KENYATAAN MEDIA AMANAH PULAU PINANG.



Sabtu, 28 November 2020.


1. Politik itu satu marathon yg punyai pelbagai halangan. Adapun halangan marathon itu menguji ketahanan dan kecekalan mental dan fizikal pemainnya. 


Marathon Politik itu satu perjalanan atau perjuangan yg panjang, ada masa sukar ada masa senang, ada masa bergelora ada masa tenang. Semua ini menguji ketahanan dan kecekalan pemainnya.


2. Pakatan Harapan sudah berkali-kali menghadapi mehnah dan tribulasi yg mencabar, dan Alhamdulillah,  Kepimpinan PH berjaya mengharungi nya dengan baik. 


3. Episod Undi Belah Bahagi RUU Perbekalan 2021 ini hanyalah salah satu ujian kecil bagi Kepimpinan yg berani dan melihat jauh ke hadapan. 


Benar, pada hari sebelum pengundian pada 25.11.2020, Mesyuarat Majlis Presiden PH telah memutuskan untuk menolak Bajet 2021, tetapi keesokannya 26.11.2021 , Penggulungan Menteri Kewangan ada pindaan-pindaan, tambahan-tambahan untuk kepentingan dan kebaikan Rakyat yg ditekankan oleh PH, maka Pengerusi PH berpandangan wajar ianya diberi peluang. 


4. Keberadaan Negara kita dan Dunia hari ini yg menghadapi Pandemic Covid19 yg teruk, melumpuhkan Ekonomi Negara, majority Rakyat menghadapi tekanan ekonomi ini menjadikan RUU Perbekalan ini amat berbeza lain dari yang lain sebelumnya. Semua ini menuntut pengorbanan dan kesatuan dengan mengenepikan politik, sebaliknya memberi keutamaan sepenuhnya kepada kelangsungan Rakyat. 


5. Adapun ada MP2 PH yang bangun untuk mohon Undi Belah Bahagi, ianya atas dasar menolak keabsahan @ legitimasi Kerajaan dan juga Bajet yang tidak dicerakin dgn saksama seperti yg diputuskan dalam Mesyuarat PH, dan ketika saat akhir, mereka terlepas pandang mesej yg dihantarkan oleh Whip Parti untuk tidak bangun. 

 

6. Ahli-ahli dan penyokong-penyokong PH wajar melihat keputusan Pengerusi PH dan MP2 PH ini sebagai satu perkara yg positif demi kelangsungan Rakyat dan Negara.  Ini menunjukkan PH satu pasukan yg berwibawa, bertanggungjawab dan berintegriti mendahulukan kepentingan Rakyat dari segalanya. 


7. Ahli-ahli dan penyokong-penyokong PH perlu beri kepercayaan dan keyakinan kepada pucuk Pimpinan PH, memperkukuhkan PH dan bersiap siaga bersedia di medan tempur yang sebenar, PRU15. Seperti kata-kata falsafah;


"Choose your battles wisely. Know which battles to fight, which battles to leave".


8. Amat tidak kena dan tidak wajar, episod pengundian RUU Perbekalan 2021 ini dijadikan hujah untuk parti-parti PH nemilih haluan sendiri. Sebagaimana ditekankan di atas, RUU Perbekalan ini satu yg lumrah dan rutin, setiap tahun ada, tapi tahun ini ianya sangat berbeza dan special yg menuntut pendekatan yg berbeza.  


9. PH perlu rapatkan saf, perkukuhkan Pakatan Harapan. Berilah kepercayaan dan keyakinan anda kepada Kepimpinan Pakatan Harapan. 


"Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat"


"Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh"    


Dr Zaidi Zakaria

Pengarah Komunikasi 

Amanah Pulau Pinang.




No comments: