APABILA TIMBALAN MENTERI SUKA BERCAKAP





Tindakan seorang timbalan menteri mendapat kecaman kerana ianya menimbulkan persepsi dikalangan rakyat. Perkara yang berkaitan dengan dasar dasar pendidikan haruslah dilihat sebagai satu perkara yang besar dalam sistem pendidikan negara.

Apa yang menjadi masaalahnya, ialah niat untuk memberikan penjelasan atau penerangan , akan tetapi maksudnya tidak sampai. Apa yang sebenarnya ingin disampaikan oleh Timbalan menteri ini?

Adakah beliau lupa bahawa ada majlis MPPK dan ianya tertakluk dibawah Menteri berkenaan iaitu Mazlee Malek. Adakah beliau suka bercakap mendahului majlis dan dibawah bidang kuasa menteri?kenapakah timbalan menteri suka bercakap sebelum sesuatu diputuskan?

Sebenarnya bukan beliau sahaja, namun dilihat menteri menteri PH kerapkali mengeluarkan pandangan tanpa merujuk atau berbincang. Bila ini berlaku, ianya menimbulkan berbagai tanggapan negetif kerana nampak sangat menteri dan timbalan tidak sependapat atau ingin mencari populariti tanpa berfikir panjang.

Inilah bahananya apabila sesuatu isu yang melibatkan dasar terutamanya dasar utama pendidikan dituturkan tanpa berfikir. Masyarakat melihat perkembangan ini sebagai tidak sihat dan mengeluarkan pendapat mengikut pandangan peribadi.


Namun pendapat peribadi dalam sesuatu isu yang melibatkan dasar negara, dari seorang timbalan menteri boleh dianggap sebagai cakap dari seseorang yang penting untuk dijadikan panduan dan pandangan rakyat.

Kini, beliau  mula menepis pula kata kata yang diciapkan didalam FB beliau.Adakah dengan permohonan maaf ini akan menyelesaikan masaalah. Sebenarnya jika untuk menunjukkan ketelusan jika salah dalam sesuatu pendangan, adalah lebih baik jangan bercakap kerana ianya akan menjadikan menteri lebih sibuk menjawab dari menumpukan kepada bidang tugas yang seharusnya meyakinkan masyarakat didalam politik Malaysia Baharu. Malahan para penyokong juga menjadi keliru dan ianya melibatkan banyak pihak bagi membetulkannya.

Seharusnyalah ianya menjadi perkara takrakhir yang harus dilakukan oleh bukan sahaja Timbalan Menteri Pendidikan ini,malahan untuk semua jemaah menteri yang sedang dinilai rakyat.Jika salah tanggapan terhadap anda, maka anda semua bertanggungjawab. Setahun adalah masa yang sesuai untuk memperbaiki apa yang kurang. Bukan sentiasa menjadikan rakyat untuk sentiasa membela dan menyokong tanpa berfikir.Rakyat bukan tunggul kayu untuk sentiasa membetulkan tindakan anda yang suka bercakap tanpa berfikir. Penilaian rakyat tidak seindah apa yang anda sangkakan. 



Hari ini ,Ahli Majlis Syura Ulama PAS, Mohd Khairuddin Aman Razali mempersoalkan kaji selidik awam oleh Kementerian Pendidikan berkenaan penambahbaikan mata pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah yang pada mulanya turut mengundang orang bukan Islam.








Image






  • Penjelasan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berhubung salah faham yang timbul berkenaan Kaji Selidik Mata Pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan.



    Ha

    No comments: