Muslimat Pas upah 'Ustazah Hamidah', 'Mujahidah Pas'?


Penafian Nasrudin sebelum ini tentang tentera siber Ustazah Hamidah
Tular di media sosial kenyataan yang dikatakan untuk sebaran dalaman berhubung status kumpulan cybertrooper atau tentera siber yang dibayar oleh Dewan Muslimat Pas Pusat.
Kenyataan individu yang dinamakan sebagai Intan Noor Khairani Shamsudin memaklumkan sayap parti tersebut membiayai laman Facebook, Ustazah Hamidah dan Mujahidah Pas.
Beliau yang mendakwa berjawatan sebagai Jabatan Pembangunan Pelajar dan Mahasiswa di Dewan Muslimat Pas memberitahu kedua-dua laman itu sebagai serampang dua mata iaitu menyerang musuh-musuh Pas secara agresif serta bagi mewujudkan psikologi terbalik terhadap penyokong AMANAH dan golongan atas pagar.
Menurutnya, bagi tujuan pertama sasaran ditujukan kepada penyokong tegar AMANAH dan parti pembangkang lain manakala untuk matlamat kedua menumpukan kelompok penyokong AMANAH dan atas pagar yang percaya kedua-dua laman itu dihasilkan pihak mereka sendiri.
Jelas individu itu, penyokong AMANAH dan atas pagar dijangka akan marah kepada AMANAH kerana memfitnah Pas sebelum bertindak kembali menyokong Pas atau sekurang-kurangnya tidak akan aktif lagi dengan AMANAH.
"Terdapat kekeliruan daripada kalangan ahli dan penyokong Pas terhadap posting-posting yang telah dimuat naikkan ke dalam dua halaman tersebut di mana ada yang mengatakan dua halaman tersebut adalah dibuat oleh musuh politik Pas kerana posting-postingnya yang agak keras terhadap parti Pan, PKR, DAP dan PPBM.
"Untuk makluman dua halaman tersebut adalah dikendalikan oleh petugas-petugas cyber berbayar di bawah Dewan Muslimat Pas yang telah mendapat persetujuan daripada pihak pimpinan," akuinya.
Turut memperincikan struktur 'Team Mujahidah Pas', kenyataan tersebut mendedahkan kumpulan itu terdiri daripada beberapa petugas berbayar daripada kalangan penuntut universiti yang beroperasi di sebuah bilik gerakan (War Room).
Menurut individu itu lagi, tugas mereka termasuklah mengendalikan kerja-kerja siber seperti menulis blog, membuat akaun akaun palsu Facebook, sebaran di WhatsApp dan pelbagai hak propaganda mengikut arahan parti dari semasa ke semasa.
'Mungkin Midah akan berhenti'
Pada 9 Ogos lalu, laman Facebook Ustazah Hamidah memberitahu telah mendapat panggilan telefon daripada salah seorang pimpinan Muslimat Pas.
"Beliau mengarahkan Midah jangan membuat posting-posting yang terlalu keras terhadap Pan khususnya dan PH (Pakatan Harapan) amnya.
"Mungkin Midah akan berhenti seketika daripada menulis atau selepas ini Midah hanya membuat posting program-program parti dan share kenyataan-kenyataan dari pimpinan Pas sahaja.
"Apa pun Midah tetap ISTIQAMAH," dipetik daripada status yang dimuat naik pada 9.37 malam itu.
Dalam status yang sama, Ustazah Midah itu berpendapat pertelagahan antara menantu Presiden Pas, Zaharudin Muhammad dengan Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda Pas Pusat, Nurul Islam Mohamed Yusoff diselesaikan secara dalaman bukan melalui Facebook.
"Kadang-kadang Midah terfikir untuk berhenti dari menulis kat page Midah ni. Hilang semangat bila melihat percakaran sesama jemaah kat facebook bila tercetus isu antara ustaz Zaharudin dan Nurul Islam," ujarnya tanpa menyalahkan mana-mana pihak.
Sementara itu, Ketua Penerangan Pas Pusat, Nasrudin Hassan pernah dalam kenyataannya menafikan laman Facebook Ustazah Hamidah mewakili parti tersebut atau merupakan 'mujahid siber' Pas.

No comments: