"MEMATIKAN RETORIK" - "TO KILL THE ISSUE"




1) Untuk memahami apa yang cuba saya sampaikan anda perlu membaca semua "Screenshot" yang saya sertakan. Ianya saya petik dari artikel-artikel saya tulis sebelum ini dan dijadikan "Excerpt" atau keratan hujah yang cuba disampaikan.

2) DSAI telah menjawab "tohmahan" beberapa individu dalam PH sendiri melalui Kenyataan Media bersama mereka. Bunyinya Tegas dan Keras dengan ayat ini terutamanya...
"𝙄𝙣𝙜𝙞𝙣 𝙨𝙖𝙮𝙖 𝙩𝙚𝙜𝙖𝙨𝙠𝙖𝙣 𝙞𝙖 𝙩𝙚𝙧𝙣𝙮𝙖𝙩𝙖 𝙝𝙚𝙡𝙖𝙝 𝙠𝙚𝙡𝙤𝙢𝙥𝙤𝙠 𝙮𝙖𝙣𝙜 𝙠𝙚𝙢𝙖𝙧𝙪𝙠 𝙠𝙪𝙖𝙨𝙖. 𝙁𝙞𝙩𝙣𝙖𝙝 𝙖𝙠𝙖𝙣 𝙙𝙞𝙟𝙖𝙙𝙞𝙠𝙖𝙣 𝙙𝙖𝙡𝙞𝙝 𝙙𝙖𝙣 𝙖𝙡𝙖𝙨𝙖𝙣 𝙢𝙚𝙧𝙚𝙠𝙖 𝙗𝙚𝙧𝙩𝙖𝙥𝙖𝙠".
3) Jika mereka ada perasan malu, mereka sepatutnya menghentikan gerakan yg DSAI anggap sebagai "helah kelompok yang kemaruk kuasa", Jelas di sini bahawa DSAI tahu mereka gilakan kuasa. MSO pernah menulis tentang "Kemabukan Kuasa" dan saya juga pernah tulisan "Kisah Pemabuk-pemabuk Yang Tenang". Maka ia jelas, itu adalah matlamat mereka.
4) DSAI telah sebut "Kelompok yang Kemaruk Kuasa" dan saya namakan sebagai KKK atau #K3, bukan K9 sebab itu unit ANJING, takkan dan tak mungkin kita nak samakan mereka dengan ANJING belaan seorang warga emas berusia 95 tahun yang belum cukup nyanyuk apabila dipertontonkan di hadapannya peluang mendapatkan "KUASA"??
5) Saya melihat bahawa PH telah terbelit dgn keputusan dan Slogan "mengembalikan Mandat Rakyat" dan memberikan "keutamaan mengambil alih semula kerajaan". Sekarang, ia menjadi satu Retorik bagi #K3. Mereka sedang MENUNGGANG RETORIK ini demi meraih sokongan sehinggakan tidak dapat tidak, DSAI mereka anggap WAJIB menerima Option 2 bagi menobatkan Org Tua itu atau calon PM SEBULU beliau sebagai PM9 jika kerajaan PN boleh dijatuhkan.
6) #K3 sudah menjadi TAKSUB dan OBSES kpd RETORIK ini sehingga mencetuskan pergeseran dalam PH malah DSAI sendiri diserang dan dihina oleh penyokong-penyokong parti komponen. Ini adalah "Wrong Signal" kepada rakyat dan ia sangat merbahaya kepada imej Pakatan Harapan yang secara tiba-tiba atau bila-bila masa mungkin terpaksa menghadapi Snap Election atau PRU15.
7) Oleh yang demikian, PH perlu "mematikan" Retorik "Mengembalikan Mandat Rakyat" kerana ia sebenarnya telah dihancurkan sebaik sahaja Org Tua itu meletakkan jawatan sebagai PM. Semuanya telah musnah, hancur lebur malah ada antara yang terlibat memberikan mandat itu telah beralih ke Perikatan Nasional (PN). Naratif yg patut diangkat ialah "Mendapatkan Mandat Baharu" yg lebih segar dari Rakyat di PRU15 nanti.
8) Dalam usaha meredakan ketegangan antara pemimpin dan juga antara penyokong, PH perlu membatalkan niat asal untuk "mengambil alih semula kuasa kerajaan" secara SD atau tanpa pilihanraya kerana ini hanya menyebabkan kita hilang tumpuan kepada persiapan menghadapi Snap Election atau PRU15. Sbb cara itu juga boleh ditafsirkan sebagai cara pintu belakang atau tebuk atap.
9) Apabila DSAI berkata bahawa PH tidak digabungkan untuk memenuhi keperluan semasa seperti nak rebut kuasa PM dan jatuhkan kerajaan PN, sebaliknya mahu memastikan agenda "REFORM" itu berjalan, ada penyokong #K3 terus mempersoalkan APA SEBENARNYA KEPERLUAN SEMASA PH? Di sini saya rasa penting utk DSAI dan PH melakukan penegasan semula bahawa KEPERLUAN SEMASA PH kini adalah persediaan untuk menghadapi pilihanraya dan memperjuangkan isu-isu rakyat.
10) Oleh itu adalah lebih baik jika No. 1 PH boleh matikan Retorik "mengembalikan mandat rakyat" dgn cara SD atau "Tebuk Atap" PN, sebaliknya digantikan dgn "mendapatkan semula Mandat Rakyat yg baharu dan segar" di Snap Election atau PRU15. No. 2 "Keutamaan Mendapatkan Semula Kuasa Kerajaan" digantikan dengan "Keutamaan berMUAFAKAT, menggembeling tenaga bersama Menghadapi Pilihanraya".
"𝗞𝗶𝗹𝗹 𝘁𝗵𝗲 𝗶𝘀𝘀𝘂𝗲. 𝗢𝗻𝗰𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗳𝗼𝗿 𝗮𝗹𝗹".
Wallahualam.
Zus Din
01 Julai 2020
#SETIAKAWAN

No comments: