TUN MAHATHIR TAK PERLU JADI PM SAMPAI DUA TAHUN, JUN 2019 PALING SESUAI MENGUNDURKAN DIRI



Ketika berucap merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu malam tadi, Tun Mahathir Mohamad berkata, ucapannya tahun ini mungkin adalah yang terakhir.

Bermakna, Tun Mahathir sendiri belum pasti sama ada beliau akan merasmikan PAT Bersatu pada tahun depan atau tidak.

Tetapi, kata-kata ini bukan bererti Tun Mahathir memberi isyarat akan pergi tidak lama lagi atau memberi bayangan akan pergi meninggalkan kita semua, sebaliknya lebih menggambarkan keletihan dan kekurangan tenaganya ketika memegang jawatan ketua kerajaan ketika ini.

Dalam ucapan perasmian itu, Tun Mahathir bukan saja nampak letih, berwajah kelat dan sebutannya tersekat-sekat yang menggambarkan kepenatannya dalam usia 93 tahun ketika ini, bahkan beliau juga sehingga terlupa menyebut nama dan mengalu-alukan kehadiran Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan serta tetamu-tetamu lain ke majis perasmian itu.

Walhal, perkara itu tidak sepatutnya berlaku atas kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan dalam keadaan Bersatu merupakan parti yang membentuk kerajaan bersama PKR, DAP dan Amanah.

Kepenatan, apalagi dalam usia yang semakin tua, bukan saja boleh  membuatkan kita terlupa banyak perkara, tetapi juga menjadikan segala-galanya nampak tak kena.

Dalam konteks Tun Mahathir, memang auranya diperlukan ketika mengetuai Pakatan Harapan dan bertujuan menumbangkan Najib/UMNO/BN dahulu, tambahan lagi Anwar ketika itu berada di penjara, tetapi keperluan jadi berbeza apabila sudah menjadi Perdana Menteri.

Aura tidak penting lagi ketika memegang jawatan Perdana Menteri. Yang lebih penting sebagai Perdana Menteri ialah tenaga dan daya tahan yang akhirnya menjelmakan kemampuan berfikir untuk mengurus negara.

Dengan pelbagai mesyuarat perlu dipengerusikan, timbunan kertas kabinet mahu dibaca, beratus fail dan surat yang wajib disemak, berjumpa pelbagai jenis orang, menghadiri segala macam majlis dan program, mendengar masalah parti dan orang parti serta macam-macam hal lainnya, tidak dinafikan tugas sebagai Perdana Menteri adalah cukup meletih dan memenatkan.

Dalam hal ini, kita faham keinginan Tun Mahathir mahu memulihkan ekonomi negara dan memberi yang terbaik buat rakyat. Tetapi beliau juga harus sedar faktor usianya. Beliau bukan lagi dalam era masih gagah ketika menjadi Perdana Menteri buat kali pertama dahulu.

Yang penting, matlamat untuk menjatuhkan Najib sudah pun berjaya. Lebih daripada itu, dapat menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali melalui parti yang berbeza adalah sejarah terunggul yang terlalu sukar untuk diulangi oleh sesiapa pun juga selepas ini.

Hakikatnya, Tun Mahathir sudah mencipta banyak sejarah dalam hidupnya. Beliau tidak perlu mengejar lebih daripada itu.

Dalam keadaan ini, terlanjur Tun Mahathir sendiri sudah menyebut ucapan perasmian tahun ini mungkin yang terakhir baginya, di samping janji awalnya hanya akan memegang jawatan Perdana Menteri selama dua tahun saja, maka ada baiknya beliau memendekkan saja tempohnya memegang jawatan itu.

Sebaik-sebaiknya, cukup setahun menjadi Perdana Menteri iaitu pada Jun 2019, ia adalah tarikh yang paling sesuai untuk beliau mengundurkan diri. 

Dengan dalam kerajaan sudah ada pengganti iaitu Anwar dan dalam Bersatu pun, ada Muhyiddin dan Mukhriz yang boleh menguruskan parti, apa lagi yang Tun Mahathir risaukan?

Pada waktu ini Tun Mahathir hanya perlu berehat dan menghabiskan sisa-sisa usianya dengan tenang, sambil melalui peralihan kuasa yang aman yang akan dilakukannya, ia dengan sendirinya akan menjadikan namanya mengharum sepanjang zaman dalam lipatan sejarah buat selama-lamanya.

Jika ada cubaan untuk memaksa Tun Mahathir meneruskan khidmat lebih daripada dua tahun atau sehingga PRU15 akan datang, ia sebenarnya lebih untuk menyeksa dan menderanya semata-mata.

Janganlah ada sesiapa tergamak jadi begitu kejam kepada beliau.

Adalah lebih baik Tun Mahathir melepaskan jawatannya dengan tenang dan membiarkan penggantinya yang sudah dipersetujui oleh Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pemerintahan negara ini daripada terus menuju prospek perbalahan politik dan kuasa sekali lagi yang bukan saja belum tentu menjamin beliau mampu menang seperti dahulu, tetapi mungkin akan meninggalkan legasi dan nama buruk kepada dirinya sendiri.

Oleh itu, tak perlu Tun Mahathir mahu menjadi Perdana Menteri sampai dua tahun atau sehingga PRU15 akan datang. Tidak berbaloi dengan tahap usia dan kemampuannya ketika ini.

Sekali lagi - Jun 2019, selepas setahun menjadi Perdana Menteri adalah tarikh paling sesuai dan munasabah untuk Tun Mahathir mengundurkan diri. (ShahbudinHusin 30/12/2018)

No comments: