Demo Hindar atau berkelah di Padang Merbok?


posted by:  Riduan Shamsudin & Amiruddin Ahmad

Demo Hindar atau berkelah di Padang Merbok?

Demo Hindar atau berkelah di Padang Merbok?

Demonstrasi anti GST yang dianjurkan oleh Dewan Ulama PAS pada 11 April lalu tidak membawa apa-apa makna apabila peserta protes hanya berkumpul di Padang Merbok, Jalan Parlimen tanpa melakukan apa-apa perkara yang mampu menggentarkan rejim Najib.

Dewan Ulama elergi menyertai Demo #Kita Lawan kerana mempunyai unsur-unsur tidak islamik. Demo itu juga terlalu menghina dan mencaci Umno yang menjadi sekutu baharu PAS.
Tidak ada seorang pun ulama pangkat tinggi dalam PAS yang hadir dalam demo #Kita Lawan pada 7 Mac atau 28 Mac lalu. Demo dihadiri oleh aktivis NGO dan ahli PKR serta DAP sahaja.

Maka Dewan Ulama mahu menganjurkan demo berasingan yang lebih grand. Pada tanggapan PAS, demo 28 Mac tidak berjaya kerana ulama PAS tidak turun padang. Peserta tidak banyak. Selalunya yang memeriahkan demo adalah dari kalangan PAS.
Namun tanpa PAS pun demo #Kita Lawan pada 7 Mac mencecah 15,000 peserta. Malangnya Dewan Ulama tidak mampu menunjukkan kemampuan mereka apabila hanya mengumpulkan kehadiran 3,000 orang sahaja.

unnamed2 

Demo juga tidak meriah dengan banner dan poster yang menghentam Najib. Sebaliknya, hanya diselang seli laungan-laungan berunsur keagamaan sahaja. Demo seperti itu sudah tentu tidak akan disertai oleh berbilang kaum.

Akhirnya demo Hindar kelihatan seperti retreat yang dihadiri ahli PAS atau pentas ceramah biasa sahaja. Pemimpin utama Dewan Ulama pula diberi kerusi dan meja untuk duduk-duduk santai di tepi padang sebelum berceramah.

Penyokong PR kecewa dengan sikap Dewan Ulama PAS yang mahu mengasingkan diri dari arus perdana politik. Mereka lebih rela berdemo syok sendiri daripada menggabungkan diri dalam PR sebagaimana Bersih 2.0, Bersih 3.0 dan Himpunan Kebangkitan Rakyat yang mampu menyaksikan kebangkitan lebih 100,000 rakyat.

Jika beginilah sikap ulama PAS maka mereka tidak akan mendapat undi dalam PRU 14 dan akan dilupakan sejarah. Kemarahan rakyat ke atas GST akan membuat mereka mengundi parti mana sahaja yang menolak cukai itu.

Tidak kiralah jika PSM masuk sebagai salah satu komponen PR menggantikan PAS. Rakyat akan memberi undi yang tinggi. PAS jika ingin mengambil hati Umno serta tidak mahu bersama rakyat maka mereka akan ditinggalkan secara total.

Demo Hindar adalah contoh. Rakyat tidak lagi memberi sokongan padu kepada PAS. Sedarlah sebelum terlambat.

No comments: