CUCU TUN GHAFAR MAMPU 'PENINGKAN KEPALA' ANAK TUN RAZAK....



Meskipun hanya terkemudian dicalonkan, pemilihan Ahli MPT Bersatu, Zahid Md Arip untuk menentang Najib Razak di kerusi Parlimen Pekan pada pilihanraya 9 Mei depan secara umumnya disambut baik oleh para pencinta perubahan.

Sebelum ini, Ketua Bersatu Bahagian Indera Mahkota, Kamarul Ariffin Mohd Shahar telah dinamakan sebagai calon Pakatan Harapan bagi kerusi Parlimen Pekan, tetapi Tun Mahathir Mohamad telah membuat perubahan di saat-saat akhir mengenainya.

Sebagai Pengerusi Pakatan Harapan dan bakal Perdana Menteri ke-7, Tun Mahathir tentu mempunyai alasan tersendiri yang difikirkannya terbaik dengan meminta Kamarul Ariffin melakukan suatu pengorbanan dengan memberi laluan kepada Zahid untuk menentang Najib.

Kamarul Ariffin menerima baik keputusan Tun Mahathir itu dan berjanji akan terus bekerja keras dalam pilihanraya ini demi Bersatu dan juga Pakatan Harapan.
Pemilihan Zahid yang merupakan penceramah popular dalam Bersatu untuk menentang Najib di Pekan secara kasarnya tidak ubah seperti "kalah dalam tangan, menang belum tentu."

Memang teramat sukar untuk mengalahkan Najib atas kedudukannya  sebagai Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri, tambahan lagi pengundi di Pekan sentiasa ditambah dengan angka yang drastik tahun demi tahun sejak 1999 yang lalu.

Ia tidak lain ialah memastikan Najib sentiasa selesa untuk mengekalkan kawasan itu menjadi miliknya, setelah hanya mampu menang tipis 241 undi pada pilihanraya 1999 itu.

Pada pilihanraya 1999, jumlah kertas undi yang dikeluarkan bagi Parlimen Pekan ialah sebanyak 26,797 iaitu mewakili 74.78 peratus daripada jumlah keseluruhan pengundi, tetapi pada pilihanraya 2013 lalu, jumlah pengundi Pekan direkodkan telah meningkat kepada 80,260 orang.

Pada pilihanraya 2008 pula, jumlah pengundi berdaftar di Pekan ialah seramai 58,217 orang.

Bayangkan betapa tingginya pertambahan jumlah pengundi di Pekan dan daripada mana mereka didatangkan, hanya Najib dan jentera BN saja yang mengetahuinya.

Untuk itu, selain kedudukan Najib sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi BN, secara realitinya pertarungan Zahid di Pekan bukanlah sesuatu yang mudah.

Namun begitu, kelebihan Zahid ialah beliau merupakan seorang penceramah popular yang mampu menggamit kehadiran orangramai dengan kelantangan serta cerita-cerita lucu yang banyak dalam memorinya, selain wataknya yang mudah mesra dengan sesiapa saja.

Perkara itu tidaklah menghairankan kerana darah politik memang sudah lama mengalir dalam tubuhnya di mana beliau adalah cucu saudara kepada Tun Ghafar Baba, bekas timbalan perdana menteri serta salah seorang pejuang tulin dalam UMNO.

Dengan kemampuan Zahid berceramah tiga atau empat kali sehari  serta menggunakan sepenuh masanya menemui seramai mungkin pengundi Pekan sepanjang tempoh berkempen, manakala Najib mungkin terhad masanya kerana perlu pergi ke seluruh negara memastikan BN tidak kalah dan jawatan Perdana Menterinya tidak terlepas, di sinilah kelebihan memihak padanya.
Lebih daripada itu, dengan kedudukannya sebagai bekas pegawai khas Pengerusi Felda, Isa Samad sebelum ini, Zahid tentunya juga ada ramai rakan akan kenalan di kawasan-kawasan Felda yang terdapat di Pekan.

Satu lagi kelebihan Zahid ialah beliau merupakan pemimpin Bersatu yang turut popular dengan kritikan mengenai pelbagai isu semasa melalui klip video yang kemudian disebarkan secara meluas menggunakan saluran youtube, facebook dan juga whatsapp.

Dengan menjadi calon, jika Zahid menerbitkan video kempennya setiap hari dengan menjadikan Najib, Rosmah, Jho Low, 1MDB dan  Riza Aziz sebagai sasaran misalnya, sambil ia kemudian disebarkan seluas mungkin kepada para pengundi Pekan, sedikit-sebanyak tentu membuatkan anak Tun Razak itu terganggu juga dibuatnya.

Zahid juga boleh mengatur satu program ceramah besar-besaran di Pekan yang melibatkan kehadiran Tun Mahathir dan pemimpin-pemimpin utama Pakatan Harapan yang lain bagi membuktikan beliau benar-benar serius berlawan dengan Najib.

Akhirnya, kalau Zahid mampu melakukan gangguan berterusan sepanjang tempoh berkempen nanti, fikiran dan jiwa Najib bukan saja pasti akan terganggu, malah tidak mustahil turut  "pening kepala"  dibuatnya.

Gangguan dan "pening kepala"  yang diakibatkan oleh Zahid itu secara langsung akan menyebabkan lebih tekanan kepada Najib.

Dari segi ini, tindakan Tun Mahathir memilih cucu Tun Ghafar berbanding calon-calon untuk melawan anak Tun Razak di Pekan adalah dikira suatu tindakan strategik dalam usaha Pakatan Harapan menumbangkan UMNO dan BN dalam pilihanraya 9 Mei nanti. (ShahbudinHusin 25/04/2018).

No comments: