Presiden PAS kini pembela nombor satu Najib Razak, DAP ucap tahniah


KUALA LUMPUR, 6 JUL: DAP hari ini mengucapkan ‘tahniah’ kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atas kejayaannya memujuk Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menjadi ketua pembelanya dalam isu skandal 1MDB.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, selepas mempertahankan Najib melalui surat terbukanya kepada semua parti politik di ambang perayaan Hari Raya, Hadi Awang sekali lagi berbuat demikian dalam kenyataannya semalam.
Kenyataan Hadi Awang itu, menurutnya, memberi gambaran seolah siri skandal yang terjadi sepanjang pemerintahan UMNO-Barisan Nasional (BN) tidak perlu diendahkan kerana parti berkenaan bergerak berlandaskan moto “Kepimpinan Melalui Teladan”.
“Atas dasar ini, Hadi akan dapat mempertahankan dan mewajarkan semua penyalahgunaan dan rasuah kuasa oleh kerajaan Najib.
“Adakah dasar ini yang Hadi mahukan untuk PAS mempertahankan malah menyelamatkan Najib dan UMNO?” katanya yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah.
Hadi Awang dalam kenyataannya semalam menyalahkan kepimpinan selama 22 tahun bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai punca secara tidak langsung berlakunya skandal 1MDB.
Beliau turut menyenaraikan beberapa skandal antaranya skandal Bumiputra Malaysia (BMF), Perwaja Steel, Tabung Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji, Petronas, Forex, Skyhawk, Maika Holdings dan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang, yang berlaku semasa pentadbiran perdana menteri paling lama berkhidmat itu. 

No comments: