SIAPAKAH HANTU RAYA ITU



Tamrin Tun Ghafar
Isnin - 20/01/2020
(1 - 22)

1. Lagu 'Masih Kah Kau Ingat' nyanyian Kumpulan Kopratasa di satu ketika dahulu mengingatkan kita kisah seorang DURJANA yang saya gelar 'Hantu Raya'.

2. Sebenarnya dek sebab perangai buruk dan jijik beliaulah yang menggerakkan saya mula menulis.

3. Dari lebih 100 artikel, tidak kurang 18 artikel yang saya tujukan kepada beliau.

4. Bertajuk 'Sudah Sampai Masanya Hantu Raya Ini DiTangkap Dan Di Lokap' adalah antara tulisan yang telah diviralkan pada penghujung tahun 2017.

5. Pada usia 48 tahun, Dzulkifli Ahmad yang berasal dari Kepala Batas, Pulau Pinang telah dilantik sebagai
KP SPRM yang baru.

6. Pelantikan beliau oleh Najib Tun Razak yang berkuatkuasa mulai 1hb Ogos 2016 adalah bagi menggantikan Abu Kassim Mohamed yang 'dipeti sejukkan' atau 'cold storage' ke satu jawatan baru yang diwujudkan khas, 'Pakar Perunding Integriti, Fakulti Undang-Undang di UITM'

7. 5 hari, iaitu pada 14hb Mei 2018 ekoran kekalahan UMNO-BN pada Pilihanraya Umum yang berlangsung pada 9hb Mei 2018, Dzulkifli meletakan jawatan sebagai KP SPRM yang sepatutnya berakhir pada 1hb Ogos 2021.

8. Mengikut rekod beliau merupakan KP SPRM yang paling TIDAK BERMARUAH dan BANGSAT jika dibandingkan dengan mereka yang pernah menerajui agensi tersebut.

9. Pada 20hb September 2017, dengan sombong, biadap dan tanpa merasa salah, SECARA TERBUKA beliau telah mempersoalkan keputusan Kerajaan menubuhkan Jabatan Integeriti Urus Tadbir Negara atau JITN.

10. Sepatutnya beliau berbincang SECARA TERTUTUP dengan Menteri yang bertanggung jawab; perbuatan tersebut telah MELANGGAR Peraturan 19 Pegawai Awam, Kelakuan dan Tatatertib (1993).

11. Seksyen 498 Kanun Keseksaan - MENGGODA wanita yang sudah berkahwin (bersuami) adalah salah.

12. Walau pun akhirnya mereka bernikah juga namun perbuatan SUMBANG HARAM yang dilakukan dengan Hazleen Hatta yang pada masa itu maseh bersuami adalah satu kesalahan undang-undang; hukumannya ialah 2 tahun penjara.

13. Bagi menutup kecurangan yang dilakukan, beliau PERLU BERLAKON sebagai seorang yang boleh dicontohi dengan berkhutbah dan dipercayai dengan membaca sajak dan sebagainya.

14. Beliau bernasib baik kerana Kerajaan UMNO-BN bukan sahaja tidak menggambil tindakan malah beberapa orang Menteri ketika itu termasuk Zahid Hamidi dan Salleh Said Keruak yang sanggup membela beliau.

15. Sehingga sekarang tidak dipastikan siapakah yang membiayai kos penerbangan, penginapan dan lain-lain beliau ke Bali, Hong Kong dan mungkin ke negara lain bersama Hazleen dan pegawai-pegawai SPRM yang dikudakan; SPRM kini perlu siasat secara menyeluruh.

16. Apabila salah seorang pegawai SPRM ditangkap berkhalwat dengan seorang janda yang kebetulan bertugas di pejabat beliau, tidak ada sebarang tindakan pun diambil; yang hairannye mengapa pegawai-pegawai lain khususnya Azam Baki TIDAK BERTINDAK dan BERSUARA, hanya setakat membiarkan sahaja 'Hantu Raya' ini berkeliaran seolah-olah negara ini dia yang punya.

17. Itulah keadaan SPRM ketika beliau menerajuinya.

18. Kini rahsia sebenar kehebatan beliau TERBONGKAR apabila SPRM di bawah pimpinan Latheefa Koya melondehkan kepada rakyat jelata beberapa perbualan telefon di antara beliau dan Najib.

19. Perbuatan KEJI beliau apabila beliau SANGGUP MEMBOCORKAN RAHSIA SIASATAN salah laku Najib Tun Razak berhubung dengan kes penipuan 1MDB.

20. Ekoran TINDAKAN JAHAT itulah menyebabkan Abu Kassim Mohamed dikucilkan sebagai KP SPRM dan tempatnya diambil alih oleh 'Hantu Raya' ini.

21. MEMBOCORKAN RAHSIA KERAJAAN oleh Penjawat Awam adalah satu kesalahan yang tidak boleh dipandang ringan.

22. SEMOGA HUKUMAN SETIMPAL DIJADIKAN CONTOH AGAR IA TIDAK AKAN DILAKUKAN OLEH PENJAWAT-PENJAWAT AWAM LAIN.

Wassalam
Terima Kasih

No comments: