SELEPAS JADI KERAJAAN, BARU PAS PIS PUS SEDAR BANYAK TIDAK BOLEH DIBUAT



Selepas menjadi kerajaan barulah Pas memahami kaedah pentadbiran negara, dakwa aktivis ekoran tindakan diam pemimpin dan penyokong parti itu dalam menghadapi isu semasa sejak kebelakangan ini.

Aktivis Jamzuri Ardani telah menyenaraikan 11 perkara apa yang selama ini tidak difahami oleh Pas tetapi hanya difahami selepas mereka menjadi kerajaan.

“Bila dah jadi kerajaan baru lebai faham,” tulis Jamzuri sambil menyenaraikan 11 perkara itu

Perkara pertama yang dinamakan oleh Jamzuri adalah tindakan Tabung Haji menstrukturkan semula aset adalah bijak.

Ini berikutan laporan pendapatan besar Tabung Haji sebagaimana yang diumumkan dalam laporan setengah tahun pertama TH untuk 2020.

Pas juga, kata Jamzuri, baru mula memahami bahawa tanaman buluh adalah berpotensi besar untuk industri baru.

Ini disahkan sendiri oleh Menteri Perusahaan Utama, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali yang kini galak membuat kempen menanam buluh.

Padahal sebelum ini beliaulah yang banyak menyerang Teresa Kok ketika Menteri Kerajaan Pakatan Harapan itu membuat promosi untuk tanaman buluh.

Pas juga, kata Jamzuri, baru sedar bahawa golongan Mak Nyah perlu disantuni bukannya dikecam sebagaimana yang dibuat Pas sebelum ini.

Begitu juga kempen “Beli barangan Muslim first” tidak sesuai dijadikan agenda kerajaan kerana kerajaan perlu menjaga kepentingan semua kaum di negara ini.

Padahal, Pas bersama Umno galak membuat kempen BMF bagi menekan DAP seolah-olah semuanya salah DAP.

Pas juga, kata Jamzuri, baru sedar bahawa meminum sesudu extract minyak sawit setiap hari adalah baik untuk kesihatan.

Ini berikutan pengesahan Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang menegaskan amalan meminum minyak sawit merah memang digalakkan kerana ia mengandungi khasiat yang tinggi.

Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir berkata, kempen minum sesudu minyak sawit sehari yang dijalankan MPOB adalah merujuk kepada minyak sawit merah, bukan minyak sawit yang yang biasa digunakan untuk memasak.

“Sebenarnya yang kita kempen sesudu minyak sawit sehari adalah minyak sawit merah, bukan minyak masak.

“Ia merupakan sumber vitamin A dan E yang sangat baik untuk jantung, kesihatan mental, untuk diabetes dan sebagainya,” kata beliau pada sidang media sempena program Jom MSPO (Pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia) peringkat Kelantan di Machan.

Pas juga, kata Jamzuri, baru sedar bahawa harga minyak tidak boleh ditetapkan, tapi hanya boleh distabilkan selepas menjadi kerajaan.

Pas juga baru sedar bahawa menghapuskan hutang PTPTN tidak boleh dibuat selepas menjadi kerajaan.

Kerajaan Malaysia tak boleh bergaduh dengan negara China atas isu Uighur juga baru disedari oleh Pas selepas menjadi kerajaan, katanya lagi.

Fakta bahawa sekolah vernakular tak boleh dihapuskan dan kes Adib belum boleh buat pendakwaan lagi juga hanya baru disedari Pas selepas menjadi kerajaan.

“Dan yang paling penting serta mengejutkan Vellfire juga boleh buat drift depan stesen minyak,” katanya menyindir Pas.


No comments: