KENAPA MASIH ADA YANG SUKAR MENERIMA ANWAR SEBAGAI BAKAL PENGGANTI TUN MAHATHIR?


Entah sudah berapa kali, Tun Mahathir Mohamad nampaknya sekali lagi terpaksa mengulangi janjinya untuk menyerahkan kuasa kepada Anwar Ibrahim.

“Rakyat mahu Perdana Menteri baru, bukan Perdana Menteri lama ini, tetapi pada masa itu (sebelum pilihan raya umum ke-14) mereka tiada pilihan kerana pemimpin lain berada dalam penjara dan beliau (Anwar) pun tak boleh menerajui parti.

“Justeru, saya bersetuju bahawa saya akan berada di sana mungkin untuk dua tahun dan pemimpin baru akan mengambil alih kepimpinan.

“Itu janji saya,” kata Tun Mahathir ketika menjawab satu soalan di Forum Tahunan Kedua Perniagaan Global Bloomberg di New York.

Sebelum ini di dalam negara juga sudah banyak kali Tun Mahathir ditanya dan menjawab dengan nada yang sama.

Kenapa perlu Tun Mahathir bercakap banyak kali mengenai peralihan kuasa kepada Anwar dan mengapa orang ramai masih bertanyakan soalan yang sama kepada beliau?

Adakah kerana janji Tun Mahathir tidak boleh dipercayai atau kerana sesetengah orang tidak mahu Anwar jadi Perdana Menteri?

Hubungan Tun Mahathir dan Anwar ketika mereka masih dalam UMNO mungkin sudah jadi sejarah yang tidak perlu diungkit lagi. Di situ tersimpan banyak pengajaran yang baik dan buruk untuk dijadikan pedoman bersama.

Tetapi, hubungan mereka berdua ketika bersama Pakatan Harapan dan kini menjadi kerajaan tentunya tidak sama dengan yang dulu itu.

Oleh itu, sesuai dengan Tun Mahathir sendiri sudah mengulangi janjinya itu, semua kita dan tidak kita siapa kita, menjadi kewajipan sebenarnya untuk menjadikan janji peralihan kuasa itu suatu kenyataan.

Janji peralihan kuasa kepada Anwar adalah salah satu manifesto Pakatan Harapan yang membuahkan kejayaan kepada gabungan itu sehingga mampu menumbangkan UMNO dan BN.

Jika janji itu gagal terlaksana, bermakna satu lagi manifesto PRU14 gagal ditunaikan janjinya, selain ia juga mungkin memberi kesan tidak elok kepada nama baik Tun Mahathir sebagai seorang negawaran kepada generasi akan datang.

Sudah tentu ramai akan berkata - sampai hati Tun Mahathir sehingga dua kali mengecewakan Anwar untuk jadi Perdana Menteri!!

Bermula dengan Tun Mahathir berkunjung ke mahkamah untuk berjumpa dengan Anwar untuk memulakan hubungan yang lama sudah terputus, pertalian kedua-duanya terus berkembang sehingga Tun Mahathir kemudiannya dilantik sebagai Pengerusi Pakatan Harapan, calon Perdana Menteri dan akhirnya bersetuju untuk melakukan peralihan kuasa kepada Anwar.

Dalam hal ini, jika kita boleh menerima dengan baik semua yang berlaku antara Tun Mahathir dan Anwar sebelum ini, mengapa setelah berjaya menjadi kerajaan, soal peralihan kuasa mula dipertikai dan tidak dipersetujui?

Kenapa tiba-tiba ada yang tidak mahu Anwar jadi Perdana Menteri?

Mengapa sebelum Tun Mahathir berbaik-baik dengan Anwar, persoalan mengenai Presiden PKR itu tidak pernah berbangkit sama sekali?

Malah, kalau kita boleh menerima Tun Mahathir, kenapa pula Anwar tidak boleh diterima, sedangkan gandingan dan muafakat kedua-dua pemimpin itulah yang berjaya melonjakkan sokongan kepada Pakatan Harapan sehingga BN dapat ditumbangkan?

Selain itu, kalau bukan Anwar, siapakah pemimpin lain yang boleh dipersetujui oleh Pakatan Harapan secara konsensus untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir?

Jika tidak ada, tidak bolehkah kita bersama-sama  memastikan Tun Mahathir menunaikan janjinya itu dengan lancar dan kemudian beliau dapat bersara dengan tenang dan aman tanpa terbeban dengan sebarang kecaman yang tidak sepatutnya setelah ketiadaannya? (ShahbudinHusin 27/09/2018).

No comments: