CERITA SEBENAR 4 HOTEL TABUNG HAJI DIJUAL SIRI 2




Apabila keseluruhan assets dan liabilities dipindah milik melalui pembelian, maka UJSB akan membayar kepada TH sebanyak RM 19.9 Billion melalui tiga (3) cara seperti berikut:-
(a) UJSB akan menerbitkan RM 10 Bilion sukuk tujuh tahun;
(b) RCPS-i (Islamic Redeemable Convertible Preference Shares) dalam bahasa Melayu Saham Utama / Istimewa Islamik Boleh Ditebus Boleh Ditukar (RCPS-i) berjumlah RM 9.60 bilion; dan
(c) tunai sebanyak RM 300 Juta.
Adakah TH rugi dalam pelan penstrukturan ini dengan menjual dan memindahkan assets tersebut kepada UJSB?
Tidak! Sebab apa? Sebab harga pasaran untuk assets tersebut hanya RM 9.6 Billion sahaja. Tetapi, UJSB sanggup beli assets tersebut melebihi harga pasaran sebanyak RM 19.9 Billion.
So, TH sebenarnya sangat-sangat beruntung kerana mendapat laba besar sebanyak RM 10.3 Billion hasil penjualan assets tersebut kepada UJSB.
Bahkan, penjualan keempat-empat hotels tersebut melebihi daripada harga pasaran terkini. Bukan sahaja itu, segala liabilities juga dibawa bersama kepada UJSB.
Harga pasaran terkini adalah:-
(a) TH Hotel Terengganu : RM 88 Juta
(b) TH Hotel Alor Setar : RM 105.7 Juta
(c) TH Hotel Kota Kinabalu : RM 72.5 Juta
(d) TH Hotel Bayan Lepas : RM 59 Juta.
Harga Jualan kepada UJSB oleh TH
(a) TH Hotel Terengganu : RM 133.7 Juta
(b) TH Hotel Alor Setar : RM 160.6 Juta
(c) TH Hotel Kota Kinabalu : RM 110 Juta
(d) TH Hotel Bayan Lepas : RM 89.7 Juta
Keuntungan
(a) TH Hotel Terengganu : RM 133.7 Juta
(b) TH Hotel Alor Setar : RM 160.6 Juta
(c) TH Hotel Kota Kinabalu : RM 110 Juta
(d) TH Hotel Bayan Lepas : RM 89.7 Juta
Mana ada orang yang sanggup bayar atau beli assets melebihi harga pasaran. Melainkan memang struktur ini sengaja dibuat untuk membantu TH yang sememangnya tengah tenat akibat daripada pengurusan dan pentadbiran pada zaman kerajaan lama.
Baiklah, sekarang saya akan cuba jawab dan tackle segala kerisauan dan kebimbangan netizen terhadap pelan penstrukturan ini terutamanya assets TH yang dijual dan dipindah milik kepada UJSB.
Berikut adalah rungutan dan kerisauan umum:-
(a) nasib pekerja-pekerja yang diberhentikan dan hilang mata pencarian dengan THHR;
(b) assets milik TH dijarah dan tergadai kepada pihak lain;
(c) assets TH dikawal dan dikuasai oleh Menteri Kewangan iaitu Lim Guan Eng – Cina DAP, sentiment harta umat Islam tergadai di tangan Cina dan kerisauan dan bimbang andai assets tersebut akan terjual kepada taukey Bukan Islam.
Penjelasan saya berhubung isu-isu diatas adalah seperti berikut:-
A. Nasib Pekerja-pekerja
A.1 Dalam mana-mana struktur penjualan, pembelian dan pemindahan assets ini, tidak dapat tidak, ianya akan mengalami proses yang melibatkan pekerja. Dalam erti kata lain, ianya adalah transfer of assets / business together with employees.
A.2 Bila kita pindah / jual assets atau business dari A kepada B, maka pekerja-pekerja tidak boleh dipindahmilik / dijual begitu sahaja sebagaimana yang kita lakukan pada assets tersebut. Ini kerana, pekerja tersebut berkerja dan digaji di bawah majikan A.
A.3 Maka, pemindahan tersebut tidak dapat dilakukan melainkan majikan A perlu memberhentikan terlebih dahulu pekerjanya dan majikan baru, iaitu B, akan mengeluarkan surat tawaran bekerja kepada pekerja tersebut.
A.4 Situasi ini pernah berlaku dalam negara kita. Sebagai contoh, penstrukturan semula MAS dan penubuhan MAB. Kan dahulu gempar dalam negara dan siap ada buat majlis doa selamat bagai, dan solat hajat. Dalam proses tersebut, MAS mengeluarkan surat berhenti (MSS or VSS) kepada pekerjanya dari terus berkerja dengan MAS dan seterusnya MAB mengeluarkan surat tawaran berkerja untuk berkerja dengan MAB.


No comments: