Dr Mahathir & kroni punca MAS lingkup


Dr Mahathir & kroni punca MAS lingkup

Dr Mahathir & kroni punca MAS lingkup

ULASAN: Tersentap juga hati saya bila membaca berita mengenai pekerja ‪#‎MAS‬. MAS sangat dekat dengan hati saya memandangkan saya pernah berkhidmat di syarikat yang berlogokan imej wau ini. Saya juga merupakan produk Akademi Penerbangan Malaysia.

Singkap sejarah lama, sebelum tahun 1993, MAS tidak menghadapi masalah kewangan. MAS mempunyai rizab tunai sekitar RM 600 juta. Namun segala keindahan itu berubah wajah apabila Tajuddin Ramli menguasai MAS.

Tahun 1993, Kerajaan waktu itu diketuai oleh‪#‎Mahathir‬ Mohammad telah menyerahkan MAS kepada kroninya, Tajuddin Ramli melalui syarikat‪#‎Malaysia‬ Helicopter Service yang kemudiannya ditukar kepada Naluri. Kerana “kehandalan” dan “kepintaran” kroni Mahathir ini, MAS telah mewarisi kerugian terkumpul sebanyak RM 9.4 bilion sebaik sahaja Tajuddin menjual semula kepada Kerajaan pada tahun 2001.

Mahathir ketika itu masih bergelar Perdana Menteri dan Daim Zainuddin adalah Menteri Kewangan telah membuat keputusan untuk membeli semula saham MAS seperti harga yang dibeli oleh Tajuddin dahulu iaitu RM 8.00 sedangkan harga pasaran ketika itu adalah RM 3.68. Kononnya untuk menyelamatkan MAS daripada menjadi milikan asing. Tajuddin meraih untung RM 1.8 billion tetapi MAS mewarisi hutang.

Hari ini MAS sudah diisytiharkan muflis dari segi teknikal. 6,000 pekerja telah ditamatkan kontrak. 14,000 lagi pekerja telah diberikan kontrak dengan terma dan syarat baru. Tiada lagi kesatuan sekerja untuk mempertahankan hak dan kebajikan mereka. Tiada lagi Malaysia Airlines yang original. Sebaliknya telah menjadi Malaysia Airlines baharu sepertimana UMNO menjadi UMNO baharu hasil kerja tangan Mahathir.

Saya amat mengagumi pekerja MAS selama ini atas usaha mereka yang penuh dedikasi, yang telah menumpahkan usaha gigih mereka dan, tetap kekal setia walaupun ketika syarikat sedang berhadapan komplikasi serius. Sememangnya bekerja di bawah jenama “Malaysian Hospitality” adalah satu kebanggaan. Saya akui itu kerana sehingga hari ini masih terselit rasa bangga pernah menjadi pekerja MAS.

Akan tetapi demi memberikan keuntungan berbillion kepada kroni, Mahathir dan Daim telah menghancurkan kebanggaan ini. Mahathir dan Daim punca segala musibah ke atas MAS hari ini. Mahathir bukan sahaja gagal dalam memilih pengganti beliau sebagai Perdana Menteri, malah Mahathir termasuklah Daim dan Tajuddin telah melakukan dosa yang amat besar terhadap 6,000 orang yang kehilangan pekerjaan.

Saya berdoa agar sahabat-sahabat satu “batch” dengan saya tidak menjadi mangsa kezaliman trio ini. Andainya ada, saya mengharapkan kalian tabah dan dipermudahkan untuk mendapat pekerjaan baru.

#SudahlahMahathir


Ahmad Anwar Asyraf adalah Pengarah Pemikir Kaum Muda SAMM

No comments: