BUAT LAH APA PUN AZMIN OIII..ATOK 95 TAK AKAN JADI PM KALI KE 3.


 Ketua Penerangan Perikatan Nasional (PN), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendakwa idea penubuhan PN datang dari Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurutnya, penubuhan PN pada mulanya bertujuan untuk menjadikan Mahathir seorang perdana menteri yang disokong oleh semua Ahli Parlimen dari kedua-dua belah pihak.

Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata, rancangan dibuat agar pilihan raya umum (PRU) diadakan pada Oktober tetapi tidak dapat dilaksanakan ekoran gelombang ketiga wabak Covid-19.


Beliau dalam masa sama menafikan dakwaan PN sebagai kerajaan pintu belakang.

Jelasnya, seperti dipetik wawancara khas menerusi The Star, terdapat kekosongan jawatan Perdana Menteri ketika itu.

“Saya tidak mencadangkan pada masa itu. Jika kejadian (Mahathir letak jawatan) tidak berlaku – di mana kami ketuk pintu untuk masuk ke dalam dan keluarkan dia.

“Itu bukan dalam rancangannya,” kata Azmin.

Beliau memberitahu sebelum Mahathir meletakkan jawatan secara mengejut pada 23 Februari lalu, satu akaun berkanun (SD) merangkumi 131 sokongan Ahli Parlimen daripada pelbagai parti disampaikan ke Istana Negara.

“Ia menamakan dengan satu nama untuk perdana menteri – Dr Mahathir.

“Kami berusaha sehabis mungkin untuk memastikan Mahathir dapat meneruskan sebagai Perdana Menteri,” akuinya lagi.

Azmin menjelaskan hasil mesyuarat yang diadakan di rumah Mahathir pada 23 Februari, jam 4 petang itu disertai enam ketua parti politik.

Dedah Azmin lagi, selain dirinya, lima pemimpin lagi ialah Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Presiden Parti Warisan Sabah Mohd Shafie Apdal, Presiden Pas Abdul Hadi Awang dan ketua Gabungan Parti Sarawak (GPS) Abang Johari Openg.




No comments: