BN digesa tunai janji manifesto, jangan jadikan Temerloh hub bangkai ikan



Khaidir Ahmad

Dua wakil rakyat Barisan Nasional (BN) Negeri Pahang digesa menunaikan janji Manifesto BN Negeri itu yang masih lagi tidak ditunaikan untuk menjadikan  Temerloh sebagai Hub Ikan Air Tawar  sekiranya menang Pilihan Raya Umum ke-14 yang lalu.
Perikatan Pencinta Alam Malaysia (Alam) Khaidri Ahmad berkata,  Adun Lancang Datuk Mohd Sharkar Shamsuddin dan Adun Kuala Semantan Datuk Nor Azmi Md Ludin perlu menunaikan janji-janji manifesto pilihan raya di negeri itu segera mungkin.



“Saya harap dua wakil rakyat BN Pahang yang menang dalam PRU14, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin dan Datuk Nor Azmi Mat Ludin akan mengotakan janjinya untuk menjadikan Temerloh sebagai Hub Ikan Air Tawar.
“Mereka perlu sedar apa yang mereka janjikan ketika kempen PRU14 itu bukan mudah untuk dilaksanakan kerana kualiti air Sungai Pahang yang menjadi tempat rakyat menternak ikan dalam sangkar kini di tahap Kelas 4,” ujarnya dalam kenyataan di facebooknya.
Pada PRU14 lalu Parlimen Temerloh  dan  Dun Mentakab di menangi calon PKR , Mohd  Anuar Tahir dan Wong Chee Wan.
Khaidir yang juga bekas wartawan TV3 itu bertanding sebagai calon bebas menentang Mohd Shakar di kerusi Parlimen Temerloh dan kerusi Dun Lanchang sebagai calon bebas tetapi Khaidir kalah di dua kerusi tersebut.
(dari kiri) Datuk Mohd Sharkar Shamsudin dan Datuk Nor Azmi Mat Ludin.
Menurut Khaidir lagi, wakil rakyat BN perlu menyelesaikan isu kemerosotan kualiti air di Sungai Pahang yang semakin kritikal dikalangan penternak ikan air tawar di tiga sungai utama negeri itu.
“Mereka perlu selesaikan dulu isu kemerosotan kualiti air Sungai Pahang yang menyebabkan penternak ikan sangkar di Temerloh kini mengalami kerugian besar yang puncanya adalah disebabkan kegiatan pembalakan, perlombongan dan industri yang tidak terkawal di Hulu Sungai Tembeling, Sungai Jelai dan Sungai Semantan.
“Jangan jadi “Temerloh Hub Bangkai Ikan Air Tawar” sudahlah,” katanya.
Mohd Shahkar yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno dipetik berkata, Temerloh yang terkenal sebagai bandar ikan patin itu akan menjadi hub ikan air tawar apabila isu pencemaran di Sungai Pahang akan diatasi oleh BN sekiranya BN menerajui negeri itu pada PRU14.
Ia adalah sebahagian daripada janji BN  untuk membantu usahawan dan penternak selain menarik lebih ramai pelancong ke Temerloh kerana prospek perniagaan di kawasan itu.

No comments: