INI DAH KELUAR FATWA KA MACAMANA?

No photo description available. 

Mohd Asri Bakar

Dah keluar dah dalil dari pemimpin-pemimpin PASik tentang penjualan dan meminum BEER seperti saranan Annuar Musa sebentar tadi.

Amar Pendek telah berkata-kata kepada para wartawan yang bertanya. "Minuman yang tidak mempunyai kandungan Alkohol yang tidak melebihi 0.7%..pasti tidak akan memudaratkan kesihatan atau tidak boleh melemahkan daya fikir seseorang. Bila seseorang itu minum dengan terlalu banyak (BEER) tu dan sudah mula mabuk, masa itu barulah perbuatannya salah dan berdosa".

Wartawan: Maknanyer..bila minum tu tidak mabuk, tak berdosa ker Dato'?"

Amar Pendek: "mengikut tafsiran dan pendapat kebanyakan ulamak-ulamak dunia..tak haram dan tiada dosa. Macam minyak wangi lah".

Wartawan: "jika kami keluarkan statement ni kepada public...dan selepas itu, ramai jer remaja-remaja yang mula berjinak-jinak dengan minuman beer ni..camane Dato'?".

Amar pendek: "boleh jer tetapi janganlah sampai ianya memabukkan". 

Wartawan: "Tetapi fatwa Majlis fatwa dah sahkan bahawa Beer itu adalah salah satu minuman yang memabukkan dan haram mengikut syarak?".

Amar pendek: "dari dulu lagi..kita ulama-ulamak Islam ni..memang selalu ada perselisihan pendapat tentang sesuatu perkara dan hukum. Tu tak jadi masalah sebab pandangan-pandangan ulamak semua tu memang selalunya ada yang menyokong (dgn fatwa/pendapat/hukum) dan ada jugak yang sebaliknya. Biasa la perkara-perkara camni...dan kami (Majlis syura Ulamak) akan membuat pengumuman tentang perkara ini pada awal minggu depan". 

Apa kata dan pendapat korang semua?


P/s : link ini telah di padamkan.

No comments: