidak memberi kelabaan banyak kepada negara dan bangsa.

Begitu juga di sebelah kerajaan juga kena fikir dan mengambil kira apa sebab berlaku tuntutan itu. Tentu ia ada sebab musabab dan faktor menolaknya. Kerajaan yang bijaksana akan mengelak keadaan-keadaan mengacau begini dari berlaku. Dengan terus bersikap dan egois ia tidak mencerminkan sebuah kerajaan yang diplomasi dan toleransi.

Mengikut teori akal tanpa ada motif lain untuk mengatasi isu himpunan dan tuntutan lapan perkara itu sangat mudah diuraikan. Penuhkan tuntutan lapan perkara Bersih itu maka himpunan yang boleh memungkinkan huru-hara berlaku akan senyap. Bersih tidak akan melaung dan bertempik atau duduk sambil mendesak.

Kenapa sulit sangat untuk melayaninya?

Penubuhan PSC untuk membaikpulih dan menambah nilai pilihan raya tidak membawa hasil yang dihajatkan. Apabila tuntutan utama Bersih tidak dilayan menyebabkan PSC itu seolah-olah dijadikan gula-gula untuk memujuk rakyat. Kelulusan laporan oleh PSC tanpa dibahas di parlimen membuktikan bahawa tiada persepakatan bersama di antara kerajaan dan pembangkang. Cara parlimen handle PSC itu menggambarkan parlimen juga seakan tidak mahu kepada perdamaian politik?

Malahan apa yang berlaku di parlimen sungguh menyesal dan 'mentahi babikan' bila mana Speaker menggunakan sepenuhnya kuasa prerogatifnya untuk menghalau wakil rakyat pembangkang keluar dewan apabila ucapan salah seorang mereka dikira menyentuh dan mencabar speaker.

Speaker tidak sepatutnya menghalau mereka walaupun relatif mereka melakukan kesalahan, apa lagi tindakan itu akhirnya hasil yang dirunding dan dipersetujui bersama dalam PSC itu tidak diterima secara konrit dan semua pihak. Sepatut speaker Pendikar Amin Mulia dapat menahan kan diri dan tidak merasa tercabar dengan sindiran Mohamad Azmin Ali.

Seorang speaker bukan saja harus adil dia juga kena sabar dan bijaksana. Jangan kita memikul jawatan itu kerana kelangsungan politik kita dan juga kerana ingin mencari keuntungan dari jawatan itu. Bila anda berada di kerusi emas speaker anda menjaga kepentingan negara dan bukan menjaga kepentingan mana-mana pihak.

Tindakan Bersih kali ini lebih relevan dan tanggung kerana mereka dipermainkan menerusi PSC itu. Mereka diajak berunding bersetuju kemudian mereka dikencing. Lebih baik dari awal lagi PSC itu tidak ditubuhkan sebaliknya kerajaan harus bersedia untuk berhadapan dengan Bersih. Untuk itu polis siapkan lapangan, mungkin seperti Bukit Jalil untuk dijadikan penjara sementara untuk mengurung para ahli himpunan. Tender untuk menyediakan air dan minuman juga boleh dilakukan. Kontraktor kelas F berjiwa Umno masih ramai yang belum dapat projek tender itu boleh diberikan kepada mereka.

Atas kepentingan itu, kerana itu saya kira Bersih 3.0 adalah kemuncak kepada segala himpunan di negara ini. Kalau Bersih 1.0 berjaya menghimpunkan seramai 65,000 Bersih 2.0 seramai 30,000 mungkin Bersih 3.0 ini akan mencecah angka 100,000. Seandainya apa dihajati Pak Samad itu menjadi kenyataan , berpakat duduk dan bantah di Dataran Merdeka mungkin Merdeka Spring akan berlaku.

Kalau ini berlaku (minta dijauhkan) kerajaan (UBN) perlu bertanggungjawab kerana mereka telah mengheret rakyat ke tahap jihad untuk menentang kerajaan.

Khir Toyo: Lagi tangguh PRU, lagi banyak perhimpunan BERSIH

Bekas Menteri Besar Selangor Khir Toyo meramalkan tarikh pilihan raya umum ke-13 pada Jun 2012, meskipun perkembangan terbaru menyaksikan perhimpunan BERSIH 3.0 (bersama Himpunan Hijau 3.0) pada 28 April bakal memberi impak yang besar kepada UMNO-Barisan Nasional.

"Himpunan BERSIH ni, kalau you tangguh (PRU 13), lebih banyak lagi himpunan BERSIH yang ada. The more himpunan akan ada," kata Khir Toyo (gambar kanan). Malah, Khir Toyo berkongsi bacaannya bagaimana perhimpunan BERSIH dijadikan strategi Pakatan Rakyat untuk mengerah sokongan massa.

"Pertama, mereka mengundang Ambiga (Sreenevasan) untuk memimpin BERSIH, untuk menarik sokongan golongan profesional. (Ambiga ialah) Bekas Presiden Majlis Peguam. Sekarang mereka guna A.Samad Said, untuk dapatkan sokongan cendekiawan. Phd, profesor semua hormat dia (A.Samad Said). Kalau pilihan raya lewat diadakan, dia akan adakan BERSIH 4. Akan diketuai pemimpin mahasiswa. Generasi muda," menurutnya.

Khir Toyo berkata sedemikian dalam satu wawancara bersama MerdekaReview di pejabatnya, semalam. Beliau mendakwa setakat ini segala-galanya berjalan dengan baik, misalnya Perdana Menteri Najib Razak membuat keputusan yang baik untuk mengawal harga minyak, jikalau dibandingkan dengan kekecohan yang disaksikan di Indonesia apabila harga minyak naik. Ketika ditanya bahawa banyak isu dan masalah yang belum selesai setakat ini, lantas beliau jawab, "Isu tak akan selesai."

Apabila ditanya mengenai isu National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) yang dilihat memberi tekanan yang amat besar terhadap UMNO, sehingga Shahrizat Abdul Jalil terpaksa melepaskan jawatan menterinya, Khir Toyo sekadar berkata, "(Kes ini) Sudah diambil tindakan..."

Beliau memperingatkan, apapun yang dilakukan, tidak ada kerajaan yang sempurna. Malah Khir Toyo umpamakan kerajaan dengan suami dan isteri, mempersoalkan apakah wujudnya suami atau isteri yang sempurna? Lebih-lebih lagi, ketidaksempurnaan pasangan anda akan tertonjol selepas berkahwin, katanya.

Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 menyaksikan lautan manusia mencecah lebih 50 ribu orang. Cara polis dan FRU menyuraikan perhimpunan tersebut telah mengundang kritikan, malah dikatakan menjejaskan persepsi rakyat terhadap kerajaan, sehingga populariti Najib Razak selaku PM merudum kepada 59%, berbanding 72% dalam tinjauan sebelum itu. Umum melihat kerajaan Najib mengambil masa untuk memperbaiki imejnya yang tercalar lantaran perhimpunan BERSIH 2.0.

Parlimen perlu dibubarkan sebelum akhir April 2013, dan UMNO bakal mengadakan pemilihan partinya sebelum Mac 2013. Justeru itu, PRU 13 dijangka berlangsung sebelum Mac 2013. September 2012 menjadi tarikh yang hangat dibincangkan sekarang, menggantikan Jun 2012 yang diramalkan sebelum ini.

Bagaimanapun, Khir Toyo tetap meramalkan Jun 2012. Beliau mendakwa dirinya sempat berjumpa dengan Najib baru-baru ini, dan ketika ditanya sama ada isyarat diberikan oleh Najib mengenai tarikh pilihan raya, Khir menjawab, "Melihat kepada cara beliau (Najib) bekerja, dan bagaimana Tan Sri Muhyiddin kerja sekarang, dan kesemua parti komponen BN, saya rasa sekitar Jun."

UMNO yang tentukan, bukan Daim

Khir Toyo mengakui bahawa cabaran paling besar buat UMNO-BN kini adalah undi dari bukan Melayu dan golongan pemuda. Mengimbas PRU 12, beliau mendakwa bahawa BN hanya kehilangan 2% hingga 5% undi Melayu, tetapi undi bukan Melayu hilang lebih 70%. Hampir semua kerusi bandar hilang, melainkan Pandan (kerusi parlimen) yang dipertahankan BN di Selangor.

Menurutnya, golongan berumur 50 tahun ke atas telah membuat keputusan parti mana yang ingin diundi; sementara golongan berusia 30 tahun ke bawah tidak kisah sama ada kerajaan ditukar atau tidak. Golongan berusia antara 30 hingga 50 tahun inilah yang masih belum membuat keputusan, dan golongan ini jugalah cabaran terbesar buat BN. Meskipun memuji pimpinan Najib sama ada di peringkat negeri mahupun negara, namun pemerhatian Khir Toyo turut mendapati, orang ramai yang hadir ke majlis Najib kebanyakannya berusia 50 tahun ke atas, sama ada di Puchong, Shah Alam, Hulu Selangor dan sebagainya.

Khir Toyo berkata, polisi Najib misalnya Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dengan pemberian tunai RM500 kepada keluarga yang berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah memberi kesan yang besar. Sungguhpun demikian, Khir Toyo menganggap Najib mungkin akan mengumumkan sesuatu, yang menyasarkan pengundi bandar sebelum PRU 13.

Sebelum ini, bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin ketika ditemuramah Sin Chew Daily, berkata seandainya Najib kehilangan lebih kerusi dalam PRU 13 berbanding PRU 12, maka beliau terpaksa berundur dari jawatannya. Apabila kenyataan ini diajukan kepada Khir Toyo, ditambah dengan andaian jika BN bawah pimpinan Najib gagal menawan semula Selangor, apakah Najib perlu berundur?

Khir Toyo bagaimanapun cuba elak menyatakan pendirian dengan "enggan membuat andaian keputusan PRU 13", tetapi berkata perhimpunan agong UMNO akan datang yang bakal menentukan sama ada Najib perlu berundur atau tidak, bukan Daim Zainuddin.

Belum menonjolkan, bukan gagal menonjolkan

Dalam satu wawancara bersama Malaysian Insider sebelum ini, Khir Toyo mendakwa bahawa BN tidak memiliki calon Menteri Besar yang sesuai untuk mencabar Khalid Ibrahim dari Pakatan Rakyat. Namun, dalam wawancara bersama MerdekaReview pada 5 April, beliau memperbetulkan kenyataannya, bahawa setakat ini BN "tidak tonjolkan" calon MB, bukan tiada.

Beliau bagaimanapun menyerah kepada Pengerusi UMNO di Selangor, Najib (gambar kiri) untuk memutuskan calon mana yang ingin ditonjolkan sebagai MB Selangor dalam PRU 13. Wartawan cuba memetik kritikan BN terhadap Pakatan Rakyat di peringkat persekutuan, iaitu tiada "kabinet bayangan" ditampilkan, sebagai bukti PR belum bersedia memerintah. Dengan logik yang sama, apakah ia juga menunjukkan BN belum bersedia menawan Selangor?

"Saya ingat sebelum pilihan raya, mungkin dalam masa pilihan raya, mungkin dia tonjolkan..." jawabnya.

Wartawan menyusul dengan soalan sama ada dirinya bakal bertanding dalam PRU 13? Beliau menjawab, "Saya ingat saya kena clear case saya dulu. I nak clearkan myself dulu. Even though I have right bertanding...saya masih dalam keadaan boleh merayu dua mahkamah. Tapi saya tak nak libatkan parti. Saya ingat nak bersihkan diri saya dulu. I concentrate my court case."

Dengan kata lain, Khir Toyo tidak akan menyarung jersi dalam PRU 13? "Ya, kalau lambat lagi court case. Court case saya lambat..." Beliau berkata dirinya tidak akan bertanding sehingga kesnya dibersihkan, meskipun dicalonkan Bahagian Sungai Besar. Khir Toyo, dijatuhkan hukuman penjara setahun pada Disember 2011, bagi kesalahan mendapatkan untuk beliau dan isteri, Zaharah Kechik dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta.

Kembali selepas kes dibersihkan?


Khir Toyo, 47, menyandang jawatan Menteri Besar pada Ogos 2000 pada usia 35 tahun, menggantikan Abu Hassan Omar. BN kehilangan kuasa di negeri Selangor pada 8 Mac 2008, dan Khir Toyo menyandang jawatan Ketua Pembangkang dalam DUN Selangor selepas itu. Beliau meletak jawatan Ketua Pembangkang setelah dirinya diheret ke mahkamah berhubung kes di atas.

Apakah beliau akan kembali ke persada politik seandainya berjaya membersihkan kes dirinya? Beliau pada mulanya memberi jawapan "bergantung kepada Dato Seri Najib," sebelum didesak untuk menyatakan hasrat dirinya untuk kekal "aktif dalam UMNO", sambil menambah, "tapi saya tak nak jadi Menteri Besar lagi". Khir Toyo mengambil kesempatan untuk menyiku Pakatan Rakyat, bahawa kerosakan yang sangat ketara telah dilakukan kerajaan Pakatan Rakyat, termasuk PKNS, UNISEL, KUIS (Kolej Universiti Islam Selangor) dan sebagainya.

Apabila ditanya apakah beliau berhasrat kembali ke persada politik untuk menyandang jawatan Menteri di peringkat pusat, beliau hanya senyum dan menjawab, "Saya nak jadi pemimpin UMNO biasa...untuk perkasa UMNO." (Bahagian pertama, disambung)

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Malaysia. Wawancara ini dijalankan bersama Chan Wei See, Ketua Pengarang MerdekaReview pada 5 April 2012, di pejabat Khir Toyo.

Teluk Rubiah: Nizar cabar Zambry klasifikasi dokumen

Nizar Jamaluddin


Pakatan Rakyat Perak ingin menolak segala serangan yang terkutuk oleh Menteri Besar Barisan Nasional, yang mana mengatakan bahawa EXCO Pakatan Rakyat terlibat dalam membenarkan dan meluluskan tanah untuk VALE di Teluk Rubiah.

Amat tidak masuk akal sama sekali untuk mengatakan bahawa kerajaan PR menawarkan bekas tanah resort di Teluk Rubiah kepada VALE kerana ia adalah tanah persendirian. Kerajaan Pakatan Rakyat Perak telah mencadangkan Tanjung Hantu sebagai kilang mempeletan bijih besi dan juga projek pusat distribusi yang mana dicadangkan VALE. Tanjung Hantu terletak kira-kira 45km dari Teluk Rubiah dan merupakan tempat yang dinyahhutankan dan mempunyai penduduk yang bilangannya kecil sahaja. Tanah yang dicadangkan juga merupakan tanah milik negeri. Kita berpendirian teguh atas pendirian ini.

Surat saya hanyalah kenyataan pengaluan, untuk bersetuju untuk menimbangkan kesemua tapak yang dicadangkan termasuk Teluk Rubiah. Seperti mana jua seorang Menteri Besar yang bertanggungjawab, saya menunjukkan budi bahasa dan positiviti kepada seorang yang berpontensi menjadi pelabur asing kepada negeri yang mana patut diterima mereka sebelum apa-apa penyiasatan dan keputusan dibuat.

Hal tersebut hanya di peringkat permulaan sahaja. Laporan-laporan daripada agensi negeri yang berkaitan belum lagi dikumpulkan dan dibincangkan, dan ia masih belum dibincangkan dalam mana-mana mesyuarat EXCO. Oleh itu, tidak mungkin sebarang keputusan boleh dibuat atas isu tersebut. Isu tersebut hanya boleh akan dibuat selepas Penilaian Kesan Alam Sekitar dijalankan dan keputusannya hendaklah memuaskan. Tambahan pula agensi-agensi berikut harus dirunding terlebih dahulu:

1. TNB: Yang mempunyai Stesen Janakuasa hampir dengan Teluk Rubiah
2. Perdagangan dan Industri Antarabangsa Malaysia (MITI)
3. Jabatan Perikanan dan Marin
4. Pejabat Tanah dan Galian
5. Kementerian Pertahanan : Untuk memastikan ia tidak akan membawa kesan terhadap protokol-protokol berkaitan dengan Tentera Laut
6. Kementerian Pelaburan, Pembangunan dan Industri :

Apabila kita mengkaji tapak yang berpotensi, kita amat terkejut dengan penemuan kita. Harta Makmur Sdn Bhd yang memiliki tanah resort Teluk Rubiah menghadapi masalah kewangan. Syarikat tersebut berhutang dengan kerajaan negeri lebih RM20 juta untuk cukai pintu. Ia juga mempunyai sejumlah hutang dan pinjaman belum berbayar kepada pelbagai institusi kewangan melebihi RM200 juta. Oleh yang demikian, kita ada beberapa pertanyaan.

Adakah keputusan untuk meluluskan projek tersebut di Teluk Rubiah dipengaruhi oleh pertimbangan untuk membantu Harta Makmur dalam keadaan kewangannya meskipun ia bertentangan dengan kehendak rakyat? Tapak tersebut dan kawasan sekitarnya mempunyai tugas sebagai menjadi tumpuan pelancongan di Manjung. Berjuta-juta ringgit dibelanjakan untuk mencantikan kawasan tersebut demi menjadikan ia tumpuan pelancongan yang luar biasa cantiknya. Saya juga ingin tahu mengapa Zambry begitu melindungi kepentingan Harta Makmur, meskipun ia jelas bertentangan dengan kebajikan rakyat.

Ia difahamkan bahawa jika terdapat sebarang pertikaian yang timbul atas projek ini, ia telah dinyatakan dalam perjanjian antara BN dan VALE bahawa hal berbangkit tersebut akan diselesaikan dalam mahkamah Singapura. Ini merupakan satu penghinaan terang-terangan kepada negara kita, negeri kita, dan rakyat kita yang mana kedua-dua pihak tidak mengiktiraf sistem kehakiman negara ini. Saya mahukan Zambry memberikan penjelasan menyeluruh tentang hal ini.

Meskipun EXCO saya dijemput ke Brazil untuk rundingan lanjut oleh VALE, tidak seperti BN, kami telah menolaknya kerana kita tak boleh bertanya soalan lanjut sedangkan yang sedia ada masih belum dijawab oleh mereka.

Kami menolak dan menafikan tanpa kompromi bahawasanya Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat telah berperanan dalam meluluskan projek tersebut dan penukaran tanahnya.

Saya selaku Menteri Besar ketika itu, bersama mana-mana ahli EXCO, tidak boleh membuat keputusan secara berasingan untuk meluluskan projek yang sebesar ini. Kita sebagai kerajaan negeri Perak pada waktu itu membuat keputusan secara kolektif untuk isu-isu seperti mana besarnya isu ini dan kita akan terus berbuat demikian apabila kita kembali menjadi kerajaan.

Zambry (gambar kiri) tidak boleh memilih dalam memberi maklumat kepada orang ramai. Gambaran yang diberikan Zambry merupakan gambaran separuh benar pada yang terbaiknya dan penipuan besar pada yang paling teruknya. Sekiranya Zambry ikhlas berkhidmat untuk rakyat dan tidak bermain politik murahan yang didakwa beliau sedang dimainkan oleh kami, kami menuntut dan mencabar beliau untuk mendiklasifikasikan dan mengisytiharkan yang berikut:

1. Kesemua minit mesyuarat oleh agensi-agensi kerajaan berkaitan VALE
2. Kelulusan EXCO BN untuk projek tersebut
3. Surat Kebenaran yang ditandatangani Zambry kepada VALE
4. Perjanjian pelaburan antara Kerajaan Negeri dan VALE

Kita percaya bahawa rakyat Perak, dengan hal di atas dinyahklasifikasi, tidak akan percaya segala penipuan oleh Barisan Nasional.

Rakyat Perak akan bangkit dengan keputusan yang bijak dan bernas untuk mengembalikan keadilan kepada Perak dan mengembalikan semula demokrasi kepada negara kita.

*Kenyataan media oleh Nizar Jamaluddin (gambar kanan) selaku bekas Menteri Besar Perak, kini ahli parlimen Bukit Gantang.