Saya ada soalan untuk Afnan Hamimi Taib Azamudden


Mohd Sharif Mohd Mukhlis


Bulan Januari 2020, Sanusi kata SADA ada defisit RM19 juta sampai kereta dan tanker SADA tak dapat bayar cukai jalan.


Dengan 530K jumlah akaun, SADA generate defisit RM2 juta sebulan sebab OPEX 30juta dan pendapatan hanya 28juta.


Jadi dari bulan waktu Sanusi kritik SADA sampai Sanusi tebuk atap di Kedah dalam pertengahan bulan Mei, secara kasar dalam masa 5 bulan SADA patut ada akumulatif 10juta defisit dengan jumlah besar 29juta defisit (Januari 19juta + Jan-Mei 10juta).


Sanusi tulis pada Januari lepas yang SADA rosak akibat campur tangan politik dan buaya + lampir yang tidak amanah. ingat, izin Allah tidak semestinya seiring dengan redha Allah. 


Enta pula kata lepas Lebai ambil alih SADA terus untung. Sebab kami bukan walaun, kami hendak details plan penstrukturan semula SADA sampai boleh hapus hutang dan jana untung hanya dalam masa 6 bulan. Ini kerana kali terakhir SADA terlibat dalam penstrukturan semula adalah pada 2014.


Jadi macam mana SADA boleh generate untung ( tak dinyatakan pula berapa juta untung sebulan) dan boleh hapus hutang 29juta? Even Tabung Haji nak tukar dari rugi kepada surplus kena kerajaan PH bailout 20 billion beli aset sakit. Kalau kerajaan negeri Kedah lupus hutang, dari mana datang duit tersebut sebab sudah tentu tiada dalam belanjawan negeri kedah 2020.


Jangan ingat semua orang dalam Malaysia ini setaraf dengan ahli parti ijo yang mudah dengar dan taat. Kalau betullah negeri ulama itu berkat, kenapa lebai Terengganu, 85% hasil negeri adalah dari royalti minyak RM1.43 billion; itu pun masih lagi budget defisit?


Saya melihat kuasa yang lebai dapat ini adalah cubaan dan bukan rahmat, jadi jangan terlalu seronok sangat. Allah menguji dengan kuasa supaya dapat lihat sama ada enta akan lebih amanah ( macam mana enta kritik waktu jadi pembangkang) atau enta akan lebih lalai dan hanyut. Jangan sampai kuasa yang enta kejar didunia buat enta jadi miskin di akhirat.


Kalau enta boleh bagi details kewangan SADA dan cara mereka generate duit sampai boleh beli vellfire, apa kata enta kongsikan dengan Air Kelantan; 20 tahun rakyat negeri ulama menderita air lumpur; mungkin enta adalah penyelamat yang di nanti-nanti.



No comments: