5 PUNCA UTAMA KEKALAHAN PH.


Terjemahan dari tulisan 

Anillnetto.com.


Anil Netto mencerminkan kekalahan PH yang mengejutkan dalam pilihan raya kecil semalam.

Pakatan Harapan yang  kalah dalam pemilihan di Tanjung Piai semalam adalah yang paling teruk dalam semua pilihan raya yang diadakan sejak pilihan raya umum 2018.

Tetapi margin kekalahan 15,086-undi pasti telah mengejutkan banyak pakar. Namun, terdapat tanda-tanda di sana bahawa kekalahan yang mengejutkan adalah kerana undi protes rakyat.

Apakah faktor utama di sebalik kemuncak kekalahan  ini pada pemilihan Tanjung Piai? Bagaimanakah PH kehilangan  kerusi Tanjung Piai - dengan faktor 1: 2.5 - kepada gabungan parti-parti yang telah menaikkan dan mengamalkan kleptokrasi secara global sehingga tahun 2018?(BN)

1. Anda tidak boleh mengalahkan Umno dan Pas dalam bermain  isu ras dan agama

Umno dan Pas adalah "Raja" dalam permainan isu kaum dan agama.

PH, sebaliknya, telah diundi dalam satu gelombang harapan untuk sebuah negara Malaysia yang baru melampaui politik lama bangsa dan agama. Dan seketika selepas pilihan raya umum, ia mempunyai kelebihan.

Punca utamanya dari  Umno dan Pas ialah mereka  dengan cepat   melupakan  luka mereka,  Dan kememuncaknya dalam perhimpunan untuk menentang pengesahan Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi kaum dan bangsa . Mereka telah memaksimumkan  propaganda tentang Melayu-Muslim dipinggirkan di bawah pentadbiran baru.

2.Janji-janji yang tidak dipenuhi.

Kegagalan untuk memansuhkan undang-undang yang menindas dan lambatnya pembaharuan kepada institusi pemerintahan telah memicu kekecewaan.

Benar, pentadbiran baru telah mereformasi Suruhanjaya Pemilihan dan meletakkan mekanisme pembaharuan institusi, yang dapat dipuji.

Tetapi apabila ia melibatkan kepada wang yang besar, bukannya mereformasi syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan, firma-firma ini telah dipindahkan ke kementerian yang dikawal Bersatu, termasuk Jabatan Perdana Menteri, yang lengkap dengan beberapa lantikan politik yang mengetuai beberapa syarikat ini.

Perkara yang sama berlaku di kerajaan negeri seperti Selangor dan Pulau Pinang, di mana pelantikan politik kepada syarikat berkaitan kerajaan(GLC DAN GLIC)  telah menimbulkan kegelisahan,  sementara lantikan oleh  Ketua Menteri Incorporated masih kabur.

Mengenai janji pilihan raya PH untuk memansuhkan undang-undang yang menindas, ramai di kalangan orang ramai tidak terkesan dengan penggunaan Sosma untuk menahan mereka yang dituduh menyokong Harimau ,Pembebasan Tamil LTTE dan ini bertentangan dengan agenda pembahruan.

Sosma adalah salah satu undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan. Salah satu sebab yang mengundi menentang Barisan Nasional ialah mereka tidak menyukai undang-undang menentang seperti Sosma, Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi dan Akta Pencetakan dan Penerbitan.
Sosma adalah salah satu undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan. Salah satu sebab yang mengundi menentang Barisan Nasional ialah mereka tidak menyukai undang-undang menentang seperti Sosma, Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi dan Akta Pencetakan dan Penerbitan.

Mengapa sokongan bukan Melayu untuk Pakatan Harapan tergelincir?

Pada masa lalu,  Gerakan Mansuhkan ISA Gerakan Mansuhkan (Abaikan pergerakan ISA) menganjurkan perhimpunan besar terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri, yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan. Ini yang ditekan oleh bekas Perdana Menteri Najib Razak untuk memansuhkan perbuatan itu - walaupun dia segera membawa masuk Sosma dan undang-undang lain yang membolehkan penahanan tanpa perbicaraan.

Dan di sini kita berada di Malaysia baru yang masih menggunakan undang-undang penindasan era Najib ini. Apa pendapat orang ramai tentang hal ini? Sudah tentulah ianya merupakan undang undamg zalim yang masih ditiru dan tidak menampakkan sebarang pembahruan walau telah memerintah selama setahun setengah.


3. Tidak cukup dilakukan untuk golongan bawah B40

Salah satu isu utama dalam pilihan raya umum 2018 ialah "Barang Naik" atau kenaikan kos sara hidup.

Ya, pemerintah PH baru menghilangkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan.yang dibenci dan memulihkan Cukai Jualan dan Perkhidmatan yang sebelumnya. Tetapi penggantian cukai penggunaan ini tidak membuat banyak perbezaan kepada kebanyakan poket orang terutamanya golongan B40.

Sistem cukai dan cukai kekayaan yang progresif akan membolehkan kerajaan memperuntukkan lebih banyak dana untuk perkhidmatan penting yang akan memberi manfaat kepada lebih ramai orang. Sebaliknya, kerajaan tetap sukar ditekan secara kewangan untuk membuat penambahbaikan yang substansial terhadap perkhidmatan ini.

Sekiranya kerajaan PH benar-benar mahu meringankan nasib rakyat, ia harus memberi tumpuan kepada beberapa bidang utama di mana orang akan melihat perbezaan serta-merta.Mungkin rakyat melihat bagaimana kerajaan Penang dan Selangor yang berjaya meringankan beban rakyat ketika BN gagal melaksanakannya di peringkat national.

Ia harus campur tangan untuk menaikkan bekalan dan kualiti rumah yang mampu dimiliki di bawah RM200,000. Ia sepatutnya berhenti bergantung  kepada pemaju mewah yang sedang membina rumah-rumah mahal yang tidak mampu dibeli  penduduk setempat dan rakyat.

Ia harus memperbaiki sistem penjagaan kesihatan awam, memendekkan senarai menunggu, memudahkan kawasan yang penuh sesak, meningkatkan ruang untuk katil dan melepaskan  Faktor rawatan  ke sektor swasta dengan memperbaiki keadaan kerja untuk pakar dan doktor. Skim MySalam tidak berbuat demikian. 
Menggalakkan pelancongan perubatan membuat kan para pelancong ini berkongsi dengan warga tempatan di hospital kerajaan atau swasta  menjadi lebih buruk.

Ia perlu memperbaiki sekolah kebangsaan, walaupun ini mungkin mengambil masa yang lebih lama. Setakat ini, perubahan hanya menyentuh permukaan.
Ia harus memberi tumpuan kepada bentuk pengangkutan awam yang cekap dan berkesan (bas dan trem di peringkat jalan) dan bukannya lebuh raya multibillion ringgit dan projek kereta api yang mahal mahal . Ini akan membolehkan ramai orang biasa menyimpan wang untuk membeli kereta dan beralih kepada pengangkutan awam yang lebih berpatutan. 

Tol lebuh raya harus tetap tetapi dana harus digunakan untuk meningkatkan pengangkutan awam. Projek kereta nasional ketiga harus diubah menjadi sebuah projek bas kebangsaan.

Ia harus memberi tumpuan untuk meningkatkan pengeluaran makanan domestik dan melindungi  harga barang  makanan tempatan. Harga barangan makanan asas telah meningkat. Oleh itu, kita perlu melindungi dan menyokong petani dan nelayan kita supaya mereka boleh menuai dan menangkap ikan terutamanya dalam era perubahan iklim ini. 

Perkara terakhir yang perlu kita INGAT: JANGAN mengubah tanah ladang kepada pembangunan hartanah DAN JANGAN memusnahkan ekologi pesisir untuk penambakan tanah secara besar-besaran.



BACA LEBIH: Pilihan raya kecil Cameron: Faisal Hazis Aliran untuk menyederhanakan forum TV 'live'
Lihat Jeyakumar Devaraj "Apa yang perlu diambil untuk menangani kemiskinan di Malaysia?" Untuk mengetahui apa lagi yang boleh dilakukan.

Titik di sini ialah yang memberi tumpuan kepada kepentingan Perniagaan Besar hanya akan menumpukan kekayaan di tangan beberapa orang  kayaraya manakala yang lain akan berjuang dan berada ditahap kemiskinan lama.




4..Langkah sumbang PH
PH membunuh diri  dengan beberapa langkah kontroversi.

Kehadiran ahli politik Bersatu dan pemimpin gabungan Pakatan Rakyat - Dr Mahathir Mohamad, Mohamad Sabu, Azmin Ali dan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman - bersama-sama dengan pemimpin PAS dan Umno di Kongres Kebesaran Melayu baru-baru ini tidak baik dengan pandangan sebahagian rakyat.

Pemimpin PH, khususnya Bersatu, mungkin menganggap kehadiran mereka di perhimpunan itu akan meningkatkan profil mereka sebagai juara masyarakat Melayu. Tidak begitu. Bukan sahaja kehadiran mereka gagal menaikkan sokongan orang Melayu terhadap PH, tetapi retorik perkauman yang melampau di perhimpunan juga menjejaskan sokongan PH di kalangan kumpulan etnik minoriti.

Kenyataan menteri kewangan bahawa kerajaan akan menyalurkan RM60 juta kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman untuk tahun ini dan seterusnya, dengan syarat MCA menyerahkan kawalan kolej itu, dilihat oleh sesetengah pihak sebagai tidak wajar. Kolej universiti telah menyediakan alternatif yang berharga kepada pelajar yang mahukan pendidikan tinggi berkualiti dengan kos yang berpatutan. Siapa yang akan mengambil alih kolej universiti jika MCA melepaskan kawalan?

Kontroversi lain yang menjejaskan PH ternyata termasuk kehadiran Zakir Nair dan isu khat.

Ramai pengundi menunjukkan ketidakpuasan mereka dengan mengundi MCA-BN atau Gerakan pada pilihan raya kecil ini - bukan kerana mereka menyukai parti-parti ini tetapi kerana mereka mahu mengajar Bersatu sebagai pelajaran dan tidak membawa kepada cara Umno lama. Mereka tidak mahu membiarkan  begitu sahaja. Ini semua boleh diramal.

5.Perbezaan aliran dalam  PH sendiri tentang kemasukan Umno.
Percubaan Bersatu untuk menarik unsur-unsur tertentu Umno tidak berlaku dengan baik dan penerimaan pengundi. Orang dapat melihat apa yang sedang berlaku - jangan memandang rendah mereka.

Bersatu memenangi kerusi paling sedikit dari semua parti PH pada pilihan raya umum 2018. Pemimpinnya, Mahathir, harus menganggap jawatan Perdana Menteri, ihsan rakan-rakan gabungannya.

Tetapi kemudian Mahathir mula menerima pembelot Umno untuk meningkatkan kerusi partinya dan menguatkan kuasa tawar-menawar di dalam PH. 
Promosi beliau terhadap Azmin Ali dan puaknya dalam PKR dan keengganan PM untuk mengesahkan tempoh selama dua tahun untuk meletak jawatan telah menyebabkan orang ramai merasa sangsi  kepada Orang ramai . Mereka mengundi bukan untuk mengekalkan Mahathir.

Semua ini tidak disedari dan menyumbang kepada kekalahan PH di Tanjung Piai. Untuk semua kecemerlangan politiknya, Mahathir, seperti penguasa-penguasa yang lain, gagal membaca denyut nadi di mana ia penting - mengetahui bila masa yang optimum untuk berhenti dan menyerahkan kuasa. 

Dia boleh melepaskan jawatan kepada Anwar dalam keadaan dipandang lebih mulia apabila dia menyatakan tarikh pelepasan jawatan PM nya lebih awal - tidak mengapa jika dia menjadi Perdana Menteri yang sudah lumpuh  selama beberapa bulan.

(BACA LEBIH: Pilihan raya kecil Rantau tidak menjadi bencana bagi Pakatan Harapan)

Sesetengah orang di groups WhatsApp mencadangkan bahawa pilihanraya Tanjung PIAI Harus dikemudikan oleh  Anwar Ibrahim. Ianya  harus dikedepankan.

Oleh kerana ianya tidak berlaku,  banyak penyokong PH tidak puas hati. 

Kumpulan berpendapatan rendah, kebanyakan mereka Melayu, nampaknya telah kembali ke Umno-BN. Di kalangan kelas pertengahan dan minoriti, sebaliknya, mereka bertembung dengan MCA-BN dan Gerakan hanya untuk memberikan sedikit pengajaran "mengajar PH pengajaran" untuk tidak memandang endah tak endah mereka begitu sahaja.

Walaupun "Barisan Nasional" (dalam realiti MCA-Umno-Pas) menang, pilihan raya kecil juga menunjukkan bahawa Umno dan Pas, untuk semua perbincangan mereka tentang muafakat Melayu-Muslim, masih harus bergantung kepada MCA untuk memenangi undi etnik Cina. 

Ini menunjukkan bahawa Umno-Pas, dalam jangka panjang, juga perlu membuat kompromi dan konsesi kepada etnik dan agama minoriti - jika tidak benar-benar bekerja bersama - jika mereka mahu menawan semula kuasa persekutuan.

Di tengah-tengah semua ini, Yayasan Tindakan keadilan dan Perpaduan Malaysia (Maju) Siti Kasim telah mengetepikan kekecewaan, terutamanya di kalangan kelas pertengahan bandar. Forum perasmian kumpulan di KL menarik kira-kira 2,000 orang yang tidak selesa.

Maju belum boleh memainkan peranan yang serupa dengan apa yang dilakukan oleh Bersih pada tahun-tahun Najib  berkuasa - tetapi kali ini dalam mempromosikan visi yang lebih inklusif, sedangkan Bersih lebih tertumpu pada pembaharuan pilihan raya.
Walaupun "Barisan Nasional" (dalam realiti MCA-Umno-Pas) menang, pilihan raya kecil juga menunjukkan bahawa Umno dan Pas, untuk semua perbincangan mereka tentang muafakat Melayu-Muslim, masih harus bergantung kepada MCA untuk memenangi undi etnik Cina. Ini menunjukkan bahawa Umno-Pas, dalam jangka panjang, juga perlu membuat kompromi dan konsesi kepada etnik dan agama minoriti - jika tidak benar-benar bekerja bersama - jika mereka mahu menawan semula kuasa persekutuan.


Tidak salah, projek Malaysia yang baru akan terus dilaksanakan oleh mereka yang komited untuk aspirasi mereka untuk mendapatkan keterangkuman, keadilan sosial dan sambutan kepelbagaian etnik Malaysia.

Oleh itu, Jika satu lagi pilihan raya kecil, satu lagi panggilan untuk pemimpin PH. Mereka yang berharap untuk Malaysia yang lebih inklusif tidak akan gembira dengan kemenangan BN ini. Tetapi ada pelajaran yang perlu dipelajari.

Mudah-mudahan, pemimpin PH akan mematuhi mesej utama yang dihantar oleh pengundi. Mereka tidak boleh memainkan kad ras dan agama yang sama seperti Umno Pas dan berharap dapat menang. Mereka perlu membuat naratif mereka sendiri untuk Malaysia yang lebih inklusif dan mempunyai keberanian, visi dan kesungguhan untuk menerimanya.

Perjuangan untuk jiwa Malaysia terus berlanjut.






No comments: