Yang tersurat dan tersirat UMNO dan Dr Mahathir Mohamad.

Foto Ron Salem.
Foto Ron Salem.
Yang tersurat dan tersirat UMNO dan Dr Mahathir Mohamad.
Pagi ini tersibar photo perjumpaan pemimpin UMNO dengan PM Dr Mahathir Mohamad. Itu bukan rahasia. Perjumpaan itu lanjutan dari Perhimpunan Damai 812. Kejayaan perhimpunan damai yang aman itu, sangat memberi kesan kepada peribadi Dr Mahathir Mohamad.
Dia bimbang akan kerjasama UMNO/PAS seterusnya ke depan itu akan memberikan jarak yang lebih luas kepada kestabilan politik Malaysia dari berbagai bangsa dan kaum. Pada Dr Mahathir Mohemad perhimpunan damai itu amat bahaya kepada parti melayu berasaskan kaum selain dari UMNO dan PAS. Kelompok melayu akan menjadi dua kubu dalam pertarungan politik Malaysia jika tidak berterusan, sekurangnya lima tahun ke depan sehingga PrU ke 15.
Dalam satu segi kebimbangan Dr Mahathir Mohemad itu ada kebenaran. Demontrasi damai yang kedepan yang melibatkan 99.9% orang Melayu memang tidak baik untuk negara. Polarisasi kaum dengan perhimpunan damai yang di dominnan orang Melayu.. bila2 masa akan berlaku di masa depan. Jika isu-isu yang merugikan Melayu dan Islam di lakukan oleh Kerajaan PH.
Maknanya Dr Mahathir Mohamad memandang dari segi perpektif itu dan kemudian masalah UMNO itu. Sebagai seorang berpengalaman dan punya ilmu pengetahuan yang luas Dr Mahathir Mohamad juga tahu dan sedar akan kedegilan ahli UMNO akar umbi yang sudah bertahun sebagai penyokong UMNO walau pun tidak di asuh dan disiapkan sebagai kader UMNO akan tetap berjuang didalam UMNO.
Keduanya Dr Mahathir Mohemad mencari jalan bagaimana mencari satu perhentian yang mana beliau boleh turun dari perjalanan sebagai Perdana Menteri, dimana penurunan di perhentian itu di sambut dengan tepok sorai dan dianggap sebagai Pahlawan dan tidak dengan ejekkan..
Kerana bukan semua orang Melayu memberikan sokongan kepadanya. Bertambah lagi orang melayu melihat bahawa beliau telah membuat kerosakan kepada orang Melayu sejak berkerjasama dengan DAP, satu parti di atas permukaan sebagai parti multirasial dan di dasarnya satu parti chauvanis perkauman Cina.
Ketiga. Reputasi Dr Mahathir Mohemad akan tercemar jika dari mulutnya membuat pengumuman bahawa Anwar Ibrahim akan menjadi pengantinya. Adakah kata-katanya di tahun 1998, 20 tahun yang lalu akan di telannya semula? Ini yang menghantui beliau, kerana visinya untuk memanjarakan Najib Razak adalah misi dan visi nombor satu. Dan ini sudah dilakukan di peringkat permulaan dan itulah intisari dan tujuan perjumpaan itu.
Adakah Ahli Parlimen UMNO dan UMNO sendiri akan digunakan untuk menghalang Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri ke 8?. Ini persoalannya. Sama-sama kita melihat perkembangannya.
Bandar Sri Permaisuri.
Dis 13, 2018.

No comments: