WALAUN PAS SESAT WAJIB BODOH

WALAUN PAS SESAT WAJIB BODOH

Cerita Benar Pemuda Pas diTanjung Piai :

Sedih untuk saya ceritakan mengenai nasib PAS diTanjung Piai.

Saya adalah pemuda Pas dari Jerantut, Pahang. Telah turun berkonvoi  dengan menaiki motorsikal  seramai lebih kurang 50 orang pemuda Pas ke Tanjung Piai untuk berkempen.

Pada sehari sebelum penamaan calon kami berkonvoi beramai ramai ke Tanjung Piai. Dalam hujan dan berpanas,  ada yang motosikal ahli kami yang rosak ditengah jalan dan terpaksa berpisah dari berkonvoi. Alhamdulillah kami sampai sesudah subuh diKampung Serkat, Tanjung Piai. 

Setelah sampai diTanjung Piai, dihari pertama penamaan calon MCA boleh dilihat yang ramai datang adalah penyokong BN dari luar Tanjung Piai yang dibawa menaiki bas bas persiaran. Kami menaiki motorsikal sendiri itulah perbezaan kami Pemuda Pas dan UmnoBN. Tiada ahli Pas lain yang kelihatan.

Penduduk Tanjung Piai sendiri tidak begitu gembira dengan PRK tersebut. Hasil temu bual saya dengan penduduk Melayu diTanjung Piai rata rata mereka amat mengagumi arwah dan usahanya selama ini yang gigih membantu dan membawa pembangunan walaupun dalam masa yang singkat. Lagipun mereka amat terkejut dengan keputusan BN meletakkan calon MCA untuk mewakili suara Melayu diTanjung Piai. Ini amat mengecewakan mereka.

Malah di malam hari kami berada diTanjung Piai, rata-rata ahli Umno tempatan amat kecewa serta ada yang memboikot PRK tersebut.  Ada yang tidak ambil kisah  dengan PRK tersebut. 

Dijadikan cerita pengalaman yang cukup terkesan dihati kami sebagai ahli Pas dan Melayu. Ada seorang ahli kami yang begitu fasih berbahasa cina telah bercampur dengan wakil jentera MCA dari Kuala Lumpur.  Ahli kami yang fasih berbahasa cina hanya mendengar sahaja perbualan Pihak MCA yang telah mengunakan bahasa cina dihadapan kami. 

Sahabat saya tersebut telah menyatakan bahawa pihak jentera MCA semasa berkempen telah mengatakan :

 1. Melayu Umno memang bodoh,  naif dan jahil kerana memberikan kawasan Melayu kepada Cina. Pasti Parlimen Tanjung Piai akan menjadi kawasan MCA selepas ini biarpun MCA jalah atau menang.  MCA tetap akan pertahankan kerusi tradisi tersebut walaupun kalah sekalipun. 

2. Melayu  UMNO  bodoh kerana termakan ugutan MCA untuk keluar daripada BN. 

3. Ternyata mereka akan mengunakan lagi ugutan  tersebut kerana Umno hakikatnya memerlukan undi Cina daripada wakil MCA semasa pru15 nanti. 

4. MCA juga mengatakan pada Pru-15 nanti bangsa Cinalah  yang akan menjadi "King Maker" yang sebenarnya. Maka MCA akan memainkan peranan untuk mengugut Umno supaya BN/UMNO  mengikut segala kemahuan MCA dan bangsa Cina.

6. MCA berkata lagi kita ini untung demi "National Service" kita ada pihak  "Kongsi" yang memperjuangkan matlamat dan kemahuan kaum Cina di Malaysia seperti Dong Zhao. Tidak seperti Umno yang sememangnya takut bila kita mengugut mereka.

Saya cukup tergaman bila  sahabat saya berkata demikian.  Saya tidak percaya . Sahabat saya berkata itulah kelemahan bangsa Melayu jika satu meja pun kaum Cina boleh menikam kami berkali kali dihadapan kami, akibat tidak faham bahasa percakapan mereka sedangkan ada jentera Umno yang gelak sakan bersama MCA walaupun tidak faham perbualan MCA tersebut. 

Saya mengambil keputusan pada esok hari untuk terus pulang ke Pahang daripada saya membuang masa kepada PRK yang tidak berfaedah kepada bangsa Melayu dan Islam.

Umpama "Bumi dipijak milik Orang".

Nukilan ikhlas pemuda Pas Pahang.

# Tetap bersama Melayu Islam.

No comments: