BUKTI PH ITU BARUA DAP TERBUKTI DI TG PIAI BILA PH LETAK CALON MELAYU DARI BERSATU?*

Oleh : Yeop Antan


Sebelum ni puak lebai dan UMNO mendendangkan lagu Melayu... Islam... Melayu... Islam... Penyatuan Ummah... Beli barangan Islam dulu... bla... bla... bla... Kemudian mereka tuduh PH ni barua DAP dan PH ni dikawal oleh DAP...

Tiba2 Allah uji dengan PRK Tg Piai.  Irama Melayu Islam tiba2 jadi slow. Sebab apa? Sebab di Tg Piai itu ramai pengundi Cina. MCA pula menuntut jadi calon di situ sebab itu kerusi tradisi mereka. Tiba2 lebai kata mereka sokong MCA. Maklumlah, lebai tahu parti mereka tak terdaya nak bertanding di situ. UMNO pula masih cuba nak ejas untuk bertanding di situ. Huru hara nampaknya gabungan mereka. Lebai pun hilang taring dan terpaksa akur dengan calon Cina MCA.

Betulkah PH ini barua dan dikawal DAP? Kalau betul, mengapa PH letak calon Melayu dari Bersatu untuk bertanding di Tg Piai? Bukankah di situ ramai pengundi kaum Cina? Mengapa DAP tak kawal PH untuk calon DAP bertanding?

Itulah buktinya tuduhan macai dan walaun bahawa PH ini dikawal oleh DAP itu adalah satu tuduhan bangang. Sebaliknya, hujah kita bahawa lebai ini lidahnya berbelit2 itu tepat. Undi kapir sudah halal hukumnya walau pun ada calon Melayu Islam bertanding. Berbeza dengan hukum di PRK Cameron Highland dulu bila lebai kata wajib undi calon Melayu Islam dari UMNO, dan jangan undi calon kapir iaitu seorang kaum India dari DAP.

Mudahkan jual agama?  Itulah lebai...

No comments: