Sokongan 15 MP Umno punca Anwar dapat majoriti

 

Sokongan 15 MP Umno punca Anwar dapat majoriti
Anwar mengumumkan, beliau sepatutnya menyembahkan nama-nama yang menyokong beliau kepada Yang Dipertuan Agong semalam.

Berdasarkan sumber, portal berita yang baru ditubuhkan dan diketuai oleh Datuk Ahiruddin Atan, wartawan kanan yang rapat dengan Umno itu, The Vibes berkata, inilah penjelasan yang paling wajar kepada kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selepas pengumuman Anwar semalam.

Zahid dalam kenyataannya semalam berkata, beliau sedar ramai Ahli Parlimen Umno yang menyokong Anwar dan Umno tidak bercadang untuk menghalangnya.

Ini kerana, Umno telah memutuskan sebelum ini mereka tiada kerjasama rasmi dengan Perikatan Nasional (PN), ia hanya melibatkan individu Ahli Parlimen Umno sahaja.

The Vibes berkata, sokongan 15 MP Umno dan kenyataan Zahid inilah penjelasan terbaik kenapa Anwar berkata, majoriti MP yang menyokong beliau adalah berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Dalam masa yang sama, Anwar mendapat sokongan sepenuhnya MP bukan Bumiputra.

Dengan sokongan 42 MP DAP, AMANAH (11), Warisan (9), Upko (1) dan PKR (38) ditambah dengan sokongan 15 MP Umno, Anwar kini akan mengambilalih Kerajaan Persekutuan.

“Ia belum termasuk lagi lima MP yang bersama Tun Dr Mahathir Mohamad, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang kini bebas dan dua MP dari Parti Sarawak Bersatu yang belum jelas pendirian mereka,” lapor The Vibes lagi.

Media itu juga melaporkan, 15 MP Umno ini telah memberikan sokongan kepada Anwar untuk membentuk kerajan tanpa mengharapkan apa-apa jawatan.

Sebelum ini, ketika ditanya, berapa jumlah sokongan kepadanya dan siapa mereka, Anwar berkata beliau mahu menyembahkan perkara itu kepada Yang Dipertuan Agong.

“Biarlah baginda menjadi orang pertama mengetahui siapa mereka,” kata Anwar dalam sidang medianya semalam.


No comments: