Wednesday, January 9, 2019

TREND HINA RAJA SEMAKIN BERLELUASA, KERAJAAN HARUS LEBIH TEGAS MENANGANINYA



Terlihatnya kebelakangan ini semakin ramai rakyat negara kita, tidak kira Melayu, Cina atau India, seolah-olah semakin ghairah dan seronok menghina Raja-Raja Melayu.

Komen-komen yang terpapar di media sosial akhir-akhir ini dan bagaimana ayat serta bahasa yang digunakan untuk menghina Raja-Raja itu, amatlah menyedihkan sekali.

Kenapakah mereka sanggup berbuat demikian?

Di manakah didikan dan ajaran yang mereka perolehi sejak kecil sehingga sanggup menggunakan ayat dan bahasa sedemikian rupa?

Tidakkah mereka sedar bahawa Raja, Sultan dan Yang Dipertuan Agong adalah institusi yang sah dan diiktiraf dalam perlembagaan negeri dan negara yang perlu disanjung dan dihormati?

Lebih memilukan apabila ada terdapat anak dan cucu pembesar UMNO sendiri turut terjebak ke kancah itu sehingga ibu bapanya  terpaksa memohon maaf secara terbuka.

Harus kita sedar bahawa negara kita mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan dan ia bukan saja termaktub dalam Perlembagaan, malah telah diterima sebagai sebahagian daripada ciri Malaysia.

Bukan tidak boleh berbeza pendapat atau tidak setuju dengan Raja atau Sultan, tetapi ia hendaklah dilakukan mengikut cara dan tatasusilanya.

Menggunakan bahasa kesat, berbentuk makian, carutan dan sebagainya terhadap Raja-Raja adalah tidak sesuai sama sekali, malah hanya mencerminkan hodohnya keperibadian mereka yang melakukannya itu.

Dalam hal ini, kerajaan melalui polis, SKMM yang mengawal sedia media sosial dan lain-lain agensi penguatkuasa seharusnya tampil dengan pendekatan yang lebih aktif serta menyeluruh agar gejala tidak sihat ini tidak berterusan berleluasa.

Kerajaan perlu lebih tegas dalam bertindak dan membendung agar gejala ini tidak terus berkembang yang akhirnya akan merosakkan kehidupan bernegara.

Selain tangkapan dan hukuman terhadap mereka yang melakukan kesalahan itu, peringatan atau penerangan mengenainya juga hendaklah sentiasa diperluaskan.

Dalam kehidupan yang pelbagai dan rencam di negara ini, semua orang ada peranan dan tanggungjawab masing-masing yang perlu dihormati.

Raja, Sultan dan Agong ada peranan dan tanggungjawabnya yang tersendiri yang perlu kita junjung dan hormati. 

Sebagai ketua negara dan negeri, Agong, Raja atau Sultan hendaklah kita hormati, bukan mencaci atau memaki dengan kata-kata kesat dan carutan yang tidak sepatutnya.

Lagi pun, apa yang kita dapat dengan memaki, menghina dan mencarut terhadap Raja-Raja melalui media sosial itu? (ShahbudinHusin 08/01/2019).

No comments:

Blog Archive

My Blog List

Followers