ADAKAH KERAJAAN US MENGANGGAP KERAJAAN MALAYSIA KERAJAAN HARAM? AT TAKIRI, JANGAN BAI ALASAN TAK MUNASABAH.


 https://www.theedgemarkets.com/article/us-ban-fgv-palm-oil-may-trigger-ripple-effect





Tahukah kamu bahawa, semua negara-negara di benua Eropah telah menghalang atau telah melarang minyak sawit Malaysia memasuki negara mereka. Larangan mengimport minyak sawit itu kemudiannya di kuatkuasakan dengan serta merta. 

Beberapa bukan selepas itu pula...negara China turut membuat keputusan yang serupa. 

Semalam..Amerika Syarikat pula membuat keputusan yang sama. Semua arahan tentang larangan-larangan  tersebut hanya berlaku atau terjadi sewaktu KERAjaan PERIKATAN NASIONAL memerintah. 

Sebaliknya, pengeluar kelapa sawit seperti dari negara Indonesia dan Negara-negara  Afrika, masih di benarkan utk mengeksport minyak sawit mereka ke Negara-negara  Eropah, Amerika dan China.

 

Alasan yang mereka berikan:

1. Minyak sawit Malaysia tidak mempunyai mutu @  kualiti yang mereka inginkan (below standard). Malah, boleh menimbulkan masalah kesihatan. 

2. Ladang-ladang sawit di Malaysia telah memperdagangkan dan memperhambakan pekerja-pekerja  yang di ambil dari Negara-negara  lain. 

 

Tetapi sebenarnya, itu bukanlah alasan yang munasabah sebenarnya. Tetapi, kerajaan AS dan lain-lain  negara tersebut hanya menyediakan alasan yang di anggap sesuai dan wajar bagi menjaga hubungan diplomatik yang telah sedia ada.  

Menurut maklumat, alasan 'tunggal' dan satu-satunya sebab itu adalah : MEREKA MASIH TIDAK MEMPERAKUI KERAJAAN DAN PERDANA MENTERI YANG MEREKA MASIH MENGGANGGAPNYA SEBAGAI KERAJAAN HARAM!. 

Tak percaya? Maka percayalah dan ada bantahan tak? Tanya jer ni. 

Ikhlas, jujur dan benar

Mohd Asri Bakar.

 

No comments: