1MDB & rombakan kabinet: Najib akan pangkah Muhyiddin?


 Oleh: Webmaster


Kenyataan Media: Kenyataan tegas terbuka Ketua Polis Negara bahawa polis telah menubuhkan satu task force utk menyiasat 1MDB secara menyeluruh tidak membimbangkan Najib?
Kenyataan itu serius?

Lampu hijau telah diperolehi dari Menteri Dalam Negeri?
Jika ya, adakah Najib akan membiarkannya?

Zahid menjadi Menteri Dalam Negeri kerana di lantik oleh Najib.
Portfolionya boleh berubah melalui rombakan kabinet oleh Najib pada bila bila masa jika Najib menjejaki Zahid bergerak tidak sejalan dgn kepentingan Najib.

Jika rombakan kabinet berlaku dan Zahid dipindahkan dan Najib sendiri beralih dari Kementerian Kewangan ke Kementerian Dalam Negeri, siasatan akan terbantut.

Siapa akan menggantikan Najib di Kementerian Kewangan?
Jika Najib meletakkan sepupunya Hishamudin di situ, bermakna peluang melihat pendedahan apa sebenarnya berlaku di 1MDB akan menjadi lebih buntu.

Ditambah, kedudukan ekonomi negara tidak akan mendapat kepakaran dan keyakinan yang meningkat di kala negara berdepan dengan pelbagai isu ekonomi kini.

Jika benar Najib akan merombak kabinetnya sekarang, saya fikir adiknya Nazir Tun Razak lebih baik bagi negara sebagai Menteri Kewangan dari Hishamudin.

Apa pula nasib TPM?

Kenyataannya tentang 1MDB selepas kenyataan Pejabat Perdana Menteri jelas berlainan arah.
Bah kan dengan tegas beliau menolak bail out 1MDB oleh kerajaan atau apa jua langkah yg membawa kesan dengan maksud itu.

Namun, Kementerian kewangan seperti dilaporkan oleh Berita Harian Singapura, telah meluluskan apa yang dipanggil bantuan modal sebanyak RM 1 b lagi kepada 1MDB beberapa hari selepas kabinet menolak apa jua tambahan suntikan wang.

Ini tamparan pada Muhyidin.
Adakah muhyidin boleh bertahan atau perlu berundur?
Jika ia tidak berundur, mampukah Najib mengundurkan beliau?
1MDB mungkin akan memakan korban politik selepas ia menelan wang negara!

Salam Hormat
Husam Musa

No comments: