PKR MASIH PERLUKAN PAS??

 

 

OLEH :   ALHUSSEYN

 

 

PKR nak pilih PAS parti nak tunaikan amanah atau nak pilih parti AMANAH?

PKR nak pilih PAS parti nak tunaikan amanah atau
nak pilih parti AMANAH?
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini berkata, mereka yang keluar dari PAS sebagai golongan pengkhianat yang disifatkannya lebih teruk daripada lawan.

 Dalam perjuangan Islam, katanya, pengkhianat hanya ada dua pilihan sahaja : Bertaubat ataupun Dihapuskan. 


Hj Hadi berkata demikian merujuk kepada beberapa pemimpin progresif yang meninggalkan PAS untuk menubuhkan Amanah pada Julai lalu. 

Malah dengan bongkak dan sombongnya Hj Hadi mengisytiharkan bahawa parti Islam itu tidak akan menyertai pakatan pembangkang baharu kerana PAS "cukup kuat" untuk bertindak bersendirian dalam pilihan raya umum akan datang. 

Tapi disebalik itu, PAS sebenarnya adalah dalam keadaan yang cemas dan berkecamuk apabila ramai ahlinya diserata negara keluar parti untuk bersama parti baru AMANAH.

Lantaran itu, PAS cuba untuk membaik pulih semangat ahli parti itu dengan dengan dakwaan kononnya 5,6 ribu keahlian baru berbondong-bondong diterima masuk PAS sejak parti baru ditubuhkan. 

Malah, PAS menganjurkan perhimpunan untuk membuktikan (kepada siapa?) betapa masih ramai ahli PAS yang beristiqamah hingga kemenangan....??

Selain itu, ditimbulkan isu bai'ah talak takliq ahli Parlimen Kuala Krai (Dr Mohd Hatta Ramli) menyertai Amanah.... 

Menyedari masih ramai yang akan keluar parti, PAS telah cuba membendungnya dengan melancarkan kempen bai'ah baru. Sejauh manakah PAS mampu menutup pintu untuk ahlinya keluar dari parti tersebut masih menjadi pertanyaan.

Melalui kempen bai'ah tersebut, PAS mendakwa bahawa hanya parti itu sahaja yang memperjuangkan Islam. Maka jika seseorang keluar dari parti itu, maknanya orang itu lari dari perjuangan Islam??

Dengan erti kata lain, mana-mana orang yang tidak bersama parti itu, maka dia tidak memperjuangkan Islam?? Korang fikirlah sendiri....

Tiba-tiba setelah bermegah dengan segala dakwaan tersebut, bahawa PAS kuat dengan bersendirian, PAS satu-satunya parti memperjuangkan Islam, kini PAS melutut belas ihsan dari parti yang paling dimusuhinya - DAP dan AMANAH!

PAS merayu supaya diterima semula untuk bersama-sama ke dalam Pakatan Rakyat 2.0!

Bukankah sebelum ini PAS telah mengistiharkan akan lawan DAP PRU-14 nanti setelah mengambil tindakan memutuskan tahaluf siyasi dengan DAP melalui muktamar ke-61nya yg lalu? 

PAS telah berjanji kepada DHPP, akan melantik mereka menjadi calon ditempat DAP bertanding nanti.Apakah PAS sanggup mengecewakan harapan DHPP yang telah berharap sangat untuk menjadi calon pada PRU 14 nanti? 

PAS juga telah mengisytiharkan akan lawan AMANAH.....

 Adalah malang sekali bila PKR masih menaruh kepercayaan terhadap PAS untuk bersama dalam Pakatan baru memandangkan rekod buruk PAS selama bertahaluf siyasi sebelum ini.

Kalau PAS diterima bersama PR 2.0, dimana pula AMANAH akan bertanding? Hahaha! 

PKR ni jangan cari masalahlah... cukuplah dengan masalah yang telah dilalui sebelum ini bersama PAS terutamanya dalam isu MB Selangor dulu.

 PR 2.0 tanpa PAS adalah mantap dan memudahkan kerja untuk berdepan dengan Umno/BN.PKR jangan dipatuk ular yang sama dilubang yang sama berkali-kali.Itu bodoh namanya!

 PAS mungkin mahu mengambil kesempatan ini sebagai senjata untuk mengugut Umno berhubung rang undang-undang hudud Kelantan yang masih belum dapat laluan untuk dibawa ke parlimen.

PKR sepatutnya menerima AMANAH sebagai menggantikan ruang yang telah ditinggalkan oleh PAS. Jangan kesalahan yang lepas diulang semula. Cukuplah dijadikan pelajaran untuk meneruskan  langkah seterusnya ke Putra Jaya tanpa PAS!

No comments: