KALAU BETUL NAK LAWAN UMNO, KENAPA PAS TUNJUK KACAU DI PERMATANG PAUH?



Hanya beberapa hari setelah Pakatan Harapan mengumumkan struktur kepimpinan beserta logonya yang serta-merta membuatkan UMNO tersentak, kalut, terpinga-pinga dan mamai, Pas tiba-tiba muncul dengan impian yang sama iaitu mahu menggapai Putrajaya juga.

Jika dulu parti itu hanya mahu jadi penasihat kepada kerajaan, enggan berebut kuasa dengan UMNO dan kerusi Parlimen yang mahu ditandingi sekadar 100 saja dengan sasaran menang cuma 40 adanya, dan ia adalah gambaran jelas bahawa Pas tidak ada cita-cita untuk menubuhkan kerajaan secara sendirian, kini sesuai dengan pembentukan rasmi Pakatan Harapan yang merupakan pilihan untuk menggantikan UMNO dan BN, pendirian Pas juga turut berubah sama.

Daripada 100 kerusi, Pas kini melalui pengumuman oleh Naib Presiden, Idris Ahmad mengubah jumlah kerusi Parlimen yang mahu ditandinginya kepada 140 dengan matlamat barunya untuk membentuk kerajaan sendiri.
Ini bermakna, daripada 140 kerusi itu, Pas bercita-cita dan berhasrat untuk menang sekurang-kurangnya 112 kerusi - jumlah minimum yang diperlukan oleh mana-mana parti atau gabungan untuk membentuk sebuah kerajaan daripada 222 kerusi Parlimen keseluruhannya.

Sifir mudahnya ialah dulu Pas nak bertanding 100 kerusi, matlamat menangnya cuma 40 kerusi saja dan jauh daripada layak untuk menubuhkan kerajaan. 

 Bermakna juga, 60 kerusi selebihnya Pas hanya sedia kalah atau mereka memang tahu akan kalah di kawasan-kawasan tersebut.

Kini, dengan tiba-tiba Pas ingin bertanding 140 kerusi dengan sasaran kemenangan baru ialah 112 kerusi iaitu sesuai dengan cita-cita mahu membentuk kerajaan.

Maknanya, daripada 140 kerusi yang bakal ditandingi Pas dalam pilihanraya akan datang, kawasan yang mereka sedia kalah atau tahu akan kalah cuma tinggal 28 kerusi saja.

Kalau tidak, macam mana Pas boleh yakin mampu menubuhkan kerajaan melalui penyertaan bertanding cuma 140 Parlimen itu.

Wowww...hebatnya Pas!!

Tiba-tiba saja ada sasaran baru dan keyakinan baru untuk membentuk kerajaan seperti sudah dapat wahyu dari langit nan biru?

Adakah semua ini suatu impian, cita-cita atau angan-angan?

Betulkan Pas boleh menang sehingga 112 kerusi Parlimen?

Jika menang, siapa calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri daripada Pas?

Siapa pula bakal barisan anggota kabinetnya? 

Siapa Menteri Kewangan, Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan sebagainya?
Ataukah cita-cita Pas mahu meletakkan calon di 140 kerusi Parlimen hanya bertujuan melebarkan gangguan kepada Pakatan Harapan dan seterusnya memberi kelebihan kepada Najib, UMNO, BN dan kerajaan kleptokrasi mengekalkan kuasanya?

Mengapa hanya setelah Pakatan Harapan selesai mengumumkan struktur kepimpinannya, barulah Pas mengubah turut matlamat mahu bertanding daripada 100 kepada 140 kerusi Parlimen?

Kenapa tidak sebelum ini lagi?

Dalam pengumuman tersebut, Idris juga menolak dakwaan Tun Mahathir Mohamad bahawa Pas "makan dedak" pemberian UMNO, mengatakan mereka masih lagi merupakan parti pembangkang serta tetap dengan pendirian ingin menumbangkan UMNO dan BN.

Ewah...ewah...benarkah lagu tu?

Jika begitu, mengapa Pas melakukan pelancaran jentera pilihanrayanya dengan bermula di Permatang Pauh, satu kawasan yang merupakan kubu kuat PKR?

Kalau benar mahu menentang UMNO dan tiada sekelumit pun hasrat mahu memberi kelebihan kepada BN, kenapa Pas tidak melakukan pelancaran jentera pilihanrayanya di Pekan, Pahang; Bagan Datuk, Perak atau di Sembrong, Johor?

Mengapa juga pelancaran jentera pilihanraya Pas tidak dilakukan di Marang, kawasan Parlimen yang merupakan kubu kuat Hadi Awang sendiri atau di mana-mana kawasan milik Pas?

Ehem...ehem....kita minum dulu!! (ShahbudinHusin 17/07/2017)

No comments: