Friday, December 26, 2014

Hudud: PAS akan berpatah arang dengan PR?

Hudud: PAS akan berpatah arang dengan PR?

OLEH : AMIRULMUKMININ

Krisis perlaksanaan hukum Hudud di Kelantan kini semakin meruncing. Golongan ulama PAS berkeras ingin melaksanakannya manakala golongan  profesional parti itu berbelah pendapat.

Bagi golongan profesional, mereka masih melihat wujudnya keperluan menangguhkan Hudud sekiranya terdapat perbalahan hebat dalam kalangan anggota PR. Mereka berbalik kepada hujah perjanjian Hudaibiyah antara Nabi Muhammad SAW dan kafir Quraisy.

Hudaibiyah sangat popular ketika Ustaz Fadzil Noor menjadi Presiden PAS. Tahaluf siyasi bersama DAP dan PKR ketika itu membenarkan PAS menangguhkan sementara Hudud sehingga parti itu memenangi pilihan raya umum dan memerintah Malaysia bersama gabungan pembangkang.

Namun aliran keras dalam PAS hari ini tidak membenarkan hal itu berlaku. Dalam keadaan banjir besar di Kelantan sekali pun mereka tidak mahu bertangguh meluluskan pindaan ke atas enakmen Hudud.

Seolah-olah sokongan dari Umno Kelantan akan hilang jika Hudud tidak dipinda pada 29 Disember ini. Namun adakah Umno ikhlas menyokong Hudud?

Penganalisis politik melihat Umno hanya berhelah menyokong Hudud. Sokongan itu lebih kepada strategi politik dan bukannya sikap ikhlas dalam diri mereka. Umno sedar PAS gagal meraih sokongan mantap dalam PRU lalu berikutan kurangnya kemajuan ekonomi di Kelantan.

Undi popular PAS yang diraih dari pengundi tempatan tidak sampai 50 peratus. PAS hanya menang besar 2/3 majoriti akibat undi anak perantau yang pulang ke kampung. Mereka terpengaruh dengan slogan ‘Ini Kalilah’. Anak rantau amat teruja ingin melihat Anwar Ibrahim menjadi PM.

Kekalahan PAS terbukti tanpa undi anak rantau dalam pilihan raya Pengkalan Kubur pada September 2014. Anak rantau tidak mahu pulang kerana tidak puas hati terhadap sikap pemimpin PAS yang menghina Anwar dan PKR dalam krisis Menteri Besar Selangor. PAS kalah teruk dalam PRK itu.

Umno mencongak PAS tidak akan sehaluan bersama PR dalam PRU ke 14. Oleh itu berkemungkinan besar sebahagian anak rantau tidak akan pulang ke Kelantan. Dengan pengundi tempatan yang bosan menghadapi kelemahan pemimpin PAS, terutama menguruskan situasi mangsa banjir baru-baru ini, tentu sekali undi terhadap PAS merosot teruk.

Langkah PAS berdegil mahu meluluskan Hudud tanpa berunding dengan rakan politik dalam PR mungkin  menempah nasib buruk. Tindakan yang sama pernah dilakukan Hadi Awang selaku MB Terengganu pada 2003 yang mengisytiharkan dokumen Negara Islam.

Pada pilihan raya 2004 PAS kalah teruk di Terengganu. PAS juga tidak begitu dipercayai oleh kaum Cina dan India di negeri-negeri lain. Hanya selepas pembebasan Anwar pada 2004 dan lagenda politik itu kembali aktif pada 2006, barulah kaum bukan Islam menerima PAS atas ‘magnet’ Anwar dan harapan mereka Anwar mampu melunakkan PAS.


Namun dengan sikap ‘tidak pedulikan Anwar’ dan komponen PR yang lain ditunjukkan ulama PAS maka sokongan terhadap PAS merosot ke tahap terendah. Nasib yang sama di Terengganu akan berulang di Kelantan sekiranya PAS tersilap langkah.


PENGUNJUNG MALAYSIAKINI UCAP SELAMAT HARI KRISMAS DAN SELAMAT BERMAIN GOLF BUAT NAJIB

Di ketika negeri Kelantan dan sebahagian besar negeri Pantai Timur dilanda masaalah banjir yang kian teruk, PM 1 Malaysia masih boleh bermain golf di padang dan berda di luar negara. Inilah PM yang paling teruk yang pernah di dedahkan oleh laman web.

Dalam satu posting laman blog pro Umno MyKMU..aka laman blog bersampah yang selalu memfitnah cuba membela dan menyamakan Wan Azizah sama seperti PM Najib menyatakan bahawa ketika banjir kilat melanda Kajang Wan Azizah berada di New Zealnd. Komen pengunjung juga mengutuk blog pro Umno tersebut dan menyamakan blog itu sebagai kaki fitnah dan penuh dengan sampah memaki hamun pembangkang dan Anwar.

Apa pun mari kita lihat himpunan komen pengunjung terhadap percutian dan sambutan krismas PM di Hawaii....

Namun selang beberapa minit kemudian beberapa penyokong Bn yang diupah mula memuji tindakan PM dan membela nya..nama nama yang seringkali muncul mula memberikan berbagai alasan...Ramai pembaca Malaysiakini perasan akan nama nama yang dipercayai cybertrooper Umno dan membei pandangan dan juga membantu PM atau Umno jika dikutuk...Namun hakikatnya beberapa penulis blog terkenal termasuk Kadir jasin dan Mahathir sedniri mengutukNajib.

Mahfuz harap Najib terus doa dan solat hajat untuk Malaysia

Lebih baik guna duit program selawat bantu mangsa banjir, kata Saifuddin

Negara banjir, PM bergolf di Hawaii – A Kadir Jasin




  • Danger Man · Top Commenter
    kami seluruh rakyat malaysia juga mengucapkan selamat bercuti dan selamat menyambut krismas untuk pm tersayang najib......
    • Pak Tam · Top Commenter · Sekolah menengah kebangsaan seri sendayan
      saya cadangkan sebaiknya bercuti lah terus, jgn balik2 lagi ke negaraku tercinta Melaysia... pergi lah pindah ke Diego Garcia
    • Neowizard Hatter · Top Commenter · Lecturer at The London School of Economics and Political Science - LSE
      Kami majoriti rakyat Malaysia sangat2 berharap agar PM paling menyedihkan dan memalukan ini akan terus menetap di Hawaii. Semah boleh jadi penari gelek Hawaii walaupun potongan badan pandanya dah hampir jadi 4 segi sama bentuknya. Balik sini pun buat apa. Hanya jadi liabiliti pada parti sendiri dan seluruh rakyat Malaysia khasnya.
    • Hisham Yahya · Top Commenter
      Pak Tam Better leave to professional than too many VVIP visit
      Posted by The Unspinners at 12/25/2014

      William Cheah

      If there is one thing I dislike when work...ground work needs to be done, it's having divas and vvips around. And although I guess it's part of their 'job scope' to be seem at ground zero when disaster strikes, really... what do we expect them to really do there except to take photos and highlight the situation.

      So yeah, some may seem pissed off with the PM not being there and instead is in Hawaii playing golf with Obama. But before you go over the rails in anger, do consider the following.

      This job of taking care of the situation is better served by those people who have the skills to do it. Having him around just distracts. And having followed his tweets and other communications, he is keeping track of the si... See More
  • imanhafiz08 (signed in using yahoo)
    Tak yah balik le Najib... balik pun tak de beza.. serupa tak dak tindakan... PM kangkung...
  • Rosma Tunya · Takde
    Tggu la kejap.. I tak habis shopping lg di hawaii ni.. New year ni barang mst semua kena baru!! takkan takde sorang menteri yg reti buat2 lakonan turun padang.. Semuanya husband I yg kna handle..

Thursday, December 25, 2014

Live sekarang bersama Ustaz Lukmanul Hakim dari Surau Flat Seri Delima

Live sekarang bersama Ustaz Lukmanul Hakim dari Surau Flat Seri Delima
https://www.youtube.com/watch?v=FpJmHlw530g

Punca Hutang 1MDB Malaysia Bernilai RM22.25 Bilion Meningkat Mendadak RM25.7+ Bilion Dalam Tempoh Hanya 9 Bulan?



hutang 1mdb

Punca Hutang 1MDB Malaysia Bernilai RM22.25 Bilion Meningkat Mendadak RM25.7++ Bilion Dalam Tempoh Hanya 9 Bulan? : Ringgit Malaysia semakin lemah di pasaran sekarang memberikan beban besar kepada 1MDB. Masakan tidak sebahagian besar hutang 1MDB adalah terdiri daripada matawang dolar Amerika.

Sekarang ini, 1MDB dibebankan hutang sejumlah RM42 bilion yang mana pecahannya anda boleh semak seperti di bawah ini berdasarkan laporan kewangan 1MDB yang berakhir pada 31 Mac 2014 lalu :

KLIK SINI : 1MDB Berbelanja Mewah. 1MDB Berjudi di Pulau Cayman Island? Jaminan Keuntungan Lebih 30%!
Daripada hutang berjumlah RM42 bilion, Pecahan hutang dalam matawang dolar Amerika bernilai RM22.25 bilion bersamaan US$7.4 bilion telah meningkat sebanyak RM3.96 bilion menjadi lebih RM25.7 bilion gara-gara kejatuhan mendadak ringgit Malaysia pada ketika ini sejak 9 bulan yang lalu pada kadar 6.5%.

Ini bermakna 1MDB berada dalam risiko yang cukup besar apabila kejatuhan nilai ringgit yang bakal menghampiri RM3.50 bersamaan US$1 menjelang akhir tahun 2015 ini sepertimana yang dijangkakan oleh kalangan pakar-pakar ekonomi telah memberikan tekanan kepada beban hutang 1MDB. Dek kerana, kejatuhan ringgit Malaysia tidak semena-mena 1MDB telah menambah nilai hutang mereka sejumlah RM3.96 bilion sekaligus menambah tekanan 1MDB untuk menjelaskan hutang tersebut kelak.

Kenaikan Hutang 1MDB Dalam Dolar Amerika Naik?

  • Malah pada ketika tukaran dolar Amerika kepada ringgit Malaysia pada kadar RM3.00 dan RM3.20 pun telah menyebabkan hutang 1MDB telah bertambah RM2.4 bilion

  • Angka hutang terus bertambah secara tiba-tiba dek kerana kejatuhan ringgit menjadi RM3.96 ketika nilai matawang Ringgit Malaysia terhadap Dolar Amerika pada paras RM3.40 untuk setiap dolar Amerika selepas terbeban dengan kerugian berjumlah RM663 juta melalui laporan kewangan 1MDB yang berakhir 31 Mac 2014.
Pinjaman 1MDB dengan Maybank Investmant Bank pada tahun 2012 juga telah beberapa kali distruktur semula dek kerana berhadapan masalah untuk menjelaskan hutang tersebut.

P/S : Masalah kepada 1MDB adalah beban kepada rakyat Malaysia kelak.

Najib di padang golf dengan Obama di Hawaii

Nampaknya beruntung rakyat Malaysia terutamanya yang sedang menerima musibah akibat bencana banjir yang telah ditakdirkan Tuhan ke atas rakyat Malaysia. namun PM 1 Malaysia kita telah bermain golf dengan Presiden Obama di Hawaii... Ditengah rakyat sedang menderita dan bertarung dengn berbagai masaalah harga barang, minyak , dan bakal berhadapan dengan GST tahun hadapan yang tak berapa hari....keadaan yang tidak menguntungkan para penjawat awam dengan gaji yang kecil dan kejatuhan nilai ringgit,Najib sedang bermain golf? Haiiii macai Umno..hangpa tak dak akai ka nak pikiaq?????Betul apa yang ditulis oleh Shahbudin Hussein dalam tulisan beliau di bawah.

Seingat aku, sejak menulis danmenentang mahathir, aku rasa mahathir tak pernah kot ke luar negara ketika ditimpa musibah macam ini, atau timbalan dia yang banyak membantu...

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak telah meluangkan masa di padang golf pada ambang Krismas, dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama.

Najib kini sedang bercuti di Hawaii, lapor Washington Post semalam, dengan memetik Rumah Putih.

Semakan di laman web FlightRadar24 menunjukkan jet rasmi, dengan nombor pendaftaran 9M-NAA, tiba di Honolulu dari Kuala Lumpur pada 20 Disember.

Najib telah dilaporkan bercuti hujung tahun.

[Baca berita penuh/asal]

Pemimpin Yang Lebih Utamakan Cuti Daripada Banjir Semoganya Dilaknat Allah Dan Kalah Pilihanraya

 Shabudin hussein

Keadaan banjir di beberapa negeri ketika ini semakin buruk. Di Kelantan, Terengganu dan Pahang, banjir terus bertambah buruk dan jumlah mangsa yang berada di pusat pemindahan juga semakin bertambah.

Beberapa kawasan sudah ditenggelami air, aktiviti harian lumpuh, jalan terputus dan ada jalan utama juga turut runtuh akibat hujan yang berterusan sejak beberapa hari lalu. Ada juga laporan mengatakan hubungan darat Kelantan telah terputus dengan negeri-negeri lain.

Melihat keadaan hujan yang masih mencurah dengan lebat, adalah dijangka banjir yang disifatkan antara yang terburuk ini akan terus melanda untuk beberapa lama lagi. Tidak mustahil juga ia akan berlarutan sehingga awal tahun baru 2015 nanti.

Di Perak dan Perlis pula, beberapa kawasan turut mulai dilanda banjir dan angka mangsa yang terpaksa dipindahkan ke pusat pemulihan juga terus bertambah.

Meskipun bantuan dari segi makanan, keperluan harian dan usaha memindahkan mangsa terus giat dijalankan oleh pelbagai agensi kerajaan, tetapi amat malang kehadiran pemimpin meninjau ke tempat banjir agak mengecewakan kali ini.

Selain pemimpin peringkat negeri yang tentunya bertungkus-lumus membantu mangsa di kawasan masing-masing, kehadiran pemimpin Pusat  ke negeri-negeri yang dilanda banjir nyata agak mengecewakan.

Tiada kelibat Perdana Menteri, Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, menteri-menteri kanan seperti Zahid Hamidi, Hishammuddin, Shafie Apdal, Ahmad Maslan dan lain-lainnya. Jika bercakap berkaitan isu politik dan mengampu pemimpin, begitu ramai yang berebut-rebut mahu ke depan, namun di mana mereka ketika rakyat derita ini?

Yang nampak hanyalah beberapa kerat pemimpin seperti Shahidan Kassim, Shahrizat Jalil, Abdul Azeez Rahim, Mustapha Mohamad dan Ahmad Shabery Cheek saja. Pemimpin sayap Pemuda dan Puteri juga hampir tidak kelihatan sama.

Ke manakah pemimpin-pemimpin sihat dan segar-bugar ini menghilang? Muhyiddin sudah lebih seminggu tak kelihatan dan dipercayai sedang bercuti di luar negara ketika ini. Najib juga dipercayai baru berlepas bercuti ke luar negara dua hari lalu setelah meluangkan sedikit waktu melawat mangsa banjir di Pahang.

Majoriti pemimpin lain dipercayai turut bercuti di luar negara ketika ini. Ada yang bercuti sebelum banjir melanda dan ada pula yang berlepas setelah banjir itu menggila. Najib sendiri pergi bercuti setelah mengetahui banjir kian bertambah buruk dan ini merupakan percutian keduanya dalam tempoh tidak sampai lima bulan di mana pada Hari Raya Aidilfitri lalu beliau juga bercuti ke beberapa bandar di Eropah.

Soalnya, apakah perasaan pemimpin yang sedang bercuti ini sedangkan mereka mengetahui ada rakyat yang sedang sengsara dan sesetengahnya berjuang antara hidup dan mati menyelamatkan nyawa dan harta benda akibat banjir?

Apakah bercuti dan berehat di luar negara terlalu penting sehingga ianya tidak boleh ditangguhkan langsung? Atau kalau sedang bercuti, tidak bolehkah pulang segera dan menunjukkan keprihatinan sebagai pemimpin kepada rakyat?

Sekadar meminta mangsa bersabar dan berdoa dengan keadaan banjir yang kian buruk sedangkan mereka berada di luar negara, mungkin riang gembira dan ketawa bermain salji, bukan saja tidak memadai tetapi jelas memperlihatkan perlakuan paling buruk sebagai pemimpin.

Inilah masanya mereka yang bergelar pemimpin perlu bersikap jujur dan mengutamakan rakyat. Berehat, bercuti, membeli-belah dan bemain salji di luar negara yang lebih penting atau nasib rakyat yang lebih utama?

Kepada pemimpin yang tiada perasaan, tidak prihatin dan lebih mengutamakan diri sendiri dengan tidak sanggup menangguh atau memendekkan percutian mereka  di ketika rakyat sedang sengsara ini, eloklah kita juga mendoakan agar mereka itu dilaknat Allah, kalah dalam pilihanraya akan datang dan tidak lagi bergelar pemimpin. (SH 24/12/2014)

Wednesday, December 24, 2014

Cuepacs : Wujud Bank Tanah Penjawat Awam. Rizab 1.5 Juta Lot Tanah Untuk Keperluan 1.4 Juta Kakitangan Awam

Cuepacs : Wujud Bank Tanah Penjawat Awam. Rizab 1.5 Juta Lot Tanah Untuk Keperluan 1.4 Juta Kakitangan Awam

100
bank tanah
Cuepacs, Wujud Bank Tanah Penjawat Awam. Rizab 1.5 Juta Lot Tanah Untuk Keperluan 1.4 Juta Kakitangan Awam : 

Mahu melihat majoriti daripada 1.4 juta kakitangan awam terjaga kebajikannya dan tidak terus terhimpit dengan gelombang kenaikan harga rumah naik di Malaysia apatah lagi kerisauan Cuepacs Malaysia yang tidak mahu kakitangan awam menjadi gelandangan di Malaysia (SEPERTI DI SINI), Cuepacs tampil dengan saranan kepada kerajaan Malaysia.

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan Malaysia bertindak segera bagi membentuk apa yang dipanggil sebagai bank tanah sekaligus membantu penyediaan untuk 1.4 juta kakitangan awam yang memerlukan rumah yang benar-benar mampu milik untuk mereka. Bukannya rumah mampu tengok yang lebih banyak dibina sekarang ini.

Cuepacs : Kawal Harga Rumah Mahal Dengan Bank Tanah Penjawat Awam

Cuepacs mahukan kerajaan Malaysia menyediakan sekurang-kurangnya rizab 1.5 juta lot tanah sebanyak simpanan dalam bank tanah penjawat awam. Apa kata 1.4 juta kakitangan awam di Malaysia dengan cadangan dan saranan terbaru Cuepacs?

Anwar gesa Putrajaya lulus geran bantu Kelantan dan Terengganu

Anwar gesa Putrajaya lulus geran bantu Kelantan dan Terengganu

(Ermizi Muhamad)
KUALA LUMPUR 24 Disember : Ketua Umum KEADILAN, Saudara Anwar Ibrahim menggesa Kerajaan Persekutuan meluluskan geran bantuan bencana alam negeri Kelantan dan Terengganu bagi meringankan beban yang dialami rakyat di negeri itu.
Ia berikutan kegagalan Kerajaan Persekutuan menyalurkan peruntukan kepada kedua-dua negeri itu yang menyebabkan hampir 30,00 rakyatnya terkesan dan terpaksa dipindahkan akibat banjir baru-baru ini.
anwar_ibrahim

“Saya menggesa agar Kerajaan Persekutuan meluluskan geran bantuan bencana alam kepada negeri Kelantan dan Terengganu secepat mungkin bagi membantu kerajaan-kerajaan negeri ini mengatasi bencana banjir serta meringankan beban yang dialami rakyat pada waktu ini,” tegasnya dalam satu kenyataan.

Sehingga kini, banjir yang melanda di kedua-kedua negeri itu khususnya di Kelantan semakin buruk sejak beberapa hari lalu menyebabkan sebahagian besar daerah Kuala Krai, Gua Musang dan beberapa kawasan yang tidak pernah terjejas sebelum ini mula dinaiki air.

Pada masa yang sama, bahagian utara negeri itu terutamanya di kawasan Kota Bharu, Pasir Puteh dan Bachok pula diancam fenomena air pasang besar.

Anwar menambah, beliau turut bersimpati terhadap musibah yang berlaku di kedua-dua negeri itu.
“Sudah pasti perubahan iklim dunia serta musim hujan merupakan antara faktor penyebab bencana banjir ini cukup dahsyat kali ini.

“Justeru, saya dan Azizah turut berdukacita serta memanjang doa semoga Allah SWT meringankan beban yang dialami semua yang terkesan akibat banjir ini,” ujarnya lagi.

Bila PAS ambil alih perangai buruk UMNO .....

Wednesday, December 24, 2014

Bila PAS ambil alih perangai buruk UMNO .....kredit al husseyn

Assalamu'alaikum Warahmatullah

Sekitar sembang santai bersama Tan Sri Abdul Kadir Syeikh Fadzir, bekas vateran UMNO yg sejak 1956, yg lebih 30+ tahun aktif dlm kabinet pelbagai peringkat, sebelum tinggalkan UMNO sebelum PRU13 lepas.

Selepas taaruf & tanya khabar, Tan Sri menitipkan beberapa nasihat dan pesanan utk PAS berdasar pemerhatian Tan Sri sendiri sbg pihak luar PAS dlm isu survival politik Islam & Melayu, dan PR di M'sia.

Kelihatan wajah Tan Sri cukup bertenaga, dan nampak ikhlasan pandangan2 tegas di bawah, walau agak keras.

 [Ringkasan...]

 1. Tan Sri sedang gerakkan parti baru beliau yg akan dilancarkan secara rasmi hujung Jan-2015 melibatkan seluruh jentera2 negeri.

2. Matlamat beliau utk betulkan kerosakan politik dlm negara skrg yg sgt parah. Kerajaan dan BN telah totally gagal berfungsi utk membela rakyat.

3. Parti baru tak bergabung dgn PR walau sama2 lawan BN, sbb isunya utamanya PR skrg dah semakin parah dan berpecah teruk.

4. PR asalnya dah elok2 di atas landasan utk tumbangkan BN, sikit sahaja lagi kena tingkat usaha lepas PRU13 lepas, tapi PR ambil keputusan patah balik ke blkg. Dah jadi Sama mcm UMNO yg mmg dah lama undur ke blkg. Sebab itulah PR blh memang besar dlm PRU13 lepas.

5. Sepatutnya PR bcg bagaimana betulkan kelemahan kerana gagal menang PRU13. Tapi terperangkap dlm isu hudud mainan UMNO yg PAS nak bawa.

6. Masalah PR plg utama mmg pada PAS. Mulut sebut nak ganti UMNO sejak dulu. Rupanya yg diganti tu perangai2 buruk UMNO diambilnya.

7. PAS yg diharapkan boleh jadi tempat utk org2 Melayu Islam yg sokong UMNO dulu utk datang pada PAS. Tapi sekarang hakikatnya org2 Melayu termasuk bekas2 pimpinan UMNO dlm PAS itu pun dah makin menyampah pada PAS, dan pakat lari dari PAS.

8. Faktanya semua org tahu, termasuk PAS sendiri, bahawa UMNO tak akan sesekali benarkan laksanakan hudud di Kelantan atau M'sia. Semua Presiden UMNO dah cakap mcm benda yg sama. Tak akan UMNO benarkan Islam perintah. Sebab kalau Islam kuat mmg UMNO pun hancur. Tapi sekali UMNO berlakon hulur tangan pada PAS, sekali itulah PAS terus sambut dan tak kisah dah janji2 PAS pada parti2 lain dlm PR. Siap serang balik parti2 PR lain itu.

9. Sedangkan saya cukup yakin sekalipun PAS bawa EJSK itu dibawa ke Parliment lepas sidang khas DUN Kelantan luluskan nanti, ia akan ditolak awal2 lagi. Yakinlah dgn saya. Saya kenal sgt perangai jahat UMNO.

10. Masa itulah, masa EJSK itu kena tolak nanti, parti yg paling seronok adalah UMNO dan BN, sbb PR dah berkubur sebab dah habis pecah. Saya sebut sebab saya mmg kenal semua kerja2 jahat UMNO dan strategi jahat UMNO nak jatuhkan PR melalui umpan PAS.

11. Bukan sahaja saya yg tak masuk PAS dah jadi benci pada PAS, kawan2 saya yg asal UMNO dan dah masuk PAS pun, awak tanyalah, semua mereka dah menyampah kat PAS. Semua mereka hilang kepercayaan pada PAS dan PR. Dan semua mereka nampak PAS mmg gagal berperanan sbg rakan dlm PR.

12. Bagitahu pada budak2 baru dalam PAS mcm Ahli Parlimen xxx dan Ahli Parlimen yyy tu, mereka tu tak pernah kenal lagi UMNO, elok janganlah bercakap hal2 UMNO dan strategi nak selamatkan Melayu. Langsung tak betul apa yg mereka cakap tu. Merapu sahaja bagi org makin benci PAS sebenarnya.

 13. Mereka tu dok ingat makin banyak mereka bercakap pasal hudud dan undang2 Islam, ia akan menarik org2 Melayu sokong PAS. Mereka silap besar. Mereka ingat org2 Melayu bodoh mcm zaman dulu. 

14. Bagitahu mereka, lagi banyak mereka cakap hal hudud dan cari sokongan Melayu dgn politikkan isu hudud, makin berlambaklah org2 Melayu lari dari sokongan pada PAS. 

15. Hanya org2 bodoh tak reti politik mcm mereka tu sahajalah akan kata org Melayu akan jadi makin sokong PAS bila PAS cakap hal hudud itu.

16. Satu lagi, org yg plg ramai akan lari dari PAS adalah org muda. Budak2 muda skrg menyampah sgt pada PAS dgn sebab mereka dok cakap hal2 yg tak akan dapat dilaksanakan selagi UMNO masih ada. Bukan bercakap hal2 keperluan org muda.

17. Sedangkan kalau PAS terus cakap hal2 kebajikan, ekonomi, rasuah, pekerjaan org2 muda, pendidikan, dan sistem keadilan negara, masa itulah org akan makin dekat dgn Islam dan sokong PAS.

18. Bagitahu kat org PAS, ingat betul2 pesanan saya ini sebab saya kenal sgt darah daging UMNO, dan saya faham apa sebab org Melayu nak sokong PAS. Bagitahu mereka hanya org2 mcm Ahli Parlimen Shah Alam dan kawan2 dia itu sahajalah yg boleh bawa balik PAS utk tarik sokongan Melayu dan untungkan Islam. 

19. Ini tidak, kamu hentam Khalid Samad dan kutuk dia larikan sokongan Melayu sebab konon dia buat mcm tu sebab nak tarik undi Cina India. Walhal org2 Melayu atas pagar dan UMNO yg dah cerdik skrg mereka cukup hargai tindakan Khalid Samad dan kawan2 dia yg berani itu.

20. Nanti kalau ada kesempatan jumpa saya lagi, saya nak bagitahu kamu mcmana nak lawan UMNO tanpa sesekali masuk perangkap UMNO itu.

W'alam. Catatan bual santai siyasah..; 

Ahmad Sayuti Bin Bashiron 
Jumaat 19 Dec 2014 Shah Alam

Perpecahan PAS tidak dapat dielak, selepas isu MB Selangor kini hudud pula


PAS memerlukan faktor penyatuan yang bakal memulihkan suasana tegang di dalam parti itu yang dilihatkan semakin meruncing. – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 Disember, 2014. 

PAS memerlukan faktor penyatuan yang bakal memulihkan suasana tegang di dalam parti itu yang dilihatkan semakin meruncing. – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 Disember, 2014.

Perpecahan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) kini semakin melebar dengan isu hudud selepas perbezaan pendapat yang sangat ketara dalam isu pertukaran menteri besar Selangor sebelum ini.

Kenyataan Timbalan Mursyidul Am Datuk Dr Haron Din yang tahaluf siasi (kerjasama politik) antara PAS dengan DAP sudah 'koyak' apabila parti itu terus mempertikaikan hudud mendapat sokongan daripada menteri besar Kelantan yang juga pemangku ketua Dewan Ulama PAS.

Datuk Ahmad Yakub berkata, PAS bersedia menilai semula tahaluf siyasi yang dibuat antara parti komponen PR berikutan tindakan DAP yang berterusan mempertikaikan pelaksanaan hudud di Kelantan.

“Apa-apa perjanjian atau kerjasama boleh dinilai semula apabila menampakkan sesuatu tindakan yang mampu mencetuskan ketegangan.
  “Penilaian semula ini supaya kita boleh melihat di mana titik tolak tahaluf siyasi itu dalam konteks yang sebenar,” katanya kepada media selepas merasmikan Majlis Graduasi Tahfiz Yayasan Islam Kelantan (Yik), semalam, lapor Sinar Harian.

Sebelum ini, dalam Multaqa Ulama yang dianjurkan Dewan Ulama PAS di Alor Setar, cadangan mengkaji semula tahaluf siasi diluluskan dalam bentuk resolusi perhimpunan itu.

Namun ia mendapat tentangan sebahagian pimpinan PAS yang yakin kerjasama politik ini menguntungkan PAS.

Kini, perbezaan politik yang ketara sedang melanda PAS menyebabkan kepimpinannya dengan jelas berpecah kepada dua kumpulan, pro PR dan satu lagi mahu berpisah atau menjauhkan diri.

Pandangan Haron berkenaan tahaluf siasi yang koyak bukan datang begitu saja. Sebelum beliau, AJK PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Temerloh Nasrudin Hassan berkata, tahaluf siyasi sudah memasuki fasa 'haram'.
Kedua-dua kenyataan ini disiarkan di muka depan media yang memusuhi PAS dan mahukan parti Islam itu berpecah iaitu Utusan Malaysia.
Kini pandangan mereka berdua disambut positif menteri besar Kelantan, individu yang dikira agak sederhana sebelum ini.

Dalam masa yang sama, beberapa pemimpin PAS berkata PAS pusat tidak dibawa berbincang dalam isu pindaan kepada Kanun Jenayah Syariah yang akan dibuat melalui sidang khas Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 29 Disember ini.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Khalid Samad mengesahkan perkara tersebut tidak dibincangkan atau dibangkitkan dalam mesyuarat terakhir pada 15 Disember baru-baru ini.

"Isu itu tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat terakhir.

"Kami hanya debat tentang rang yang sepatutnya dibawa ke Parlimen atau tentang bagaimana ia sepatutnya dilakukan," katanya kepada The Malaysian Insider.

Mesyuarat terakhir PAS Pusat adalah pada 15 Disember sedangkan menteri besar Kelantan membuat pengumuman sidang khas itu pada 14 Disember iaitu sehari sebelum mesyuarat.
Seramai 23 daripada 38 ahli Jawatankuasa PAS Pusat jelas memihak kepada kerjasama dengan PR. Mereka ini dicop sebagai 'jebon' oleh pihak yang pro ulama dalam PAS.

Portal Malaysiakini melaporkan, seorang anggota Jawatankuasa PAS Pusat berkata mereka tidak pernah bersetuju membawa Rang Undang-undang Persendirian Kelantan berkaitan hudud ke Parlimen.
Sedangkan Ahmad berkata, persidangan itu diadakan bagi mengkemaskini enakmen sedia ada sebelum dibawa untuk mendapat kelulusan di persidangan Parlimen.

“Pindaan itu untuk melayakkan Kelantan membawa usul persendirian ke Parlimen bagi membolehkan ia dijalankan di negeri ini.

“Private bill itu akan meminda Perkara 76A Perlembagaan Persekutuan bagi mendapat kebenaran Parlimen untuk melaksanakan undang-undang tersebut di Kelantan," lapor laman web PAS.org.
Inilah suasana yang berlaku dalam PAS sekarang, kucar-kacir. Bukan sahaja antara PAS dengan PR tetapi juga dalam PAS sendiri.

Bagi seorang pemimpin kanan PAS yang selama ini selalu berusaha menjadi kuasa pendamai antara kumpulan yang berbeza ini, ia sudah membosankan.

"Biarlah, dah mereka nak pecah," kata beliau kepada The Malaysian Insider, jawapan yang membayangkan sudah hilangnya harapan untuk membentulkan apa yang tidak betul itu.

Apakah pemilihan pucuk kepimpinan PAS yang dijangka pada Jun tahun depan bakal memulihkan PAS atau masing-masing mengambil jalan sendiri selepas itu?

"Semua kini preparing for war," kata pemimpin PAS berkenaan yang bermaksud semua sedang bersedia untuk “berperang”, enam bulan dari sekarang.

Faktor penyatu sangat diperlukan oleh PAS dan perlu dicari segera sebelum nasi menjadi bubur dan tidak boleh diubat lagi. – 24 Disember, 2014.


Tuesday, December 23, 2014

'JK pusat PAS tak pernah setuju RUU hudud'

Mana satu yang betul?...Geng ulama pro UG ke memandai mandai nak langgar apa yang telah dipersetujui oleh Jawatankuasa PAS pusat. Dah terbelah berapa da PAS ni....macamana la nak tawan Putrajaya kalau dah kecoh cam gini.Baik keluar dulu Pakatan.Selesai dulu apa yang patut. Biar PASma saja menggantikan tempat PAS didalam Pakatan Rakyat.




  Seorang anggota jawatankuasa pusat PAS berkata mereka tidak pernah bersetuju untuk membawa Rang Undang-undang Persendirian Kelantan berkaitan hudud ke parlimen.

Jawatankuasa pusat PAS sebaliknya dikatakan hanya bersetuju supaya Kelantan membincangkan perkara teknikal dengan kerajaan pusat pimpinan Umno.

Kerajaan Kelantan sepatutnya membentangkan kembali hasil perbincangan itu kepada jawatankuasa pusat PAS.

Anggota jawatankuasa pusat PAS Mujahid Yusof Rawa, Dr Hatta Ramli dan seorang lagi anggotanya yang enggan namanya disebut berkata, ia antara perkara yang sudah dipersetujui.

Hatta, yang juga anggota parlimen Kuala Krai, juga menolak kenyataan timbalan pesuruhjaya PAS Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah bahawa mereka mendapat restu jawatankuasa pusat.






Putrajaya mungkir janji naikkan gaji pekerja, kata Institut Rakyat



Gaji pekerja di Malaysia berbanding dengan piawaian antarabangsa masih lagi rendah, dan kini Putrajaya mengatakan tidak akan meningkatkan peratusan gaji pekerja dari KDNK. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Disember, 2014.  


Gaji pekerja di Malaysia berbanding dengan piawaian antarabangsa masih lagi rendah, dan kini Putrajaya mengatakan tidak akan meningkatkan peratusan gaji pekerja dari KDNK. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Disember, 2014.

 Institut Rakyat mendakwa gaji pekerja tidak akan naik kerana Putrajaya mengabaikan langkah untuk meningkatkan peratusan gaji daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada 40%, sekaligus usaha ke arah mencapai status negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 tersasar.
Pengarah eksekutif badan pemikir PKR, Yin Shao Loong itu berkata paras 33.6% gaji pekerja Malaysia daripada KDNK ketika ini adalah rendah jika mengikut piawaian antarabangsa.

Kritikan Yin dibuat susulan kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar membuat kenyataan bertentangan apabila mengatakan kerajaan tidak berhasrat mencapai sasaran 40% gaji daripada KDNK dalam satu wawancara baru-baru ini.


"Wahid Omar dalam wawancara hujung minggu lalu dengan The Edge Weekly membuat kenyataan bertentangan dengan sasaran menteri kewangan apabila mengatakan kami tidak berhasrat untuk mencapainya menjelang 2020," kata Yin dalam satu kenyataan hari ini.
  Yin menyifatkan kenyataan Wahid tersebut membelakangi komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga menteri kewangan, yang berjanji sebelum ini dalam pembentangan Bajet 2015 untuk meningkatkan pembayaran gaji 40% daripada KDNK menjelang 2020.

"Ini semua berita buruk kepada pekerja di Malaysia yang mengharapkan gaji tinggi, perkongsian lebih baik dalam bahagian ekonomi dan perkembangan yang lebih inklusif," katanya.

Bagi tahun 2013, data lengkap menunjukkan hanya 33.6% daripada KDNK dibayar untuk gaji pekerja, 64.2% disimpan majikan sebagai lebihan, dan hanya 2.2% dikutip sebagai cukai.

Perkongsian gaji di Malaysia dibelenggu selama beberapa dekad. Pada tahun 1971, 33.8% daripada KDNK dibayar sebagai upah, 51.7% lebihan operasi majikan, dan cukai meliputi pecahan yang lebih tinggi sebanyak 14.5% daripada KDNK.

"Dalam pertemuan dengan Joseph Stiglitz pada September, penerima anugerah ekonomi Nobel Laureate juga menyatakan kebimbangan kepada Institut Rakyat terhadap paras gaji rendah yang dibayar kepada pekerja.

"Analisis Institut Rakyat daripada sasaran Bajet 2015 perkongsian 40% menjelang 2020 seperti dicadangkan kerajaan juga tidak bersungguh dalam menilai peningkatan perkongsian gaji daripada KDNK," katanya.

Yin juga menggesa supaya kerajaan menangani isu ketirisan serta rasuah serta tidak membuat pelaburan membazir seperti 1MDB, sebaliknya berusaha meningkatkan paras gaji pekerja Malaysia. – 23 Disember, 2014.


Menjelang 2015, sokongan bukan Melayu terhadap PAS semakin merosot


Irwan Muhammad Zain,Astro Awani |Kemas kini:Disember 23, 2014
(Diterbitkan pada: Disember 23, 2014 07:29 MYT)

Menjelang 2015, sokongan bukan Melayu terhadap PAS semakin merosot
Menjelang 2015, sokongan bukan Melayu terhadap PAS semakin merosot
KUALA LUMPUR: Selepas krisis menteri besar Selangor, isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 di Kelantan yang mengandungi hukum hudud dan krisis dalaman parti yang semakin parah, PAS sehingga hari ini, dilihat bakal kehilangan sokongan pengundi bukan Melayu dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Lebih memburukkan keadaan, PAS juga dilihat berpotensi besar untuk kehilangan beberapa kerusi parlimen di Kelantan, Kedah, Terengganu, Perak, Pahang dan Selangor.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre, Mohamad Hisomudin Bakar selain masalah dengan pengundi bukan Melayu, PAS juga berdepan krisis dalam parti yang paling teruk selepas PRU13.

Katanya, Muktamar PAS ke-60 di Batu Pahat September lepas memperlihatkan betapa krisis dalaman parti itu semakin meruncing dan membuatkan persepsi terhadap parti Islam itu bertambah buruk.

"Pengundi bukan Melayu yang sebelum ini menyokong PAS cenderung untuk tidak lagi memberi undi kepada parti Islam itu dalam PRU14.

"PAS bukan hanya perlu ubah persepsi mereka di mata pengundi bukan Melayu tetapi perlu segera menyelesaikan masalah dalam parti yang paling teruk setakat ini.

"Namun ia bukan bermakna UMNO atau Barisan Nasional (BN) akan mendapat manfaat daripada situasi ini, sebaliknya pertarungan kedua parti bertambah sengit," katanya dalam satu pertemuan bersama Astro AWANI.

UMNO, kata Hisomudin tidak boleh mengambil mudah situasi ini kerana pengundi melihat parti itu masih lagi tidak berubah.

Katanya, pengundi bukan Melayu mungkin tidak akan bersungguh-sungguh untuk keluar mengundi di kawasan yang mana berlakunya pertandingan melibatkan calon PAS dan UMNO.

"Kawasan yang mana terdapat pengundi bukan Melayu yang agak tinggi peratusannya, yang melibatkan pertandingan antara PAS dan UMNO akan menghadapi masalah penurunan sokongan bukan Melayu.

"Tidak seperti PRU13, pengundi bukan Melayu ketika itu bersunguh-sungguh mahu memastikan calon yang mewakili Pakatan Rakyat menang.

"Namun situasi sama dijangkakan tidak akan berlaku lagi pada PRU14 nanti, terutama melibatkan kawasan ditandingi PAS," katanya lagi.

Hisomudin berkata, krisis menteri besar Selangor menyebabkan pengundi bukan Melayu melihat PAS sebagai parti yang tidak mementingkan kesepakatan.

Katanya, desas-desus yang mengatakan PAS mahu bekerjasama dengan UMNO untuk membentuk kerajaan di Selangor membuatkan pengundi bukan Melayu hilang kepercayaan terhadap PAS.

"Situasi ketika itu ialah Pakatan Rakyat mahu menyingkirkan Tan Sri Khalid, tetapi perkara itu berlanjutan dan pengundi bukan Melayu melihat PAS mengambil keputusan untuk tidak sepakat.

"Dengan cerita kerjasama dengan UMNO itu membuatkan pengundi bukan Melayu merasakan bahawa PAS menikam rakan sendiri," jelas beliau.

Namun Hisomudin menjelaskan, situasi ini mungkin berlaku sebaliknya jika berlaku perubahan dalam kepimpinan PAS pada pemilihan parti itu tahun depan.

Selain itu, pemimpin PAS perlu bekerja keras untuk memulihkan sokongan pengundi bukan Melayu supaya dan mengukuhkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

PAS CUBA MENJAUHKAN DARI PR?

 Memang semenjak dua menjak ini kita lihat bagaimana PAS cuba untuk berbaik baik dengan Umno dan dilihat kurang mesra dengan PR.Keadaan ini berlaku sejak kes MB Selangor dan dilihat kini PAS sudah tidak selesa bersama PR. cumanya PASma dilihat sebagai satu alternatif dalam membawa sokongan ahli PAS yang bersetuju untuk bersama Pakatan menentang regim Umno.

 

oleh: Al Hussein      Kita tengok siapa yang kena.....

Kerajaan negeri Kelantan akan mengadakan sidang khas Dewan Undangan Negeri khas pada 29 Disember untuk mempercepatkan pelaksanaan hudud di negeri ini.

Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yaacob dilaporkan berkata pindaan itu adalah sebahagian daripada prosedur kerajaan negeri, sebelum membawa rang undang-undang ahli persendirian ke Parlimen untuk mendapatkan kebenaran bagi Kelantan menguatkuasakan hudud.

 Hasrat PAS mahu membawa rang undang-undang persendirian di Parlimen bagi membolehkan hudud dilaksanakan di Kelantan nampaknya telah tidak mendapat ‘restu’ rakan-rakan tahaluf siayasinya, DAP dan PKR. 

Dalam satu kenyataannya, Haron Din yang menganggap Hudud sebagai nyawa PAS telah berkata, “Apa yang dibuat DAP telah mencacat dan mencarik-robek tahaluf, kalau terus-menerus demikian, maka DAP yang mengoyak kertas tahaluf kerana Pas tidak pernah mempertikai asas perjuangan DAP,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini 


PAS berkata parti itu masih memerlukan musuhnya Umno untuk melengkapkan perjuangan mereka untuk melaksanakan undang-undang jenayah Islam atau hudud.

Parti itu juga percaya rang undang-undang persendirian mengenai hudud ke parlimen akan menjadi ujian terakhir keikhlasan Umno terhadap orang Islam.


Menurut Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah - satu-satunya pemimpin dalam PAS yang dibenarkan bercakap tentang hudud kepada media - tidak ada jalan bagi PAS Kelantan untuk melaksanakan hudud tanpa Umno membuka jalannya. Sila baca lagi
di sini .
 Sementara itu menurut Setiausaha Agongnya, Rafizi Ramli, PKR telah mengadakan mesyuarat berhubung hasrat PAS itu, tetapi merahsiakannya kepada umum.

 Namun pendirian PKR dalam isu tersebut dapatlah dihidu dan dikenal pasti melalui kenyataan seorang ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Latheefa Koya yang menggesa PAS Kelantan harus mengutamakan keadilan sosial seperti agihan zakat dan bukannya pelaksanaan undang-undang hudud.

PAS dilihat kini sudah tidak perlu apa-apa bantuan dari rakan-rakannya lagi.PAS perlu berjalan sendirian tanpa bersama rakan-rakan DAP dan PKR  berada di kiri kananya. Mungkin PAS beranggapan, apalah yang dapat diharapkan sangat dengan rakan-rakan tahaluf siyasinya yang hanya mempunyai 36 ahli parlimen Islam untuk menyokong hudud.Hudud adalah nyawa PAS.

 Sedangkan BN mempunyai 101 ahli parlimen Islam. Sokongan dari BN inilah yang sangat diperlukan oleh PAS bagi merealisasikan nyawa Hududnya bernafas di Kelantan. 

Nik Amar menegaskan bahawa parti itu tidak akan menyertai Umno dan BN, sekadar memerlukan sokongan anggota parlimen Umno bagi memastikan rang undang-undang persendirian itu diluluskan bagi membolehkan pelaksanaan undang-undang Hudud. 

Wahai Nik Amar, siapa yang kata PAS akan masuk Umno? Tapi seperkara yang tidak dapat dinafikan ialah PAS lebih mesra Umno dan keras permusuhannya terhadap rakan-rakanya (DAP dan PKR).

Apakah Nik Amar ingat Umno itu bodoh sangatkah untuk tidak mendapat sesuatu daripada sokongan yang diberikannya itu? Percumakah?


Ada ubi ada batas. Ada budi ada balas! Begitulah yang terjadi antara PAS dan Umno sekarang ini. PAS lah sebenarnya yang mengoyak syarat Tahaluf Siyasi Pakatan Rakyat bila sanggup menerima tangan yang dihulurkan oleh Umno. Tujuan Umno yang sebenar adalah untuk memecah belahkan pemuafakatan Pakatan Rakyat ....Pemimpin PAS sendiri pun sering gatal mulut kata nak keluar Pakatan tapi masih tunggu juga!Tunggu apa tunggu? 

 Saya sekadar mengharap, PAS tidak dikhianati oleh janji-janji manis Umno yang berjanji akan menyokong rang undang-undang persendirian di Parlimen bagi membolehkan hudud dilaksanakan di Kelantan.Kita tengok - siapa yang kena?

Blog Archive

My Blog List

Followers