Bagaimana SPR boleh tercicir hampir 28,000 nama pemilih?


KUALA LUMPUR, 1  Jun : Timbul keraguan terhadap pertambahan sebanyak 28,416 pengundi di bawah prosedur tuntutan dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) suka tahun pertama 2017.
Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming berkata, perkara itu tidak dimaklumkan melalui kenyataan media seperti mana kebiasaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menghebahkan mengenai pameran RDPT.
Melalui hasil semakan lanjut, beliau mendapati SPR menggunakan peruntukan Seksyen 14 Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 yang jarang digunakan dan kurang diketahui bagi tujuan pertambahan tersebut.
Peruntukan itu, katanya, membenarkan pengundi baru, yang namanya tercicir daripada daftar pemilih atau berlaku kesilapan berkaitan nama dan alamat, ditambah atau diperbetulkan dalam senarai yang dikemas kini.
Namun, katanya lagi, adalah sukar untuk mempercayai SPR terlupa untuk memasukkan lebih 28,000 pengundi dalam RDPT bagi suku tahun pertama 2017.
“Mengapa SPR tergesa-gesa ingin memasukkan nama berkenaan dan tidak menunggu sehingga pameran awam dalam RDPT bagi suku tahun kedua 2017.
“Adakah kerana SPR mahu memastikan semua pengundi berkenaan berada dalam rang daftar pemilih sekiranya Pilihan Raya Umum (PRU) berlangsung pada September?” soalnya dalam kenyataan hari ini.
Melalui analisis lanjut, katanya yang juga Pengarah Strategi Pilihan Raya DAP, pertambahan sebanyak 1,170 pengundi di Selangor kebanyakannya melibatkan anggota tentera atau pasangan.
“Saya tidak membantah penambahan pengundi tentera dalam rang daftar pemilih. Sebaliknya mempersoalkan prosedur yang digunakan untuk membolehkan nama mereka ditambah,” ujarnya.
Beliau telah menulis surat kepada Pengarah SPR Selangor bagi menuntut penjelasan mengenai pertambahan pemilih tersebut.
“Kegagalan SPR memberikan penjelasan yang memuaskan akan menjejaskan kepercayaan awam terhadap integriti agensi tersebut,” tegasnya. 

No comments: