‘Ustaz Walaun’ mengamuk salahkan DAP dalam temubual secara online

WALAUN MENGAMUK SALAHKAN DAP DEBAT ISU RUU355.

WALAUN MENGAMUK SALAHKAN DAP DEBAT ISU 355.


‘Ustaz Walaun’ mengamuk salahkan DAP dalam temubual secara online
Wawancara melalui online ini disiarkan oleh Hazmi melalui facebook beliau.

Kreativiti. Itulah yang digunakan oleh pelbagai pihak untuk menyampaikan mesej mereka ketika negara sedang berdepan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ekoran wabak Covid-19.
Hazmi Hassan atau lebih dikenali sebagai Jeming Hassan, Ketua Pemuda AMANAH Kelantan, adalah antara yang menggunakan kreativiti untuk menyampaikan mesej politik beliau.
Hazmi membuat satu temubual olok-olok tetapi kandungannya adalah realiti yang berlaku dalam Pas sekarang. Isunya adalah RUU355.
Rancangan yang dinamakan “Bicara Membawang Malaysia” itu menampilkan ‘Ustaz Walaun’ yang dilakonkan sendiri oleh Hazmi.
Mereka berbicara sekitar RUU 355 yang merupakan isu penting yang diperjuangkan oleh Pas sebelum pilihanraya ke 14 lalu.
Bagi Hazmi, RUU 355 yang ingin meletakkan undang-undang Islam lebih tinggi berbanding apa yang ada sekarang patut dibuat oleh Pas sekarang kerana Menteri Undang-undang sekarang adalah Setiausaha Agung Pas sendiri, Datuk Takiyuddin Hassan.
Usul bagi memberikan bidang kuasa yang lebih luas kepada perundangan Islam telah dibuat melalui usul persendiriaan yang dikemukakan sendiri oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada tahun 2016 lalu.
Abdul Hadi membentangkan RUU 355 di Dewan Rakyat buat pertama kali pada 26 Mei 2016, tetapi menangguhkan perbahasan dan membentangkan versi yang disemak semula pada November 2016.

No comments: