MASIH INGAT KEJADIAN RUNTUHAN TREN DITANAH SUCI..??


MOHD SHAH RIM


𝗠𝗮𝗷𝗹𝗶𝘀 𝗣𝗲𝗻𝘆𝗮𝗺𝗽𝗮𝗶𝗮𝗻 𝗦𝘂𝗺𝗯𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗦𝗮𝘂𝗱𝗶 𝗞𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗠𝗮𝗻𝗴𝘀𝗮 𝗥𝘂𝗻𝘁𝘂𝗵𝗮𝗻 𝗞𝗿𝗲𝗻


Hari ini diadakan Majlis Jamuan Tengahari YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) Bersama Waris dan Mangsa Kemalangan Kren di Makkah, di Kompleks Islam Putrajaya.

Majlis turut diserikan kehadiran Tuan Yang Terutama Dr. Mahmoud Hussien Saeed Qattan, Duta Besar Di Raja Arab Saudi di Malaysia،, YB Timbalan Menteri Puan Hj. Fuziah Salleh, Pengerusi TH Tan Sri Md Nor bin Md Yusof, CEO TH Tuan Hj Nik Mohd Hasyudeen bin Yusof dan tetamu lain.
Tetamu yang diraikan para waris kepada mangsa, begitu juga mangsa tercedera dalam insiden tersebut.
Pada Musim Haji 1436H, berlaku insiden kemalangan kren di Masjidil Haram mengorbankan 7 jamaah haji Malaysia, dan 3 tercedera.
Insiden berlaku ini sesuatu yang tidak dapat dielakkan, kita melahirkan kesedihan dengan apa yang berlaku, terutama kepada semua mangsa dan waris yang terlibat.
Kerajaan melalui Tabung Haji sejak awal, prihatin dengan insiden yang berlaku, bersetuju menyumbangkan bantuan kewangan RM20,000 kepada waris mangsa, tambahan manfaat RM20,000 di bawah perlindungan Takaful, manakala sumbangan RM2,000 kepada jamaah yang tercedera.
Saya melahirkan penghargaan kepada Kerajaan Saudi kerana mengambil langkah segera, pantas menangani insiden ini, juga atas keprihatinan Kerajaan Saudi membantu mangsa-mangsa terlibat, memastikan rawatan terbaik diberikan kepada mereka, dan kawasan insiden dibersihkan segera.
Kita menyedari tiada nilai setara dapat menggantikan kehilangan orang tersayang, namun pemberian ini, rasa simpati dan prihatin kerajaan kepada waris mangsa terlibat, sekurangnya dapat membantu waris meneruskan kehidupan seharian dan meringankan beban ditanggung.
Kerajaan Saudi juga berbesar hati ini atas kejadian menimpa semua mangsa, bersetuju menyumbang SR1 juta kepada waris 7 orang mangsa, dan SR500 ribu kepada 3 orang mangsa.
Pembayaran ini akan dibuat terus kepada AMANAH RAYA, bagi memudahkan pengurusan wang tersebut dibahagikan kepada waris dan mangsa terlibat.
YB Dato Seri Mujahid Rawa.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri(Agama).
Imej mungkin mengandungi: 5 orang, termasuk Jaka Putra, orang senyum, orang berdiri
Imej mungkin mengandungi: 2 orang
Imej mungkin mengandungi: 16 orang, orang senyum, orang berdiri dan dalaman
Imej mungkin mengandungi: 16 orang, orang senyum, orang berdiri dan dalaman

No comments: