Wednesday, October 14, 2015

KALAU DENGAN PERKASA BOLEH BERBAIK, KENAPA PAS TERLALU KERAS DENGAN AMANAH?





Marahnya pembaca dlm blog shahbudin...Makna kata Hadi dah kena berturut turut kesekalian kalinya...Takkan nak marah cina DAP lagi kot???

Apa pun bentuk kerjasama antara Pas dengan Perkasa atau ia hanya sekadar kunjungan hormat antara sebuah NGO Melayu dengan parti politik Islam dan kemudian bersetuju atas tiga perkara iaitu 1MDB, Sosma dan TPPA semata-mata, pelbagai tafsiran boleh dibuat terhadap perkembangan terbaru ini.

Banyak portal berita melaporkan Pas dengan Perkasa sudah menjalinkan kerjasama berikutan kunjungan Perkasa bersama sebahagian barisan kepimpinannya yang diketuai Ibrahim Ali terhadap Pas yang juga dikepalai oleh Hadi Awang sendiri.

Kerjasama itu dilaporkan melibatkan hal-hal yang berkaitan kepentingan Melayu dan Islam tetapi malam tadi Setiausaha Politik Presiden Pas, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar mengeluarkan kenyataan bahawa ia bukan kerjasama, cuma sekadar kunjung hormat saja.

Sama ada wujud kerjasama atau hanya sekadar kunjung hormat, tetapi adegan berpeluk antara Hadi Awang dengan Ibrahim Ali tentu saja menarik untuk diperkatakan serta boleh menimbulkan pelbagai tafsiran serta andaian.

Lebih-lebih lagi bila Ibrahim juga berkata, tidak cukup sekadar beliau bersalam saja, malah harus memeluk Hadi Awang. Pelukan itu turut disambut hangat oleh Presiden Pas. Ehem, ehem....

Perkasa bukan saja dikenali NGO yang pro UMNO, malah Presidennya, Ibrahim Ali sendiri diberi laluan oleh BN bertanding atas tiket Bebas dalam pilihanraya umum lalu di Pasir Mas. 

Dalam pilihanraya sebelumnya pula, Ibrahim Ali bertanding atas tiket Pas, juga di Pasir Mas, tetapi selepas itu mengumumkan dirinya sebagai wakil rakyat Bebas dan meninggalkan Pas.

Ibrahim Ali juga turut hadir dan berucap dalam perhimpunan baju merah baru-baru ini yang bertujuan menyokong dan mempertahankan kepimpinan Najib.

Bagaimanapun, dalam beberapa isu melibatkan kepentingan Melayu, Perkasa tetap lantang bersuara dan sesekali terlihat berbeza pendirian dengan UMNO, kerajaan dan Perdana Menteri.

Jika diselusuri perjalanan politik Ibrahim Ali sebelum itu, laluannya jauh lebih berwarna-warni lagi. Apa pun, itulah Ibrahim Ali yang sentiasa hidup dan bernafas, meski siapa pun yang menjadi Perdana Menteri dan bagaimana sekalipun bergolaknya perjalanan politik negara.

Tetapi dalam perkembangan politik semasa, Ibrahim Ali dan Perkasa nyata pro Tun Mahathir dan beliau jarang tidak kelihatan dalam setiap program yang diadakan oleh bekas Perdana Menteri itu di seluruh negara untuk "membelasah" Najib.
Malah Tun Mahathir adalah juga merupakan Penaung Kehormat Perkasa.

Di sebalik Ibrahim Ali tetap mempertahankan kunjungan terhadap Pas itu sebagai kesinambungan perjuangannya ke arah menjalin ukhwah dan penyatuan ummah, sosek-sosek di belakang tabir turut berputar ligat memperkatakan mengenai pertemuan tersebut.

Pelbagai tafsiran, spekulasi dan andaian menjelma mengenainya. Ada yang pro, tetapi lebih banyak yang kontra.

Ramai menanyakan, apakah muslihat sebenar pertemuan itu? Betulkah ia sekadar kunjungan hormat dan hanya membawa agenda ukhwah dan penyatuan Melayu saja?

Apakah kunjungan hormat itu yang disusuli dengan persetujuan terhadap tiga perkara iaitu 1MDB, Sosma dan TPPA, turut terselit udang besar di sebalik batu?

Adakah ini juga bermakna Ibrahim Ali sedang merintis semula jalan untuk menjadi wakil rakyat di Pasir Mas dengan bantuan Pas?

Dari segi Pas pula, apakah tujuannya menerima kunjungan hormat Perkasa yang memang diketahui latar belakangnya itu sedangkan sebelum ini lantang mengatakan NGO itu bercorak perkauman yang ditolak oleh Islam?

Bagaimanapun, ramai  yang mempersoalkan, jika dengan Ibrahim Ali dan Perkasa, Pas dan Hadi Awang boleh berbaik dan berpelukan, kenapa sikapnya terlalu keras dengan bekas pemimpin parti itu yang kini melarikan diri dan menubuhkan Amanah?

Kenapa sampai keluar perkataan pengkhianat terhadap mereka? Apakah menubuhkan parti baru sudah boleh dianggap pengkhianat, sedangkan semasa dalam Pas, golongan tersebut digelar pula "barua" dan "gunting dalam lipatan?"

Apakah di mata Pas sekarang, Perkasa lebih baik berbanding Amanah? Adakah dengan bertemu Perkasa, Pas sebenarnya sedang menghantar mesej kepada Pakatan Harapan yang baru ditubuhkan dan enggan disertainya pada waktu ini?

Tetapi, ramai yang berkata, jika dengan Perkasa dan Ibrahim Ali boleh berbaik serta berpeluk mesra, tidak bolehkah Pas menunjukkan sikap berbaik serta bekerjasama dengan Amanah dan Pakatan Harapan jika benar ingin bersama-sama mengalahkan UMNO 
dan BN dalam pilihanraya akan datang? (SH )


Hang x kan la tak paham Budin. Org Melayu ni auta sama ja mcm keling eee mamak Penang tu jugak. Keling eee lagi dasat.. tapi melayu pun, x kurang hebatnya.. depa ni mmg elok berkawan..melayu keling.. sama2 mcm haramjadah...khalas.

Jenih dah la buat salah, berpura2 buat muka "cengei" marahkan orang. Inilah jadinya PAS terhadap AMANAH. Nak tutup kelemahan diri yg x boleh diubah sampai bila2..

Hang x pernah mengaji pondok, hang mungkin x tau la. Di pondok2, tok2 guru buat salah, depa x reti minta maaf kat murid2. Diam begitu ja. Otak depa mmg kampongan gila.... Walhal dlm Islam, kena cepat dan pantas kitalah kena dahului memohon maaf hatta kita tak buat salah pun. Ini untuk mendidik rasa tawadhuk apa lanchow ntah. Tapi resamnya gitu la. Tak pelik perangai tok2 guru dan ulamak kampongan PAS ni.. emo..hati mcm lanchow..

Tapi biasanya tok2 guru pondok ni mmg keras dlm mengajar tapi sebenarnya dgn Islam..depa lagi keras kepala. Lambat nak mintak maaf. Kalo boleh dia nak extend 50-100 tahun untuk delay mintak maaf. Nak kasi hati anak2 murid terbakar dan terus hangus dan next berkerat rotan mcm AMANAH. Malu buat salah ngan anak murid je pun.. bukannya jatuh maruah pun kalo cepat2 mintak maaf.

Orang melayu ni, sudah menjadi rahsia alam yg diketahui umum. Tanyalah mana2 Cina dan India, mat saleh.. sama ja jawapan. KUAT MENIPU DAN X BOLEH DIPERCAYAI. Sama mcm mamak mendeliar. Kalo hang ada masa, carilah buku FRANK SWEETENHAM, dia tulis sekitar awal 1900an.. download ja.. org kapir harbi pun tulih dah.. kendian ada lagi sorang british yg tulih pasal perangai melayu dan keling..saya x ingat nama.. top gak nama mamat ni.. residen british jugak..

Agama Islam adalah agama paling cocok sekali dengan org yg kuat menipu dan payah untuk dipercayai. Bila nak menipu orang, mulalah guna ayat2 jual ubat, jaja nama Allah dan nabi. Kemudian monopoli pulak Allah dan nabi konon2nya depa2 ni duduk serumah dgn dia. Jika x duduk serumah dgn dia, ditangkap dan dikurung pulak Allah dan nabi, dipaksa turut kemahuan hati busuk derang. Ini kata2 memang ditulis supaya nampak jelas modus operandi melayu Islam. Bukan niat saya nak rendah2kan tuhan mahupun nabi. Tapi kalo semiotik org yg membaca, gagal faham komen saya, saya x leh tolong lagi.. biar jelas saya nak explain hati busuk mana2 melayu asabiyah ni..

Sama juga bila dah lama berkelahi.. nak berbaik balik ngan org.. jaja lagi nama Allah.. insyaAllah kaplavutto apa.. tak serik2..tak sedar2.. kendian jadilah melayu bangasa BIAWAK..masuk kluaq lubang mcm disuruh pulak nabi kita.. walhal nabi larang..

Dlm politik, kita boleh bergerak dgn 4 mazhab ahli sunnah.. ya betul.. tapi dalam politik malaysia.. ada lagi 500 mazhab melayu islam dan keling muslim tambah.. mazhab ahli sunnah walharambejadah..mazhab ahli sunnah wallanchiow.. mazhab ahli sunnah alpukimak.. blablabla..

Kalo hang ingat la kan..peristiwa Tahkim.. apa terjadi dgn Abu Musa Al Ashari? Slps dikecoh Amru Al Ash wakil Muawiyah.. trus dia menyendiri slps peritiwa ni kerana seolah2 dialah yg menipu umat Islam menaikkan Muawiyah jadi Khalifah.. hingga akhir hayat dia..

Di Malaysia.. dgn Islam bermazhab2 pukimak ni.. PAS boleh buat duit anak beranak dan juga menantu.. rakyat naik kereta mcm dah nak hancur dan berkecai cari rezeki.. depa MP PAS anak menantu, sedap2 gi sana kemari dgn vellfire.. estima.. mini cooper dgn AP dibagi anak2 menantu.. walhal AP dibagi kat wakil rakyat, bukan anak menantu dia.. tu jgn criter anak2 ulamak PAS buat bisnes juta2 berkait rapat dgn UMNO.. dah jadi rahsia umum mcm najib curi 2600 juta jugak la....

Saya tiada niat nak fitnah2. Tapi lihatlah sendiri. Hantuklah kepala di bucu dinding 100 kali.. manala tau sel2 otak boleh berhubung dan mampu hadam cerita saya..
Reply


Hadi tengah pening pil kuda kut??? Dia sebenarnya sangka dia peluk Azmin...tapi tak perasan pi peluk Ibrahim katak.

Seperti 'katak' yang bolih survive didarat dan didalam air, jalur politik Berahim pun serupa. Dia bolih survive mana2 dan bolih jadikan dirinya politically relevant pada bila2 masa. Tulah hebatnya Brahim 'katak'.




Post a Comment

Blog Archive

My Blog List

Followers